• Karl Alexander

    "Partner", "hen" och "vårdnadshavare"

    Alla dessa ord härstammar från vänsterliberala feminister vars högsta önskan är att neutralisera allting. Män och kvinnor ska inte kallas för "min tjej" eller min "kille", utan istället det neutrala och färglösa "partner".

    "Han" och "hon" ska utrotas och ersättas med det neutrala och färglösa "hen".

    "Mamma" och "pappa" ska upphöra att existera och ersättas med det neutrala och färglösa "vårdnadshavare".

    Ni som är konservativa, har ni tänkt på detta? Har sett att till och med Riks har fallit i fällan och använder ordet "partner" istället för tjej, kille, flickvän eller pojkvän.

  • Svar på tråden "Partner", "hen" och "vårdnadshavare"
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Målsman) skrev 2024-04-11 16:53:48 följande:

    Ja, jisses! Jag har haft affärskontakter i Tyskland och det känns som att man vore tillbaka på 1800-talet. Sehr geehrte.. De är ju, om man ser till jämställdhet mellan könen och familjepolitiken väl också kvar typ där Sverige var på 70- 80-talen. 


    Inte kul att vara queer i Tyskland, för övrigt, när man inte ens kan bli tilltalad utan att fastställas som man eller kvinna. :( Kan tänka mig rätt genanta situationer också när det inte går att se om personen är kvinna eller man. 


    Fast där håller jag inte med. Jag tror till och med att Tyskland har fler högt uppsatta kvinnor än vad Sverige har. Skillnaden är bara att kvinnorna får välja själva där. Vill de vara hemmafruar så får de det. Vilket troligen gynnar alla. Och ja jag vet att man "får" vara hemmafru i Sverige också, det är inte arbetsplikt som i det gamla Sovjet, men alla ekonomiska system gjordes om på 1970-talet för att det skulle vara mycket lönsamt att kvinnan i familjen också arbetar, och mycket olönsamt - nästan omöjligt - att kvinnan inte gör det. BVC-sköterskor börjar tjata om att barnet bör börja på dagis vid ett års ålder o.s.v.. I Tyskland finns inte detta, utan varje familj väljer som sagt själv.
  • Anonym (Målsman)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-11 17:14:50 följande:
    Fast där håller jag inte med. Jag tror till och med att Tyskland har fler högt uppsatta kvinnor än vad Sverige har. Skillnaden är bara att kvinnorna får välja själva där. Vill de vara hemmafruar så får de det. Vilket troligen gynnar alla. Och ja jag vet att man "får" vara hemmafru i Sverige också, det är inte arbetsplikt som i det gamla Sovjet, men alla ekonomiska system gjordes om på 1970-talet för att det skulle vara mycket lönsamt att kvinnan i familjen också arbetar, och mycket olönsamt - nästan omöjligt - att kvinnan inte gör det. BVC-sköterskor börjar tjata om att barnet bör börja på dagis vid ett års ålder o.s.v.. I Tyskland finns inte detta, utan varje familj väljer som sagt själv.

    Tvärtom. Svenska föräldrar kan välja om de vill jobba eller inte eftersom barnomsorgen är väl utbyggd. I Tyskland råder brist på förskolor. 


    Från artikel i SvD för bara tio år sedan: Tyskland är fortfarande väldigt konservativt när det gäller familjepolitik. Att ta hand om barnen anses vara kvinnans uppgift av de flesta tyskar, och när såväl skola som förskola ofta stänger redan vid 13?14-tiden är det svårt att kombinera arbete med föräldraskap.


    Hit kommer kvinnor redan när de är gravida för att ställa sina barn i kö. Det finns nästan inga platser i Pforzheim och många är desperata, säger Stella Zeh.

    https://www.svd.se/a/39f4940a-c62f-3ff0-b038-8f26f6f3ac55/forskola-het-fraga-i-tyska-valet


    Det var precis samma läge som vi hade här för fyrtio, femtio år sedan. De är nästan ett halvsekel efter. Skitsvårt att hitta dagisplats och en samhällsnorm som dikterar att mammor bör stanna hemma. Det finns till och med ett  skällsord för mammor som yrkesarbetar. Rabenmutter. 


    https://www.npr.org/2019/07/28/742751365/few-german-mothers-go-back-to-work-full-time-these-are-the-challenges-they-face 

  • Kirenaj68
    Karl Alexander skrev 2024-04-08 08:55:55 följande:
    "Partner", "hen" och "vårdnadshavare"

    Alla dessa ord härstammar från vänsterliberala feminister vars högsta önskan är att neutralisera allting. Män och kvinnor ska inte kallas för "min tjej" eller min "kille", utan istället det neutrala och färglösa "partner".

    "Han" och "hon" ska utrotas och ersättas med det neutrala och färglösa "hen".

