• Anonym (Snöfall)

    Sambo spelar dataspel jämt

    Min sambo sitter framför datorn från det att han går upp på morgonen tills det att han går och lägger sig. Förutom när han är på jobbet då. Han är 40 år. 


    Spelar han inte, då sitter han kvar där inne i datarummet och är på sin mobil. Skickar på snapchat till kompisar, kollar inte vet jag vad för saker. Jag sitter själv ute i vardagsrummet. 


    Hur umgås ni andra i förhållanden med varandra? För han verkar tycka det är tråkigt att bara sitta och prata med mig. Det kanske är tråkigt? Jag har köpt relationsspel som han hatar, han vill inte ens prova. Och äter vi mat, då sitter han med sin telefon. Jag blir galen.

    Vad ska jag göra? Hur ska jag få min sambo att vilja umgås med mig?

  • Svar på tråden Sambo spelar dataspel jämt
  • Anonym (Kvinna ...)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-12 19:56:37 följande:
    Sedsn behöver du säga till honom att du vill umgås med honom och att det är viktigt för dig. Du måste berätta om dina behov.

    Många män har knappt något behov alls av att umgås med sin partner. Så om du inte säger något så antar han antagligen att du har liknande behov som honom.
    Va? Stämmer det verkligen? Min partner vill så gott som alltid umgås med mig, helst 24/7 året om. 
  • Tixer
    Anonym (Snöfall) skrev 2024-04-12 19:16:21 följande:
    Sambo spelar dataspel jämt

    Min sambo sitter framför datorn från det att han går upp på morgonen tills det att han går och lägger sig. Förutom när han är på jobbet då. Han är 40 år. 


    Spelar han inte, då sitter han kvar där inne i datarummet och är på sin mobil. Skickar på snapchat till kompisar, kollar inte vet jag vad för saker. Jag sitter själv ute i vardagsrummet. 


    Hur umgås ni andra i förhållanden med varandra? För han verkar tycka det är tråkigt att bara sitta och prata med mig. Det kanske är tråkigt? Jag har köpt relationsspel som han hatar, han vill inte ens prova. Och äter vi mat, då sitter han med sin telefon. Jag blir galen.

    Vad ska jag göra? Hur ska jag få min sambo att vilja umgås med mig?


    Hur länge har detta pågått? Att spelar istället för att umgås med dig?
  • Anonym (Komplex fråga)

    Det är en komplex fråga. Data och tv-spel kan vara lite för bra och engagerande itror jag. Svårt att konkurrera med. Nu skall man inte tolerera datorspelsmissbruk i en relation men viss förståelse för att någon kan fastna i det kan man ha ändå..men telefonen är så jäkla ohyfsat och okänsligt beteende.

    För ett par år sedan var jag helt fast i ett spel som heter world of warcraft. Det som kvinna utan att vara en "gamer" eller ens spelade dator/tv-spel innan. Inga andra spel. Jag sögs liksom in i det och blev helt "frälst", fort gick det med . Jag spelade det i flera år nästan all fritid. Hade abstinens när jag lade av med det och då var inte ens spelet bra längre...jag hade ändå abstinens

  • Anonym (Mannen)

    Kvinna...

    Ja, generellt sett ja.

    Det är en del av att vara man. Man klarar sig själv. Man behöver inte bekräftelse från andra.

  • Anonym (TUFG#)
    Viket skrev 2024-04-12 19:55:22 följande:

     


    Du ska dumpa, detta är ingen kärlek han har dig bara för att de inte ska eka tomt i huset/lägenheten 

    Är man sambo så är man två och då gör man saker tillsammans och låter den andra ha egentid typ 1,2 dagar i veckan typ utgång med vänner 

    nä sparka sönder spelet och kasta nyckel på han och gå nu och inte i morgon 


    Dumpa- OK, de kan jag förstå.
    Vandalism på spelet- Nja, lite väl hårt.. ersättningsskyldig dessutom.
    Kasta nyckel?- Nä våld löser ingenting, Och vad händer om nyckeln på något sätt lyckas träffa ögat? Huga..
  • Anonym (Y)
    Anonym (Snöfall) skrev 2024-04-12 19:16:21 följande:
    Sambo spelar dataspel jämt

    Min sambo sitter framför datorn från det att han går upp på morgonen tills det att han går och lägger sig. Förutom när han är på jobbet då. Han är 40 år. 


    Spelar han inte, då sitter han kvar där inne i datarummet och är på sin mobil. Skickar på snapchat till kompisar, kollar inte vet jag vad för saker. Jag sitter själv ute i vardagsrummet. 


    Hur umgås ni andra i förhållanden med varandra? För han verkar tycka det är tråkigt att bara sitta och prata med mig. Det kanske är tråkigt? Jag har köpt relationsspel som han hatar, han vill inte ens prova. Och äter vi mat, då sitter han med sin telefon. Jag blir galen.

    Vad ska jag göra? Hur ska jag få min sambo att vilja umgås med mig?


    är du sigel nu?
  • Anonym (Kim)

    "Hur umgås ni andra i förhållanden med varandra?"

    Vi spelar tv-spel tillsammans. Roligare än att sitta passivt framför serier och nyttigt för att träna kommunikation.

    Sen gör vi andra saker tillsammans också.

  • Anonym (Kvinna ...)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-13 08:05:36 följande:

    Kvinna...

    Ja, generellt sett ja.

