• Anonym (Trebarnspappan)

    Har jag moraliskt rätt att se min sambos bankkonto?

    Jag lever sedan c:a 10 år i en relation med en arbetslös sambo (hon har aldrig jobbat sen vi flyttade ihop). Vi har numera flera barn och trots att jag tjänar 50 000 kr i månaden så är sparandet lågt. Min sambo ger mig 2500 kr i månaden vilket täcker 20 procent av boendekostnaderna. Hon betalar inga räkningar förutom sitt mobilabonnemang.


    Hon handlar en del livsmedel och hygienartiklar men jag tycker inte det är så mycket.


    Jag har pratat lite löst om att jag skulle vilja se vad hon lägger pengar på för att vi ska få en bättre översikt över ekonomin. Jag har sagt det för att jag tycker hon borde visa det på eget initiativ. Men inget har hänt. 


    Jag har mina misstankar om att hon har en del sparande som hon inte berättat om då hon ibland kan åka på dyra aktiviteter. Men jag har egentligen ingen aning.


    Jag funderar nu på att ta det ett steg längre och var mer bestämd. Men risken finns väl att hon protesterar då hon tidigare har protesterat för liknande saker av integritetsskäl. Men det förstör väldigt mycket när ens partner vill dölja saker där det egentligen inte finns en anledning att dölja. Det föder bara misstankar. 


    Tycker ni att jag har moraliskt rätt att se hennes bankkonto? Isf hur bör jag lägga fram det?


     

  • Svar på tråden Har jag moraliskt rätt att se min sambos bankkonto?
  • Anonym (Snickarn)
    Anonym (Trebarnspappan) skrev 2024-04-17 15:02:19 följande:
    Jag har tjänstepension på runt 2900 kr i månaden. Sen har jag aktier sen tidigare men har inte investerat något nytt kapital på flera år. Det blir svårt att matcha det. Jag tänkte vi kunde fondspara lika mycket. Sen hur mycket beror på vad vi får över. Det blir ju lite av en utmaning då.

    Det enda problemet är att min sambo är ekonomiskt ointresserad så väldigt krävande för mig att dra i det.
    Det där med ekonomiskt ointresserad tycker jag är så jä-la dåligt argument. Ska man bara kunna fly undan sådant som är ointressant och tråkigt men hör till vuxenvärlden och familjelivet? Kan ju inte heller vara helt ointressant om hon ändå behöver pengar till sin egen hobby och stoppa undan till sig själv. Du har säkert också saker du är ointresserad av att göra men nog f-n får du bita ihop och göra det ändå. Finns ord för vad man kallar sånt beteende men inte relevant att skriva det här.
  • Anonym (JM)
    Anonym (Trebarnspappan) skrev 2024-04-17 15:11:17 följande:
    Aktivitetsersättning eller något liknande har hon. Det såg lite bättre ut tidigare. Sen hade jag hoppet att hon skulle skaffa sig en utbildning och jobb. Hon började på en utbildning men hoppade plötsligt av efter halva tiden.

    Jag tror inte hin tjänar pengar på något annat sätt än att hon låter mig ta mer utgifter så hon kan stoppa undan lite. 

    Hur får man aktivitetsersättning i 10 år utan att jobba alls? De kräver ju ganska mycket, fick själv det i några månader (medan jag väntade på förskoleplats) . Så fuskat på något sätt måste hon ju ha gjort. Det är INTE meningen att en frisk vuxen människa ska kunna få aktivitetsersättning så länge. 


    Jag tycker ni borde sluta slösa skattebetalarna pengar ärligt talat när du ändå har en så pass hög inkomst, antingen får hon jobba, plugga med CSN eller så får du försörja er båda. Eller så får du väl lämna henne så hon måste jobba. Inget fel att vara hemmafru om båda är överens om det men då ska ni inte ta emot en massa bidrag (menar inte barnbidrag såklart) som ni inte har rätt till heller utan då får ni leva på din inkomst. Eller tycker du det är rätt? .

