• JOFCA

    Hur tungt väger en vårdnadsutredning?

    Hej
    Jag har legat i konflikt med mitt ex i över 1.5 år nu. Hon anklagar mig och diverse andra personer för allt från sexuella övergrepp till våld mot vår son, som nu är 4 år. Hon har även anklagat förskolepersonal vid två tillfällen. Sedan 1.5 år har knappt låtit mig träffa mitt barn, men en interimistisk dom har nu gett mig umgänge två dagar per vecka. 

    Vårdnadsutredningen anser att hon är inbilsk och "tokig", och anser att jag skall ha ensam vårdnad, samt att hon inte skall ha något umgänge över huvud taget. 

    Sedan umgänget trappats upp så upplever jag att hon är än mer uppskruvad emotionellt, och hon grimaserar och kan inte hålla ett "straight face" vid överlämning. Mitt ex har anlitat en psykolog, och nu har han skrivit ett utlåtande om att vår son mått dåligt sedan umgänge kommit igång. Jag kan inte förstå hur en professionell person kan göra så. Min son är så otroligt glad att vara tillbaka hos mig, och säger hela tiden att han inte vill bo hos mamma alls. 

    Jag har varit positiv sedan vårdnadsutredningen kom, för jag tycker att utredaren verkligen förstått situationen. Men nu blir jag orolig... 

    Brukar man gå på VBU utredningen? Kan det kullkastas av ett sådant intyg? Jag vill inget annat än att skydda mitt barn och ge honom en normal och trygg uppväxt... 

  • Svar på tråden Hur tungt väger en vårdnadsutredning?
  • Jemp

    Jag vet inte svaret på din fråga men blir ju nyfiken.

    Vem gör denna utredning? Du tycker alltså att den dessutom verkar uttrycka sig mer professionellt än psykologen? 

  • JOFCA

    Det är naturligtvis familjerätten som gör vårdnadsutredningar, på uppdrag av en domstol... Ja, jag tycker det är rimligt att skydda ett barn med en förälder som är tokig...

  • Anonym (Bodil)

    Psykologen borde aldrig ha skrivit det intyget eftersom barnet inte är hens patient.


    En bekant råkade ut för detta: mamman drabbades av psykisk sjukdom. Hon fick för sig saker. Vårdnsdstvist. Mamman gick till psykolog som skrev intyg på både det ena och det andra. Sen visade det sig att mamman och psykologen hade en relation. Det slutade med att pappan fick ensam vårdnad. Men han fick verkligen kämpa. 

  • Anonym (Bodil)

    Inser att det kanske är barnets psykolog som skrivit intyget. 


    Det är ju inte omöjligt att barnet blir orolig av att träffa dig då och då för att hen inte förstår riktigt vad som händer och att mamman beter sig konstigt när du är med. Men det betyder ju inte att du är dålig för barnet. En liknande grej hände oss. Barnet blev fruktansvärt uppriven av att träffa oss föräldrar, men det var ju inte för att vi var dåliga utan för att det var så hemskt att tvingas skiljas från oss. 


    Kan du på något vis dokumentera mammans beteende när ni ses? En kamera i hallen, att du har med dig någon som sen kan vittna? Det är ju inte orimligt att släktingar till barnet är med tex eller en kompis till barnet och kompisens förälder. 


    Ge inte upp hoppet! Jag vet hur det är att utan skäl bli fråntagen sitt barn. Och att bli oskyldigt anklagad. Det fullkomligt fräter sönder en inombords. Men jag har mitt barn hos mig nu och jag hoppas att allt löser sig på bästa sätt för er också! 

  • JOFCA

    Hej
    Ja, det är pojkens psykolog. Och de kan vara så att han mått dåligt för att hans mamma är så otroligt stressad över att riskera att mista vårdnaden. Men jag menar, det är kanske inte så det kommer att tolkas av rätten? Pojken säger att han inte vill vara hos mamma, att hon är arg, mm.

  • Anonym (Anonym)

    Hej 

    I korthet väger familjerätten utredning tungt men det är bara en del av bevisningen. 

    Psykologens intyg kommer vara en del av domstolens bevisning. Sådant som generellt påverkar psykologens bedömning är hur ofta har hen träffat barnet, vilket övrigt underlag ( journaler mm) har psykologen haft tillgängligt mm. 

    En duktig advokat kan hjälpa dig i detta och vid en kommande huvudförhandling argumentera varför psykologens utlåtande inte ska tillmätas ett högt bevisvärde samt varför tingsrätten ska följa VBU utredningens slutsats. 

    Men i min erfarenhet är det i princip en förutsättning för att få ensam vårdnad att VBU utredning anger det. 

    Om umgängena är problematiska kan ett umgängesstöd närvara vid överlämningarna. 

    Lycka till! 

  • Anonym (Anonym)

    Ser att det blev fel i andra stycket. Det som påverkar bevisvärdet av psykologens bedömning är b.la. hur ofta hen träffat barnet, om hen haft tillgång till journaler, familjerätten underlag mm

Svar på tråden Hur tungt väger en vårdnadsutredning?