    Det är en del av att vara man. Man klarar sig själv. Man behöver inte bekräftelse från andra.


    Då är det nog jag som är mannen i vårt förhållande.  Jag vill gärna ha egentid ibland, han vill helst inte vara ifrån mig en sekund. Men men... 
  • Anonym (less)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-12 19:45:38 följande:

    Gör saker tillsammans på rutin.

    * Ät middag tillsammans.
    * Träna tillsammans 
    * Gå ut tillsammans
    * Titta på en serie tillsammans.

    Det är så män vill umgås.


    - Dyrt att äta ute och han tar inga initiativ
    - Jag vill träna själv för då processar jag veckans aggressioner och vill inte följa någon annans tempo eller aktiviteter
    - Gå på krogen är inget vi vill, promenader gör vi ibland när det är fint
    - Han är så sjukt kräsen med serier, kan inte ens kolla på Breaking Bad eller annat som resten av världen tycker är jättebra, han vill hellre spela spel vid sin dator och jag vill inte göra det och vill inte sitta och titta på när han spelar...
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (less) skrev 2024-04-14 06:23:46 följande:
    - Dyrt att äta ute och han tar inga initiativ
    - Jag vill träna själv för då processar jag veckans aggressioner och vill inte följa någon annans tempo eller aktiviteter
    - Gå på krogen är inget vi vill, promenader gör vi ibland när det är fint
    - Han är så sjukt kräsen med serier, kan inte ens kolla på Breaking Bad eller annat som resten av världen tycker är jättebra, han vill hellre spela spel vid sin dator och jag vill inte göra det och vill inte sitta och titta på när han spelar...
    Middag tillsammans eller ta en kopp kaffe på rutin kan ni väl ändå göra. 

    Poängen är att du ska ta initiativ. Han lär inte göra det. Och sött det på rutin.
  • anique

    Låter som att han är datorspelsberoende. Har du försökt få honom till en terapeut. Parterapi? Jag misstänker att han inte inser problematiken i detta. Inget ovanligt att de inte ser sin del i problematiken. Skyller han ifrån sig på dig och andra när du tar upp det med honom? Tycker han att du är jobbig när du försöker nå fram till honom?

    Jag själv har bott med en som var datorspelsberoende (spelade mellan 30-100h/v) och vet hur frustrerande det är. Jag försökte på olika vis att nå fram till honom om hur jag kände och mådde i det här. Jag kände mig som en singelmamma i relationen så jag tyckte jag kunde vara det på riktigt istället vilket var mycket skönare.

  • Anonym (Gunilla)
    Anonym (less) skrev 2024-04-14 06:23:46 följande:
    - Dyrt att äta ute och han tar inga initiativ
    - Jag vill träna själv för då processar jag veckans aggressioner och vill inte följa någon annans tempo eller aktiviteter
    - Gå på krogen är inget vi vill, promenader gör vi ibland när det är fint
    - Han är så sjukt kräsen med serier, kan inte ens kolla på Breaking Bad eller annat som resten av världen tycker är jättebra, han vill hellre spela spel vid sin dator och jag vill inte göra det och vill inte sitta och titta på när han spelar...
    Räkna antalet gånger ordet "Jag" förekommer i din text.I all välmening, han tänker nog samma om dig som du gör om honom. Lär er kompromissa eller gör slut!
  • Anonym (less)
    Anonym (Gunilla) skrev 2024-05-05 13:30:44 följande:
    Räkna antalet gånger ordet "Jag" förekommer i din text.I all välmening, han tänker nog samma om dig som du gör om honom. Lär er kompromissa eller gör slut!
    "Jag" förekommer tre gånger.
    "Han" förekommer tre gånger.

    Vilken poäng tror du att du hade där? Tycker du själv det är roligt att sitta bakom någons kontorsstol och titta på medan den spelar spel? 

    Han säger att han älskar mig och vill fortsätta leva med mig och är orolig för att jag ska lämna honom.

    Vilket är helt korrekt för jag har starka tankar på att lämna honom och har stått i bostadskö sen ett par år.
  • Anonym (less)

    ...Fel av mig. "Han" förekommer fyra gånger, varav tre i en kontext där han begränsar vad vi kan göra tillsammans.

  • Studentpappa

    Det är bara att dumpa, nerds gonna nerd. Inget nytt under solen, var glad att du inte skaffat barn med honom och gå vidare.


    Ride it like you stole it
  • Anonym (A3)

    Börja spela samma spel, skapa en anonym användare. Sen ser du till att besegra honom och först då avslöjar du att det var du hela tiden. Då blir han så knäckt att han kommer lägga ner spelandet.

  • Anonym (Gunilla)
    Anonym (less) skrev 2024-05-05 19:10:54 följande:
    "Jag" förekommer tre gånger.
    "Han" förekommer tre gånger.

    Vilken poäng tror du att du hade där? Tycker du själv det är roligt att sitta bakom någons kontorsstol och titta på medan den spelar spel? 

    Han säger att han älskar mig och vill fortsätta leva med mig och är orolig för att jag ska lämna honom.

    Vilket är helt korrekt för jag har starka tankar på att lämna honom och har stått i bostadskö sen ett par år.
    Min poäng är att du behöver reflektera kring att du vill att han ska anpassas, inte tvärtom. Taggarna utåt :(
Svar på tråden Sambo spelar dataspel jämt