  • Anonym (JB)
    Anonym (JM) skrev 2024-04-17 18:44:33 följande:

    Hur får man aktivitetsersättning i 10 år utan att jobba alls? De kräver ju ganska mycket, fick själv det i några månader (medan jag väntade på förskoleplats) . Så fuskat på något sätt måste hon ju ha gjort. Det är INTE meningen att en frisk vuxen människa ska kunna få aktivitetsersättning så länge. 


    Jag tycker ni borde sluta slösa skattebetalarna pengar ärligt talat när du ändå har en så pass hög inkomst, antingen får hon jobba, plugga med CSN eller så får du försörja er båda. Eller så får du väl lämna henne så hon måste jobba. Inget fel att vara hemmafru om båda är överens om det men då ska ni inte ta emot en massa bidrag (menar inte barnbidrag såklart) som ni inte har rätt till heller utan då får ni leva på din inkomst. Eller tycker du det är rätt? .


    Håller helt med, helt sjukt att hon får ha det så länge utan att någon ställer krav. Hon måste göra något för att få dessa pengar, genom arbetsförmedlingen. Har hon aldrig haft en praktik?? Hur kan hon inte ens ha haft ett sommarjobb på alla dessa år?
  • Anonym (C)

    Någonting stämmer inte med hennes sysselsättning. Ingen kan gå på bidrag i 10 års tid. Det som funkar är varaktig sjukersättning. Har hon gått helt tom en massa år. Överenskommelse att vara hemmafru? Då hoppas jag du satt av en pensionsförsäkring för henne. Någon form av motprestation för ev bidrag måste finnas. De olika bidragen tar slut efter viss tid. 


    Det ligger en hund begraven i din historia. Det finns mycket mer bakom än du vill berätta. Helt ok. Du väljer som TS men nja jag får inte ihop det. 

  • Anonym (Trebarnspappan)
    Anonym (C) skrev 2024-04-17 21:54:21 följande:

    Någonting stämmer inte med hennes sysselsättning. Ingen kan gå på bidrag i 10 års tid. Det som funkar är varaktig sjukersättning. Har hon gått helt tom en massa år. Överenskommelse att vara hemmafru? Då hoppas jag du satt av en pensionsförsäkring för henne. Någon form av motprestation för ev bidrag måste finnas. De olika bidragen tar slut efter viss tid. 


    Det ligger en hund begraven i din historia. Det finns mycket mer bakom än du vill berätta. Helt ok. Du väljer som TS men nja jag får inte ihop det. 


    Det finns ingen hund begraven här. Möjligen att hon har sjukersättning men inte vill erkänna det. 
  • Anonym (JM)
    Anonym (Trebarnspappan) skrev 2024-04-17 22:07:36 följande:
    Det finns ingen hund begraven här. Möjligen att hon har sjukersättning men inte vill erkänna det. 
     Nu är det flera som har skrivit det. Antingen har hon sjukersättning eller så bidragsfuskar hon på något sätt 
    . Man ska inte kunna få aktivitetsersättning i 10 år utan någon motprestation. Och har hon sjukersättning utan att vara sjuk är det också bidragsfusk. Så hennes sparande är nog ditt minsta problem , du är antagligen tillsammans med en brottsling. Om du har något samvete alls borde du se till att hon slutar få vad det nu är hon får för hon har inte rätt till det.

    Tänk på alla som faktiskt är sjuka och blir utförsäkrade eller alla ensamstående mammor som kämpar för att få det att gå ihop , alla fattigpensionärer.. så ska en fullt frisk vuxen människa som bara inte känner för att jobba och lever tillsammans med någon som tjänar 50 000 i månaden bli försörjd av skattebetalarna? Du ser inget problem med det? 
  • Anonym (JM)
    Anonym (Trebarnspappan) skrev 2024-04-17 22:07:36 följande:
    Det finns ingen hund begraven här. Möjligen att hon har sjukersättning men inte vill erkänna det. 
    Eller så stämmer inte din historia helt enkelt och du utelämnar något för det är helt omöjligt att hon skulle ha rätt till aktivitetsersättning i 10 år utan att jobba alls. 
  • Anonym (Trebarnspappan)
    Anonym (JM) skrev 2024-04-17 23:21:38 följande:
    Eller så stämmer inte din historia helt enkelt och du utelämnar något för det är helt omöjligt att hon skulle ha rätt till aktivitetsersättning i 10 år utan att jobba alls. 
    Vad är det för påhopp? Hon har varit föräldraledig i omgångar men annars har hon bara fått pengar från Försäkringskassan (vad jag vet).
  • Anonym (Trebarnspappan)
    Anonym (JM) skrev 2024-04-17 23:19:50 följande:
     Nu är det flera som har skrivit det. Antingen har hon sjukersättning eller så bidragsfuskar hon på något sätt 
    . Man ska inte kunna få aktivitetsersättning i 10 år utan någon motprestation. Och har hon sjukersättning utan att vara sjuk är det också bidragsfusk. Så hennes sparande är nog ditt minsta problem , du är antagligen tillsammans med en brottsling. Om du har något samvete alls borde du se till att hon slutar få vad det nu är hon får för hon har inte rätt till det.

