• Anonym (Ines)

    Blev jag sexuellt utnyttjad som barn

    Hej. Jag är en 35-årig kvinna som större delen av mitt liv levt med psykisk ohälsa och det är starkt kopplat till min sexualitet och min relation till män.
    Min pappa lever inte idag men jag hade även en störd relation till honom även om jag också har massor av ljusa fina minnen av honom. Min mamma och pappa skilde sig när jag var tre. Antagligen var det traumatiskt med deras skilsmässa för jag kände otroligt mycket skuld och skamkänslor som barn. Min pappa träffade en ny kvinna. Jag var hos dem varannan helg. Jag var ett barn med otroligt mycket fantasi och jag gick ibland helt in i min fantasivärl. tex har jag minnen att jag ligger i min säng och ett jättelikt monster kommer in genom fönstret. Sjävklart förstår jag att det aldrig hänt. Men just pga av att jag även har såna påhittade minnen vet jag inte vad som är sant av mina minnen med mer verklighetsanknytnin. Jag har många tydliga minnen av att jag och pappa ska vara nakna tillsammans, vi dansar till en låt, alltid samma. men jag har inga minnen av att han rör mig eller några sexuella minnen. Dock minns jag att jag onanerade mycket som barn och alltid tänkte på vuxna män som hade sex med mig. Jag hade jämt mardrömmar. Jag minns också att jag var sjukligt svartsjuk på min pappas nya. Men jag var också ett lyckligt barn i perioder. i vuxen ålder har mina relationer varit mycket destruktiv. jag är väldigt svartsjuk och kan endast få orgasm av att tänka att jag blir utnyttjad. Jag tänker att många män är pedofiler och ser väldigt mörkt på världen. Jag har sen barndomen ibland fått en stark äckelkänsla över mig själv och har haft självskadebeteende som ung. Försökt ta livet av mig vid två tillfällen. Jag har också tyckt att det är jobbigt att träffa min pappa ensam men är mina syskon eller andra med går det fint.  jag har blivit utredd av psykiatrin men har endast fått diagnosen OCD. Nu är min fråga? Kan man förtränga sexuella övergrepp? Eller var jag bara ett barn med väldigt livlig fantasi vars hjärna skapat ett trauma som aldrig hänt. Vill läka mig själv en gång för alla och leva ett sunt liv med en hälsosam relation. Tack till er som orkar läsa/ Ines 
  • Svar på tråden Blev jag sexuellt utnyttjad som barn
  • Anonym (Inget svar)

    INGEN av oss på Familjeliv kan svara på om du endast fantiserade allt eller om det hände på riktigt.

    Om du ältar detta dag ut och dag in så får du utgå från att det hände för att sedan söka hjälp med att hantera det. Det är nog lättare än att säga "äsch, du bara fantiserade" och att du sedan mår dåligt av dina tankar varje dag.

  • Anonym (Psychooo)
    Anonym (Inget svar) skrev 2024-04-20 00:45:16 följande:

    INGEN av oss på Familjeliv kan svara på om du endast fantiserade allt eller om det hände på riktigt.


    Fast det är ju inte heller det TS efterfrågar - det TS efterfrågar är ju om det är möjligt att förtränga sexuella övergrepp, eller hur? "Eller var jag bara ett barn..." i slutet av hennes inlägg är ju inte själva frågan (och är inte ens givet som en fråga).

    Som svar på din fråga, TS, så ja - det är möjligt att förtränga sexuella övergrepp man hade som barn... jag vet dels av egen erfarenhet, men även för att det finns  forskning om detta (se exvis här: https://www.cbalawfirm.com/news/repressed-memories-child-sex-abuse/)

    Oavsett om du faktiskt verkligen har blivit utsatt för övergrepp eller inte beklagar jag att du mår som du gör... psykisk ohälsa är ett jävla skit. 
  • Anonym (.)

    Som jag förstått det finns väl knappt några bevis för så kallade återskapade minnen, det har i olika fall när man tycker sig komma på saker som hänt långt tillbaka, som man tidigare glömt, handlat om att man fantiserat ihop det i efterhand, men inbillar sig då att det är verkligt minne

    se gärna dokumentären din hjärna-minnen på svtplay 

  • Bergegardh

    Man kan fantisera ihop saker men inte känslor. Om just din pappa gjort något kan nog ingen svara på. 

