• Jordgubb90

    Vill hålla mig i form

    Kvinna 35 år, 166 cm lång och väger 62 kg. Har fött två barn. Jag trivs inte när jag väger över 60. På mig fördelas inte överskottet över hela kroppen, utan allt sätter sig på magen och på armarna. Just nu kör jag med appen Lifesum för att hålla koll på kalorierna då målet är att komma ner till 58 kg 1 juni. Jag förstår att jag har svårt att stanna under 60, då jag märker när jag reggar mina måltider att jag äter alldeles för mycket fett och snabba kalorier. Men mitt problem är att jag inte lyckas hålla mig mätt om jag äter rätt antal kalorier. Hur ska jag lyckas i längden om jag ska gå runt och vara grinig och orkeslös för jag är hungrig jämt? Jag styrketränar också, och de dagarna får jag ju äta lite mer. Tips tack!  

  • Svar på tråden Vill hålla mig i form
  • Anonym (Protte)
    Jordgubb90 skrev 2024-04-11 20:09:17 följande:
    Vill hålla mig i form

    Kvinna 35 år, 166 cm lång och väger 62 kg. Har fött två barn. Jag trivs inte när jag väger över 60. På mig fördelas inte överskottet över hela kroppen, utan allt sätter sig på magen och på armarna. Just nu kör jag med appen Lifesum för att hålla koll på kalorierna då målet är att komma ner till 58 kg 1 juni. Jag förstår att jag har svårt att stanna under 60, då jag märker när jag reggar mina måltider att jag äter alldeles för mycket fett och snabba kalorier. Men mitt problem är att jag inte lyckas hålla mig mätt om jag äter rätt antal kalorier. Hur ska jag lyckas i längden om jag ska gå runt och vara grinig och orkeslös för jag är hungrig jämt? Jag styrketränar också, och de dagarna får jag ju äta lite mer. Tips tack!  


    Nånting som funkar bra för mig utan att dieten tar över hela min tankekraft är att inte äta så mycket bröd och snabba kolhydrater. Jag äter mig mer än mätt till frukost, lunch och middag, dock ingen mat/snacks osv efter kl 18.00. Kanske en nutrilettbar om jag tränat hårt och sent på kvällen. Det är rätt enkelt att förhålla sig till. Men allas kroppar funkar så olika, vissa kan äta massa pasta, bröd och dyl medans en annan går upp 2 kg genom att bara sniffa på det. Så protein är alltid mitt huvudfokus.
  • Jordgubb90
    Anonym (Protte) skrev 2024-04-11 20:25:46 följande:
    Nånting som funkar bra för mig utan att dieten tar över hela min tankekraft är att inte äta så mycket bröd och snabba kolhydrater. Jag äter mig mer än mätt till frukost, lunch och middag, dock ingen mat/snacks osv efter kl 18.00. Kanske en nutrilettbar om jag tränat hårt och sent på kvällen. Det är rätt enkelt att förhålla sig till. Men allas kroppar funkar så olika, vissa kan äta massa pasta, bröd och dyl medans en annan går upp 2 kg genom att bara sniffa på det. Så protein är alltid mitt huvudfokus.
    Tack för ditt svar :) Vad brukar du äta till frukost? Och vilken protein väljer du till lunch/middag? Alltså hur mycket och av vad? Jag tycker det är kolhydraterna, eller eventuellt fettet som mättar. 
  • Anonym (Avn)

    Kanske du kan prova en kost baserad på mättnad/ satiety? Finns appen Hava som fokuserar på det.

  • Anonym (Protte)
    Jordgubb90 skrev 2024-04-11 20:39:14 följande:
    Tack för ditt svar :) Vad brukar du äta till frukost? Och vilken protein väljer du till lunch/middag? Alltså hur mycket och av vad? Jag tycker det är kolhydraterna, eller eventuellt fettet som mättar. 
    Det varierar! Ibland blir det färdigmat i brist på tid.
    Men okej, frukost kan vara kvarg/banan (kör naturell) så sötar lite med agave sirap. Ibland blir det gröt och ibland nutrilettbar (då måste man ta banan/äpple ganska tätt därefter för det mättar inte alltid bra). Nutrilettbaren är i brist på tid, men jag har nästan alltid en i väskan.