    Tänk på alla som faktiskt är sjuka och blir utförsäkrade eller alla ensamstående mammor som kämpar för att få det att gå ihop , alla fattigpensionärer.. så ska en fullt frisk vuxen människa som bara inte känner för att jobba och lever tillsammans med någon som tjänar 50 000 i månaden bli försörjd av skattebetalarna? Du ser inget problem med det? 

    Hon har en kronisk sjukdom. Eller egentligen flera men bara diagnos på en. Men det går att arbeta trots dessa sjukdomar bara man får viss anpassning. Men nu har hon drabbats av ytterligare en sjukdom som tyvärr stoppat henne från att arbeta helt. 


    Så nej, hon är inte fullt frisk.

  • Anonym (Trebarnspappan)
    Colourfulrainbow skrev 2024-04-12 16:41:44 följande:

    Är hon inte sjukskriven eller sjukpensionär? Ingen som är arbetsför får lov att gå arbetslös i tio år.

    Vad räknas som dyra aktiviteter? Och hur ofta går hon på dessa aktiviteter? 


    Jag vet personer som varit arbetslösa i 20 år. Det är folk som står långt ifrån arbetsmarknaden. Det enda arbetsförmedlingen gör är att skicka dem på aktiviteter som bara döljer dem i systemet men gör ingen egentlig nytta.
  • Anonym (Trebarnspappan)
    Anonym (JM) skrev 2024-04-17 23:19:50 följande:
     Nu är det flera som har skrivit det. Antingen har hon sjukersättning eller så bidragsfuskar hon på något sätt 
    . Man ska inte kunna få aktivitetsersättning i 10 år utan någon motprestation. Och har hon sjukersättning utan att vara sjuk är det också bidragsfusk. Så hennes sparande är nog ditt minsta problem , du är antagligen tillsammans med en brottsling. Om du har något samvete alls borde du se till att hon slutar få vad det nu är hon får för hon har inte rätt till det.

    Tänk på alla som faktiskt är sjuka och blir utförsäkrade eller alla ensamstående mammor som kämpar för att få det att gå ihop , alla fattigpensionärer.. så ska en fullt frisk vuxen människa som bara inte känner för att jobba och lever tillsammans med någon som tjänar 50 000 i månaden bli försörjd av skattebetalarna? Du ser inget problem med det? 
    Jag har tagit upp i tråden att hon inte är frisk.
  • Anonym (C)

    Asså då kryper det fram att hon har en verifierad diagnos. Då kan man ordna sysselsättning och anpassning av arbetet. Du säger det finns ytterligare diagnoser. Kan det vara läge att få den i journalen också. Eller påstår hon att hon har diagnoser som endast verifierad av patienten själv. Tänker inte räkna upp några. Ni måste väl för tusan ha pratat om det. Sjukersättning får du efter utredning och bedömning. Först varje år sedan övergår det oftast till varaktig sjukersättning som kollas var tredje år. 


    Märkligt hur du kan vara transparent med din ekonomi här i tråden men din fru är som en mussla. Hon har ju uppenbarligen ersättning från FK alltså torde det vara sjukersättning. Skäms hon för det eller? Har hon något driv i sig. Önskan att få känna sig som en kugge i hjulet, delaktig och en känsla av sammanhang? Är hon nöjd med att släpa benen efter sig hemma? Med det inte sagt att det är latmansgöra att ta hand om hem och hushåll. 