    Tex Monstret som du kommer ihåg kan har varit en dröm. Du blev rädd. När du tänker på Monstret känner du rädsla. Men eftersom du vet idag att Monstret inte finns kan du lättare bearbeta dina känslor.

    Jag tror alla barn varit rädda för moster och fantiserat eller drömt om dem. Att man tänker på vuxna män som har sex med en är mer ovanligt. Säkert finns det något som har triggat igång det. 

    Det kan vara att du sätt en olämplig film och sedan drömt mardrömmar. Känslan du får kan nästintill jämföras med våldtäkt. Även om ingen egentligen gjort något. Det kan sätt spår i dig.

    Mer troligt är ju dock att något har hänt, speciellt eftersom du har en viss känsla gällande din pappa. 

    Du kan försöka gå igenom dina minnen med din pappa och känna vilka känslor du får. När ni dansar nakna, är du obekväm eller är du glad? Känns det jobbigt att tänka på? Det kan ge en antydan på om du var okej med situationen eller inte. 

    Egentligen spelar det ingen roll. Du kommer inte kunna veta. Släpp det och fokusera istället på vad som är jobbigt med sex och med män. Försök arbeta från andra hållet. Då kanske nya minnen kan komma fram oxå. 

    Det viktiga är inte vad som hände, det viktiga är att du mår bra igen i dig själv. Om du fastnar försök gå en annan väg.

  • Anonym (Går både att förtränga och plantera)

    Minnen av sexuella övergrepp som barn går både att förtränga och plantera falska som känns som riktiga så det är riskabelt. 

    men förhoppningsvis är dagens expertis mer pålitlig än 90-talets och risken att plantera falska minnen av övergrepp är (förhoppningsvis) väldigt liten.

  • Anonym (Inget svar)
    Anonym (Psychooo) skrev 2024-04-20 03:29:04 följande:
    Fast det är ju inte heller det TS efterfrågar - det TS efterfrågar är ju om det är möjligt att förtränga sexuella övergrepp, eller hur? "Eller var jag bara ett barn..." i slutet av hennes inlägg är ju inte själva frågan (och är inte ens givet som en fråga).

    Som svar på din fråga, TS, så ja - det är möjligt att förtränga sexuella övergrepp man hade som barn... jag vet dels av egen erfarenhet, men även för att det finns  forskning om detta (se exvis här: https://www.cbalawfirm.com/news/repressed-memories-child-sex-abuse/)

    Oavsett om du faktiskt verkligen har blivit utsatt för övergrepp eller inte beklagar jag att du mår som du gör... psykisk ohälsa är ett jävla skit. 
    Det är bland annat det som TS efterfrågar då TS i början även beskrev livlig fantasi. Och då tänker jag att TS kan utgå ifrån att händelserna är riktiga för att sedan få hjälp med dem.

    "Eller var jag bara ett barn med väldigt livlig fantasi vars hjärna skapat ett trauma som aldrig hänt"

  • Anonym (Psychooo)
    Anonym (Inget svar) skrev 2024-04-20 14:13:37 följande:
    Det är bland annat det som TS efterfrågar då TS i början även beskrev livlig fantasi. Och då tänker jag att TS kan utgå ifrån att händelserna är riktiga för att sedan få hjälp med dem.

    "Eller var jag bara ett barn med väldigt livlig fantasi vars hjärna skapat ett trauma som aldrig hänt"
    Fast återigen, precis som jag även skrev i mitt förra inlägg: "Eller var jag bara ett barn..." är ju inte ens en fråga, utan ett påstått alternativ (även om jag håller med om att det hade blivit tydligare om TS inte tappat bort "så" mellan "Eller" och "var"). Så nej, det är inte detta som är TS fråga. Hursomhelst, jag tror att jag (över)reagerade på sättet du skrev första meningen - som att du menade "gud vad dum du är, det fattar du väl att ingen av oss här på FL kan svara på!" - men jag inser vid närmare eftertanke att det nog inte var alls så du menade. Ber om ursäkt för feltolkningen - mea culpa!

    Och jag håller helt med dig om det du skrev efter den första meningen:
    Anonym (Inget svar) skrev 2024-04-20 00:45:16 följande:

    Om du ältar detta dag ut och dag in så får du utgå från att det hände för att sedan söka hjälp med att hantera det. Det är nog lättare än att säga "äsch, du bara fantiserade" och att du sedan mår dåligt av dina tankar varje dag.





Svar på tråden Blev jag sexuellt utnyttjad som barn