    "Mamma" och "pappa" ska upphöra att existera och ersättas med det neutrala och färglösa "vårdnadshavare".

    Ni som är konservativa, har ni tänkt på detta? Har sett att till och med Riks har fallit i fällan och använder ordet "partner" istället för tjej, kille, flickvän eller pojkvän.


    Partner och vårdnadshavare är inga problem.
    Hen blävägrar jag att använda. Inte enbart för att det är en idiotisk och vänsterbliven konstruktion. Ordet är dessutom helt onödigt. Jag använder det klassiska svenska ordet denne om könet är okänt. Denne person o.s.v.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Målsman) skrev 2024-04-11 18:06:39 följande:

    Tvärtom. Svenska föräldrar kan välja om de vill jobba eller inte eftersom barnomsorgen är väl utbyggd. I Tyskland råder brist på förskolor. 


    Från artikel i SvD för bara tio år sedan: Tyskland är fortfarande väldigt konservativt när det gäller familjepolitik. Att ta hand om barnen anses vara kvinnans uppgift av de flesta tyskar, och när såväl skola som förskola ofta stänger redan vid 13?14-tiden är det svårt att kombinera arbete med föräldraskap.


    Hit kommer kvinnor redan när de är gravida för att ställa sina barn i kö. Det finns nästan inga platser i Pforzheim och många är desperata, säger Stella Zeh.

    https://www.svd.se/a/39f4940a-c62f-3ff0-b038-8f26f6f3ac55/forskola-het-fraga-i-tyska-valet


    Det var precis samma läge som vi hade här för fyrtio, femtio år sedan. De är nästan ett halvsekel efter. Skitsvårt att hitta dagisplats och en samhällsnorm som dikterar att mammor bör stanna hemma. Det finns till och med ett  skällsord för mammor som yrkesarbetar. Rabenmutter. 


    https://www.npr.org/2019/07/28/742751365/few-german-mothers-go-back-to-work-full-time-these-are-the-challenges-they-face 


    Fast då får du komma ihåg att många tyska kvinnor faktiskt VILL vara hemmafruar eller arbeta deltid också. Och det är som jag säger: det finns fler verkligt framgångsrika kvinnor i Tyskland än här. Tänk Fru von der Leyen t.ex., hon har sju barn, och innan hon gav sig in i den politiska karriären utbildade hon sig till läkare... Kanske just för att de anställer en nanny som arbetar i hemmet (kräver två löner såklart), så att de slipper stress med hämtningar och lämningar. Nannyn kan även förbereda middagen t.ex., och gå och handla medan barnen är på Kindergarten eller i skolan.

    Nä. Rabenmutter och Rabenvater används om föräldrar som vanvårdar och misshandlar sina barn i största allmänhet. 
  • Lönnsirap
    Karl Alexander skrev 2024-04-08 09:49:49 följande:
    Det du säger stämmer, att det är mer lättanvänt i vissa fall, men det är inte därför dessa ord fått fäste. De har fått fäste för att aktivister inom framför allt media vill påverka folks värderingar, och därför har de konstant använt de här orden under många är, även i fall där de inte behövs.

    Och ärligt talat, hur svårt är det att skriva "tjej/kille" istället för "partner"? Det är inte pga att det tar så lång tid att skriva det förstnämnda, som folk använder ordet "partner". Det är pga ideologiska och aktivistiska skäl.
    Det är fritt för dig att anse att vissa ord används p.g.a. att aktivister använder dem, och att det minsann är "enkelt" och smidigt att använda sättet vi tidigare gjort.

    Men det är ju just en tolkning. Folk använder de ord som fungerar, och som de känner sig tillräckligt bekväma med. Och precis som du är inne på är ju språk en spegling av tankar och naturligtvis inte neutralt.

    Ords betydelse växlar dessutom. På 80-talet var tjej, tämligen talspråk och närmare inlånadet. Ordet var inte alls lika "neutralt" som nu, utan kunde uppfattas som respektlöst....

    Likaså finns det människor som uppfattar vårdnadshavare, såsom du, som ett ord inte bara kopplat till den faktiska vårdnaden om ett barn, utan också som ett försök att avköna, eller neutralisera personer som faktiskt har ett kön och vanligen mer traditionella begrepp. 
  • Xenia
    Anonym (Målsman) skrev 2024-04-11 16:31:40 följande:

    Precis. Ni sa man till någon som saknade titel. Övriga tilltalades med titel: direktören, ingenjören etc. Även titel + efternamn: intendent Frölander. 


    Lågt stående, som tex hembiträden, kunde tilltalas med enbart förnamn. Ex: Kan Anna ställa fram drinkarna i salongen? Detta alltså sagt till Anna, inte om henne. 