    Lunch äter jag vad jag vill typ, det är relativt tidigt på dagen och här kan jag trycka på med pasta och dyl för att jag kommer förbränna det under dagen plus träning på kvällen. Vi behöver kolhydrater och lunchen är bäst för mig att förtära det. Men det kan vara ris/köttfärs. Köttbullar, potatis. Nudlar/makrill och grönsaker. Pasta och biffar. Jag tänker som sagt inte så noga kring lunchen, man måste orka jobba osv.

    Middag drar jag ner på kolisarna, men äter tillräckligt för att orka träna. Ibland gör jag bananpannkaka med tillbehör. Fisk med potatis osv. Som sagt min gyllene regel är, lite slarvigt uttryckt, ät vad du vill men inte efter kl 18.00.
  • Jordgubb90

    Tack för tips 🙂 Lunchen är den enda måltiden jag inte äter ihop med resten av familjen (barnen). Så för min del drar jag ner på kolhydraterna på lunchen istället. käkar gröt med lingonsylt till frukost, och sen två ägg + en frukt eller grönsak till lunch. Då kan jag äta samma sak som barnen till middag utan att komma över min kalorigräns som jag har nu när jag vill gå ner i vikt. Men då är jag så jäkla hungrig till middagen att en portion lägger sig på botten av magsäcken, och resten känns bara som en tomrum av hunger 😁 Så det är svårt till kvällen då jag brukar ha Max 100kalorier kvar som jag får äta nån gång mellan 17-22. Svårt att inte äta NÅGONTING efter 18. Då har jag svårt att somna på kvällen för magen kurrar. Men jag frågar ju om tips för att jag har svårt att få till det så som jag gör. Men att äta middag ihop med barnen, och att äta samma som dom känns viktigt för mig. Så det är på dagen innan de kommer hem som jag kan snåla in på kcal. 

  • Jordgubb90
    Anonym (Avn) skrev 2024-04-11 20:42:52 följande:

    Kanske du kan prova en kost baserad på mättnad/ satiety? Finns appen Hava som fokuserar på det.


    Tack, ska kika på det 😃
  • Jårdi

    Låter som att du äter alldeles för lite på dagen ts, samt nästan inget fett. Jag hade hungrar ihjäl på din frukost och lunch iallafall,  men förstår att du vill äta samma som barnen. Går det att fördela om på något sätt så du får i dig energi mer jämt under dagen? 

  • Anonym (xyz)

    Du har nog dragit ner alldeles för mycket på kalorierna. Det räcker att dra ner 10-15%. Viktnedgången går långsammare då, men det är mer hållbart eftersom man faktiskt blir mätt under dagens lopp. 

    Eftersom du är så nära din idealvikt kommer nedgången att gå rätt långsamt, det är helt normalt.

    Googla high volume food så kan du få tips på mat som har hög volym och gör att man därmed känner sig mätt längre. 

  • Anonym (P)
    Jordgubb90 skrev 2024-04-11 21:12:10 följande:

    Tack för tips 🙂 Lunchen är den enda måltiden jag inte äter ihop med resten av familjen (barnen). Så för min del drar jag ner på kolhydraterna på lunchen istället. käkar gröt med lingonsylt till frukost, och sen två ägg + en frukt eller grönsak till lunch. Då kan jag äta samma sak som barnen till middag utan att komma över min kalorigräns som jag har nu när jag vill gå ner i vikt. Men då är jag så jäkla hungrig till middagen att en portion lägger sig på botten av magsäcken, och resten känns bara som en tomrum av hunger 😁 Så det är svårt till kvällen då jag brukar ha Max 100kalorier kvar som jag får äta nån gång mellan 17-22. Svårt att inte äta NÅGONTING efter 18. Då har jag svårt att somna på kvällen för magen kurrar. Men jag frågar ju om tips för att jag har svårt att få till det så som jag gör. Men att äta middag ihop med barnen, och att äta samma som dom känns viktigt för mig. Så det är på dagen innan de kommer hem som jag kan snåla in på kcal. 


    Hade jag ätit middag innan 17, hade jag varit dödshungrig till natten. Vi äter middag vid 18.30-19.00 och då behöver jag inte något mer den dagen. Men så äter jag också en måltid till lunch. I de fall jag äter lunch som du beskriver, är jag vrålhungrig redan vid 15 och måste överäta för att bli mätt till middagen. Om jag däremot äter en ordentlig lunch, står jag mig fram till middagen och behöver inte alls lika mycket mat för att bli mätt igen.
Svar på tråden Vill hålla mig i form