• Vixens

    Hjälp mig planera trädgården!

    Hej, 

    Jag söker ideer till vår trädgård. 
    På framsidan av huset har vi precis grusat två ytor, en 3x5m och den andra 3x7m. Mellan ytorna är huvudentrén. Jag vill gärna sätta ut nått möblemang här då detta är enda platsen med skugga, och så vill jag gärna få in någon lättskött grönska. Gärna i större krukor och blommorna/växten måste älska skugga då det sällan kommer sol på denna sida huset.

    Vad mer kan man hitta på för att göra det välkomnande och trevligt? Har ni nått tips på lättskötta (gärna självskötande Flört ) växter?

    Jag har inga gröna fingrar.... :)

    Tacksam för tips! {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Hjälp mig planera trädgården!
  • Maymom

    Buxbom kan vara fint till grus. Formklippta som bollar kanske?
     Nån rosbuske, så får du in nån vacker färg också? 
    En eukalyptusvide, eller nån buske/miniträd som hänger, typ hängsälg, ginst, hängande körsbärsträd?


    Alla växter växer ju så helt underhållsfria är ju omöjligt.

  • Vixens
    Maymom skrev 2024-04-08 01:32:58 följande:

    Buxbom kan vara fint till grus. Formklippta som bollar kanske?
     Nån rosbuske, så får du in nån vacker färg också? 
    En eukalyptusvide, eller nån buske/miniträd som hänger, typ hängsälg, ginst, hängande körsbärsträd?


    Alla växter växer ju så helt underhållsfria är ju omöjligt.


    Tack för tipset, ska kolla upp dom du skrivit :)
    Haha, såklart att jag räknar med lite underhåll men hellre mindre än mer så att säga. 
  • BuoBä

    Funkia/hosta trivs i skugga och finns i många varianter med olika storlek och färg på bladen. Inte världens mest spännande växt kanske men tacksam och sköter sig i stort sett själv. 

  • Miooo

    Hur många timmar sol är det? Du kan inte få rosor att må bra om det är mindre än 4 - 6 soltimmar per dag. Vissa sorter är mer skuggtåliga än andra. Hur torrt är det? Det är tyvärr få växter som trivs i torr skugga men Bergenia fixar sådana lägen. Ska du ha växter i kruka måste du ställa in dig på att vattna ofta. Desto större kruka desto mer vatten kan den hålla så stora krukor är bra. Buxbom behöver klippas ganska ofta för att hålla formen och är inte så torktålig. En tuja kräver mindre skötsel. Klematis vill ha fötterna i skugga men huvudet i sol. Viticella är lättskött, de storblommiga är mer krävande. Hosta eller Funkiasläktet  har många skuggtåliga varianter. Höstanemoner är både tork och skuggtåliga om man har originalversionen, de nyare varianterna är ofta inte alls lika tåliga. 


    Vet du vilken zon du bor i? Vill du ha lättskötta växter är det viktigt att de trivs där de står

  • Vixens
    Miooo skrev 2024-04-08 13:23:04 följande:

    Hur många timmar sol är det? Du kan inte få rosor att må bra om det är mindre än 4 - 6 soltimmar per dag. Vissa sorter är mer skuggtåliga än andra. Hur torrt är det? Det är tyvärr få växter som trivs i torr skugga men Bergenia fixar sådana lägen. Ska du ha växter i kruka måste du ställa in dig på att vattna ofta. Desto större kruka desto mer vatten kan den hålla så stora krukor är bra. Buxbom behöver klippas ganska ofta för att hålla formen och är inte så torktålig. En tuja kräver mindre skötsel. Klematis vill ha fötterna i skugga men huvudet i sol. Viticella är lättskött, de storblommiga är mer krävande. Hosta eller Funkiasläktet  har många skuggtåliga varianter. Höstanemoner är både tork och skuggtåliga om man har originalversionen, de nyare varianterna är ofta inte alls lika tåliga. 


    Vet du vilken zon du bor i? Vill du ha lättskötta växter är det viktigt att de trivs där de står


    Tack för guidningen i denna växtdjungel!
    Det är nog mindre än 4 timmar sol skulle jag säga, och det är zon 1 enligt zonkarta. Vad det innebär är jag dock osäker på, men får ta reda på det Skrattande

    Tanken är att vi vill ha åtminstone 2 rejäla krukor/lådor att fylla med växter, funderar på att hemmabygga av stora murbruksbaljor eller liknande.

    Tack för tips o hjälp! 
  • Vixens
    BuoBä skrev 2024-04-08 13:01:29 följande:

    Funkia/hosta trivs i skugga och finns i många varianter med olika storlek och färg på bladen. Inte världens mest spännande växt kanske men tacksam och sköter sig i stort sett själv. 


    Tack, ska kolla på vad det är för några! Skrattande
    Mina växtkunskaper sträcker sig till typ maskros och prästkrage.. Tungan ute
  • Maymom
    Vixens skrev 2024-04-08 21:34:17 följande:
    Tack, ska kolla på vad det är för några! Skrattande
    Mina växtkunskaper sträcker sig till typ maskros och prästkrage.. Tungan ute
    de är fina, finns med olika bladfärger och lila blommor. Kan även ätas😊
    Nån kryddväxt kan ju vara trevlig också, typ timjan, Oregano. vet inte solläge men de brukar ju växa som ogräs.
    Stäppsalvia är fin också. Och lavendel.
    Astilbe har jag själv i en skuggig rabatt.
    Alunrot finns i många olika färger, väldigt fin.
Svar på tråden Hjälp mig planera trädgården!