    Ni var ett ord som markerade låg status hos den som tilltalades. Det är därför det låter så knäppt när ungdomar idag tilltalar äldre människor Ni. Det är ju rätt oförskämt. 


    När man slutade med titlar slutade man också säga Ni. Sen sa man du till alla. 


    Ordet "ni" skulle ju ersätta titlarna. Men ändå fanns titlarna kvar av gammal vana för direktörn, doktorn, pastorn, alltså användes "ni" bara till underklassen. Det var ju inte avsikten att vara oförskämt men det upplevdes så. Det hade så smått blivit accepterat att använda "ni" till alla men så kom Rexed med sin du-reform.

    Och det är inte oförskämt att använda "ni" idag, det är för att vissa av er VILL känna er förolämpade. Varför inte tänka på tyska "Sie", franska "vous" etc? Anses de oförskämda? Ungdomarna fattar inte varför en del äldre svenskar skulle känna ig förolämpade och det fattar inte jag heller.

    Precis som en del väljer att känna sig förolämpade över att se/höra ordet "hen".
  • Anonym (XXX)
    Lönnsirap skrev 2024-04-11 18:56:03 följande:
    Likaså finns det människor som uppfattar vårdnadshavare, såsom du, som ett ord inte bara kopplat till den faktiska vårdnaden om ett barn, utan också som ett försök att avköna, eller neutralisera personer som faktiskt har ett kön och vanligen mer traditionella begrepp. 
    Just "vårdadshavare" har jag inga problem med, om det används när det är relevant - d.v.s. i juridiska sammanhang. "Vårdnadshavares underskrift krävs för att följa med på skolresan." Detta då vårdnadshavaren inte ens behöver vara den egna mamman eller pappan, utan det kan vara en mormor eller en fosterhemsförälder också. I sällsynta fall har sociala förvaltningen tagit över den juridiska vårdnaden. 

    ...men om någon byter ut "mamma" eller "pappa" mot vårdnadshavare där det inte är relevant, så anar jag en agenda. T.ex. "här dansar Lina, tre år, och hennes två vårdnadshavare runt påskträdet på Stora torget". Och det är uppenbart att det är mamman och pappan... Då får jag känslan att man inte vill framhäva att det finns barn som fortfarande växer upp i en biologisk kärnfamilj.
  • Anonym (Målsman)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-11 19:14:54 följande:
    ...men om någon byter ut "mamma" eller "pappa" mot vårdnadshavare där det inte är relevant, så anar jag en agenda. T.ex. "här dansar Lina, tre år, och hennes två vårdnadshavare runt påskträdet på Stora torget". Och det är uppenbart att det är mamman och pappan... Då får jag känslan att man inte vill framhäva att det finns barn som fortfarande växer upp i en biologisk kärnfamilj.
    Länka gärna till en sån text! 
  • Anonym (Målsman)
    Xenia skrev 2024-04-11 19:05:41 följande:
    Ordet "ni" skulle ju ersätta titlarna. Men ändå fanns titlarna kvar av gammal vana för direktörn, doktorn, pastorn, alltså användes "ni" bara till underklassen. Det var ju inte avsikten att vara oförskämt men det upplevdes så. Det hade så smått blivit accepterat att använda "ni" till alla men så kom Rexed med sin du-reform.

    Du har missförstått, är jag rädd. 


    https://popularhistoria.se/kultur/sprak/du-eller-ni

  • Xenia
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-11 19:14:54 följande:
    Just "vårdadshavare" har jag inga problem med, om det används när det är relevant - d.v.s. i juridiska sammanhang. "Vårdnadshavares underskrift krävs för att följa med på skolresan." Detta då vårdnadshavaren inte ens behöver vara den egna mamman eller pappan, utan det kan vara en mormor eller en fosterhemsförälder också. I sällsynta fall har sociala förvaltningen tagit över den juridiska vårdnaden. 

    ...men om någon byter ut "mamma" eller "pappa" mot vårdnadshavare där det inte är relevant, så anar jag en agenda. T.ex. "här dansar Lina, tre år, och hennes två vårdnadshavare runt påskträdet på Stora torget". Och det är uppenbart att det är mamman och pappan... Då får jag känslan att man inte vill framhäva att det finns barn som fortfarande växer upp i en biologisk kärnfamilj.
    Jag tror inte någon skulle skriva "vårdnadshavare" i detta sammanhang. Såvida man inte visste att det inte var hennes föräldrar.

    Man skulle skriva antingen "hennes mamma och pappa" eller "hennes föräldrar". Hon skulle ju kunna ha två mammor eller två pappor. Eller det skulle kunna vara en biologisk förälder och en bonusförälder.

