• Anonym (Preventivmedel)

    Vad använder ni för preventivmedel?

    Jag har alltid haft svårt att hitta ett preventivmedel som passar mig. Har testat olika p-piller, spiral, pessar och kondom. Slutade med p-piller för ca 2 månader sedan och mår så mycket bättre utan dom. Så nu kör jag caya-pessar + gel. Känns dock svindyrt i längden då pessaret kostar ca 700:- och ska bytas ut inom 2 år och gelen bara ska räcka till 15 gånger och en tub kostar 230kr. 


    Vill sterilisera mig då jag haft åldern inne i några år nu men det får jag knappt då jag fortfarande är ung och barnlös enligt barnmorskan. Har alltså försökt ta upp sterilisering men det kändes meningslöst att ens fortsätta argumentera emot. 


    Vad använder ni, något att rekommendera? 

  • Svar på tråden Vad använder ni för preventivmedel?
  • Anonym (Tja)

    Varför skulle du inte få det? Om du är säker på att det är det du vill? Särskilt som du skriver att du har åldern inne 
    Har inte steriliserat mig, men vet andra som gjort det. Man får träffa en kurator för samtal, som sedan gör en bedömning för operationen.

  • Anonym (Ylva)
    Anonym (Tja) skrev 2024-04-06 15:09:55 följande:

    Varför skulle du inte få det? Om du är säker på att det är det du vill? Särskilt som du skriver att du har åldern inne 
    Har inte steriliserat mig, men vet andra som gjort det. Man får träffa en kurator för samtal, som sedan gör en bedömning för operationen.


    Det är skitsvårt att få igenom som tjej/kvinna om man inte har barn. 
  • Anonym (Broken record)

    Vadå "knappt", du har rätten på din sida! Om du vill sterilisera dig så är det så. Din kropp, ditt beslut! Vården vill säkert ha ett samtal med dig om det men bara att stå på dig. Det är DITT beslut. Ingen bm har rätt att neka dig detta.

    Hänvisa till Socialstyrelsen, läs ordagrant från deras hemsida, upprepa tills kärringen fattar!

    www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/organisation/rad-och-namnder/rattsliga-radet/sterilisering/

    Detta säger du om och om och om igen: 
    Den som fyllt 25 år har själv rätt att besluta om han eller hon ska steriliseras.

    Lägg också till detta så det blir två meningar som du upprepar om och om och om igen: (Först det ovan i citatet och sedan) Jag vill ha en läkartid för sterilisering.

    Förresten, det verkar vara så att det är vårdcentralen du ska gå via och inte en bm, om jag läser på 1177 och du kan i vissa regioner skicka en egenremiss!

    www.1177.se/liv--halsa/sexuell-halsa/skydd-mot-graviditet/sterilisering/


    Du behöver få en remiss till en gynekolog eller urolog som utför steriliseringen. 


    Det varierar hur du gör för att få en remiss beroende på var du bor. I de flesta regioner ska du kontakta vårdcentralen. I en del regioner kan du också skicka en egen vårdbegäran till en gynekologmottagning eller urologmottagning.

  • Anonym (JB)

    Om du blir nekad sterilisering ska läkaren rapportera det till socialstyrelsen. Kolla upp om de gjort det. 

Svar på tråden Vad använder ni för preventivmedel?