    Tror ändå att vi väldigt långt från sanningen än. Du droppar lite pö om pö. Förståeligt att inte kasta upp det smutsiga byket på en gång. Men noup fortfarande rejält skeptisk. Sorry. 

  • Anonym (Trebarnspappan)
    Anonym (C) skrev 2024-04-18 11:02:04 följande:

    Asså då kryper det fram att hon har en verifierad diagnos. Då kan man ordna sysselsättning och anpassning av arbetet. Du säger det finns ytterligare diagnoser. Kan det vara läge att få den i journalen också. Eller påstår hon att hon har diagnoser som endast verifierad av patienten själv. Tänker inte räkna upp några. Ni måste väl för tusan ha pratat om det. Sjukersättning får du efter utredning och bedömning. Först varje år sedan övergår det oftast till varaktig sjukersättning som kollas var tredje år. 


    Märkligt hur du kan vara transparent med din ekonomi här i tråden men din fru är som en mussla. Hon har ju uppenbarligen ersättning från FK alltså torde det vara sjukersättning. Skäms hon för det eller? Har hon något driv i sig. Önskan att få känna sig som en kugge i hjulet, delaktig och en känsla av sammanhang? Är hon nöjd med att släpa benen efter sig hemma? Med det inte sagt att det är latmansgöra att ta hand om hem och hushåll. 


    Tror ändå att vi väldigt långt från sanningen än. Du droppar lite pö om pö. Förståeligt att inte kasta upp det smutsiga byket på en gång. Men noup fortfarande rejält skeptisk. Sorry. 


    Jag har försökt prata med henne flera gånger vad hon får för typ av ersättning men har inte fått något rakt svar. Men vad det verkar som är att aktivitetsstöd kan man få förlängt om och om igen efter de 450 dagarna är slut. Det är det som tidigare kallades för fas 3.

    Tyckte inte hennes sits var det viktigaste här så gick inte in på detaljerna i trådstarten. Men jag nämnde det ett tag in i diskussionen.
  • Anonym (Snickarn)
    Anonym (Trebarnspappan) skrev 2024-04-18 12:15:51 följande:
    Jag har försökt prata med henne flera gånger vad hon får för typ av ersättning men har inte fått något rakt svar. Men vad det verkar som är att aktivitetsstöd kan man få förlängt om och om igen efter de 450 dagarna är slut. Det är det som tidigare kallades för fas 3.

    Tyckte inte hennes sits var det viktigaste här så gick inte in på detaljerna i trådstarten. Men jag nämnde det ett tag in i diskussionen.
    Tänkte precis skriva samma, hon får ersättning av fk punkt! Sedan om hon har förmåga eller inte borde väl bäst avgöras av läkare i samråd med henne och fk och inte av oss som inte träffat henne. Sedan är det väl upp till ts och partner att avgöra vilka känslor de har för varandra och hur de vill ha det, det vet de bäst själv. Men det finns saker man kan göra mot varandra som förstör förhållande och någon skrev här ett som jag tyckte passade in, ekonomisk otrohet. Alltså att göra någonting bakom ryggen på sin partner som dessutom hen är med och finansierar. Nu har ju ts & co inte gemensam ekonomi tyvärr, då hade de aldrig hamnat i den här situationen. 
    Hade jag varit du ts så hade jag krävt gemensam ekonomi. En bank där båda har tillgång till gemensamma konton för olika saker. Egna konton för egna pengar, som du föreslog spara 500/mån. Kanske ett konto på ica för mat, enda jag vet man kan sätta in pengar i förväg och går att handla överallt med men kanske finns fler? Ja lönekonto då dit bådas inkomster plingar in och gemensamt. 
    Är hon inte med på det upplägget som andra här också föreslagit något liknande så ha då separat ekonomi men då ska det också vara separata. Hon betalar sina utgifter och du för dina och boende och liknande kommer ni överens om. Tex tycker jag att hon kan betala för sin bil, sina mediciner, sin sjuk och tandvård. Hon vill ju ha det så, varsågod!
    Funkar inte det så finns det bara skilda vägar men bollen ligger hos henne.
Svar på tråden Har jag moraliskt rätt att se min sambos bankkonto?