    Varför skulle man förresten behöva framhäva att någon har en biologisk kärnfamilj, det är ju det vanligaste? Är det ett hot mot den biologiska familjen att verkligheten ibland avviker från det vanligaste?
  • Xenia
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-10 19:29:31 följande:
    Niandet handlade om klasskillnader, och även om sådana fortfarande finns så vill vi väl inte förstärka dem genom att tvinga olika klasser att titulera varandra på olika sätt? På så sätt att den ena klassen måste visa sig underdånig mot den andra? Detta är ju något helt annat, än att med orden markera att det finns olika kön. Detta är ett faktum, och det är dessutom något önskvärt och positivt. 
    Det handlar inte om klasser och underdånighet. Om en expedit säger ni till kunden och kunden ni till expediten är ju ingen av dem underdånig.
  • Anonym (laserkvinnan)
    Xenia skrev 2024-04-11 21:12:37 följande:
    Det handlar inte om klasser och underdånighet. Om en expedit säger ni till kunden och kunden ni till expediten är ju ingen av dem underdånig.
    Jo, det är klassskillnader som är ursprunget till niandet. Att hävda något annat är att vara okunnig och historielös.
  • Anonym (Målsman)
    Xenia skrev 2024-04-11 21:12:37 följande:
    Det handlar inte om klasser och underdånighet. Om en expedit säger ni till kunden och kunden ni till expediten är ju ingen av dem underdånig.
    Men vad är poängen med att hålla på så? Om man är på samma nivå kan man ju lika gärna säga du. 
  • Xenia
    Anonym (laserkvinnan) skrev 2024-04-12 07:37:19 följande:
    Jo, det är klassskillnader som är ursprunget till niandet. Att hävda något annat är att vara okunnig och historielös.
    Nej, klasskillnader finns ju oavsett. Tror du något annat är det du som är historielös.

    Var det bättre när de högre klasserna sade "du" och de lägre sade titeln? Patron sade "du" till statarna och statarna sade "patron" till patron. Nej, naturligtvis inte.

    När titulerandet försvann fanns möjligheten att använda ett jämlikt ni-tilltal. Men folk föredrog tydligen att känna sig förolämpade. Helt ologiskt och känslostyrt. 

    "Direktörn säger "ni" till mig, det betyder att han ser ner på mig!" Men vad ska direktörn säga då, det viktiga är ju att du har rätt att säga "ni" till direktörn också.
  • Xenia
    Anonym (Målsman) skrev 2024-04-12 08:09:42 följande:
    Men vad är poängen med att hålla på så? Om man är på samma nivå kan man ju lika gärna säga du. 
    Men varför använder man "Sie, vous, usted" m m i andra språk då? Det går ju lika bra att köra med "du, tu" då? Hur klarar sig svenskarna i Tyskand, Frankrike, Spanien, måste ju bli fel hela tiden?

    Man kan vilja skilja på folk man känner och folk man inte känner. Man vill ha ett mer intimt pronomen för sina vänner.

    Varför är svenskarna så bajsnödiga inför ordet "ni"? Använd "du" eller "ni", men ge fan i att bli förolämpad s a s av princip!

    Herregud, man kan bli galen på hur irrationella och känslostyrda folk är! Har folk för få riktiga problem eller vad?


  • Anonym (Målsman)
    Xenia skrev 2024-04-12 14:54:24 följande:
    Nej, klasskillnader finns ju oavsett. Tror du något annat är det du som är historielös.

    Var det bättre när de högre klasserna sade "du" och de lägre sade titeln? Patron sade "du" till statarna och statarna sade "patron" till patron. Nej, naturligtvis inte.

    När titulerandet försvann fanns möjligheten att använda ett jämlikt ni-tilltal. Men folk föredrog tydligen att känna sig förolämpade. Helt ologiskt och känslostyrt. 

    "Direktörn säger "ni" till mig, det betyder att han ser ner på mig!" Men vad ska direktörn säga då, det viktiga är ju att du har rätt att säga "ni" till direktörn också.
    Läste du inte artikeln jag länkade till? Du har missförstått hur Ni har använts. 
  • Anonym (laserkvinnan)
    Xenia skrev 2024-04-12 14:54:24 följande:
    Nej, klasskillnader finns ju oavsett. Tror du något annat är det du som är historielös.

    Var det bättre när de högre klasserna sade "du" och de lägre sade titeln? Patron sade "du" till statarna och statarna sade "patron" till patron. Nej, naturligtvis inte.

    När titulerandet försvann fanns möjligheten att använda ett jämlikt ni-tilltal. Men folk föredrog tydligen att känna sig förolämpade. Helt ologiskt och känslostyrt. 

    "Direktörn säger "ni" till mig, det betyder att han ser ner på mig!" Men vad ska direktörn säga då, det viktiga är ju att du har rätt att säga "ni" till direktörn också.
    Men jag orkar inte...det är ju du som har missuppfattat hela grejen, precis som ovan skriver. 
Svar på tråden "Partner", "hen" och "vårdnadshavare"