• Anonym (Otroligman)

    Ketamin+hypnos?

    Hej!
    Min flickvän sedan 2 år tillbaka är alkoholist. Det var hon redan när vi träffades och efter bara en kort tid var det något jag la märke till. Hon är högpresterande och har en för sin ålder (34) väldigt hög tjänst med mycket ansvar. Jag ser hur det är hela tiden är på gränsen att hon ska förlora allt.
    Jag vill att hon ska ta ledigt en tid och försöka hantera sitt missbruk under tiden, men hon är helt inställd på att klara det utan att någon ska märka något. Hon är åtminstone i det stadiet att hon erkänner sitt missbruk och vill sluta. Hon gör försök då och då. Lyckas att hålla upp en vecka på vita knogar, men sen faller hon dit igen. Hon hinner aldrig uppleva något positivt med att inte dricka förrän hon börjar igen. Jag har hittat en klinik med filialer över Europa som erbjuder intensivbehandling i ca. 3-4 veckor. Där ingår bland annat Ketaminbehandling och hypnos. Vet att Ketamin har visat sig fungera väl vid depressioner. 
    Är det någon som har erfarenhet av Ketamin eller hypnos? Är det något som fungerar?

  • Svar på tråden Ketamin+hypnos?
  • Anonym (Molly)

    Hej!

    Jag har inga erfarenheter kring din fråga men jag känner till en kille som hamnade djupt in i sin alkoholism, han var den där alkoholisten som satt och söp helt öppet ute i skogsdungen eller parkbänken.
    Han försökte flera ggr att sluta men hamnade på samma plats om och om igen.
    Jag träffade honom ( vi var gamla skolkamrater) efter en tid och han var en helt ny människa och han berättade att han kommit ur sitt begär HELT och att han varit utan alkohol i över ett år.
    Han hade gått 12-stegs programmet och sade att det var det enda som hade hjälpt honom.

    Det är en stor fördel för tillfrisknandet att man erkänner för sig själv att man har problem och det har ju din tjej redan gjort. Bravo!
    Önskar henne och dig stort lycka till i denna resa och att hon hittar den väg som är rätt för henne.

    Känner även en annan person, en tjej, som också blev alkoholost, hon gick på AA och lyckades bli fri sitt begär.

    All styrka till er båda.
    Nu är det pannben som gäller! 

  • Anonym (s)

    Hon låter inte ett spår redo att göra något sådant och jag antar att du egentligen vill diskutera den typen av behandling?

  • Anonym (Otroligman)

    Jag har kollat upp och föreslagit
    12-stegsbehandling. Men eftersom hon är övertygad om att det kommer att påverka karriären mer negativt än att vara full på jobbet, så får jag leta efter alternativ som kan vara en bra start åtminstone och som skulle kunna påbörjas under en förlängd semester.

  • Anonym (Molly)
    Anonym (Otroligman) skrev 2024-04-08 01:37:41 följande:

    Jag har kollat upp och föreslagit
    12-stegsbehandling. Men eftersom hon är övertygad om att det kommer att påverka karriären mer negativt än att vara full på jobbet, så får jag leta efter alternativ som kan vara en bra start åtminstone och som skulle kunna påbörjas under en förlängd semester.


    Alltså?är karriären verkligen så viktig att hon överväger den före sin hälsa med risk att OCKSÅ bli av med sitt arbete och KARRÄR om missbruket kommer fram på arbetsplatsen??!! 


    Det kommer den säkert att göra förr eller senare.
    Om hon vill ha en snabb åtgärd är det antabus som gäller och menar hon allvar med att avsluta sitt missbruk bör hon även operera IN ETT antabus under huden. 


    De som tar i tablettform brukar strunta att ta dem efter en tid och då faller man tillbaka.
    Varför jag vet detta är för att jag tyvärr har sett detta missbruk på så nära håll.
    Gå inte med på allt din tjej säger, en alkoholist är experter på undanflykter!! 


    Som du säger, 12 stegsprogrammet verkar ha mycket bra framsteg. Det bör hon verkligen överväga NU och inte sen. 

  • Anonym (Molly)
    Anonym (Molly) skrev 2024-04-08 18:15:04 följande:

    Alltså?är karriären verkligen så viktig att hon överväger den före sin hälsa med risk att OCKSÅ bli av med sitt arbete och KARRÄR om missbruket kommer fram på arbetsplatsen??!! 


    Det kommer den säkert att göra förr eller senare.
    Om hon vill ha en snabb åtgärd är det antabus som gäller och menar hon allvar med att avsluta sitt missbruk bör hon även operera IN ETT antabus under huden. 


    De som tar i tablettform brukar strunta att ta dem efter en tid och då faller man tillbaka.
    Varför jag vet detta är för att jag tyvärr har sett detta missbruk på så nära håll.
    Gå inte med på allt din tjej säger, en alkoholist är experter på undanflykter!! 


    Som du säger, 12 stegsprogrammet verkar ha mycket bra framsteg. Det bör hon verkligen överväga NU och inte sen. 


    Glömde..om hon nu även är  mycket uppskattad och bra inom sitt yrke kan hon också få hjälp genom arbetsplatsen. Det är dem skyldiga till.
    Att vara öppen med sitt problem kan även visa arbetsgivaren att man tar ansvar för din hälsa och att det istället kan gynna henne mer än det stjälper i sin strävan efter karriär.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Molly) skrev 2024-04-08 18:15:04 följande:

    Alltså?är karriären verkligen så viktig att hon överväger den före sin hälsa med risk att OCKSÅ bli av med sitt arbete och KARRÄR om missbruket kommer fram på arbetsplatsen??!! 


    Det kommer den säkert att göra förr eller senare.
    Om hon vill ha en snabb åtgärd är det antabus som gäller och menar hon allvar med att avsluta sitt missbruk bör hon även operera IN ETT antabus under huden. 


    De som tar i tablettform brukar strunta att ta dem efter en tid och då faller man tillbaka.
    Varför jag vet detta är för att jag tyvärr har sett detta missbruk på så nära håll.
    Gå inte med på allt din tjej säger, en alkoholist är experter på undanflykter!! 


    Som du säger, 12 stegsprogrammet verkar ha mycket bra framsteg. Det bör hon verkligen överväga NU och inte sen. 


    Att operera in antabus fungerar inte för någon. Sen kan man inte "strunta i" att ta antabus eftersom man inte får ta det själv. Man måste blåsa först inför vårdpersonal och den tas utblandad i vatten, som Treo.

    Däremot verkar inte ts flickvän vara så illa ute - än. Så jag hoppas hon kan dra ner på alkoholen om hon inte vill sluta helt.
Svar på tråden Ketamin+hypnos?