• Pappatill22an

    Livesport med 19månaders bebis

    Hej, 

    jag är ganska nyseparera, och jag brukar tillsammans med min son som är 19 månader här idag gå på en hel del livesport tillsammans. allt som oftast inomhus på grund av vädret, men alltifrån basket,futsal,ishockey,innebandy och fotboll dom dagarna som jag har honom. 


    det varierar givetvis hur mycket människor som är på plats. 

    sonen är väldigt ?social? av sig med mycket spring i benen och sköter sig jättebra på dessa evenemangen. 

    nu till problemet med att mitt exs familj där både sonens mormor och gammelmormor är på och lägger massa kommentarer hela tiden om att det inte är bra för honom med så mycket folk, eller att det ibland är för sent (på helgen så är evenemanget slut 20:45 och han somnar i bilen). 

    jag själv har alltid sett detta som något positivt att han får nya intryck och lära sig att umgås med mycket människor och att han verkligen verkar trivas på evenemangen och alltid är glad.

    hade de varit så sent på vardagar när han ska på förskolan dagen efter så förstår jag givetvis att de hade kunnat vara ett problem, men det är endast fredagsmatcher som tiden blir sen, och då är vi lediga dagen efter. 


    mitt ex har tidigare under vårt förhållande alltid pratat om att hennes mor kommer att bli en pain in the ass, ?psykopat? och mycket annat då hon flyttade hemifrån väldigt tidigt. Jag är orolig för att hon kan höra av sig till socialen och är som sagt lite orolig. 


    men först och främst är jag ju mest intresserad utav och veta ifall det kan påverka min son negativt med dessa liveevenemang?
    finns de några negativa/positiva effekter av de? 


    jag går på en del livesport, och mycket är för att han Och jag ska få så fina band som möjligt.

  • Svar på tråden Livesport med 19månaders bebis
  • Anonym (Mamma)

    Klart det inte är bra med så mycket stök omkring honom när ni åker på sånt, dessutom precis innan läggdags. På kvällen ska man varva ner, du kör ju slut på honom mentalt. Det blir för mycket intryck för hjärnan.

  • Anonym (Mamma)
    Pappatill22an skrev 2024-04-05 22:55:32 följande:

    Är det bara för att det är såpass sent/innan läggdags att det inte är bra, eller är de för mycket intryck generellt? 


    Det är generellt. Sedan att det är sent gör inte saken bättre, men det är två olika saker alltså.
  • Pappatill22an

    det är ju knappast bara han som är bland dom yngre barnen där på plats så förstår inte riktigt problemet Mer än tiden då. 


    vad exakt är det som gör att han skulle påverkas negativt av att vara på livesport? 


    detta handlar väl delvis till mina behov naturligtvis då jag gillar och gå på livearrangemang, men det är knappast något som är livsviktigt då jag kan se all sport hemma på tvn isåfall.  


    men jag går på livesport kanske nån gång i veckan med honom, och mycket för just hans skull.

  • Anonym (Mamma)
    Pappatill22an skrev 2024-04-05 23:45:08 följande:

    det är ju knappast bara han som är bland dom yngre barnen där på plats så förstår inte riktigt problemet Mer än tiden då. 


    vad exakt är det som gör att han skulle påverkas negativt av att vara på livesport? 


    detta handlar väl delvis till mina behov naturligtvis då jag gillar och gå på livearrangemang, men det är knappast något som är livsviktigt då jag kan se all sport hemma på tvn isåfall.  


    men jag går på livesport kanske nån gång i veckan med honom, och mycket för just hans skull.


    Du behöver alltså läsa på om små barns utveckling och hur hjärnan påverkas av för mycket intryck. Det är ok att vara där en stund, kanske en halvtimme, men om du tänker på hans bästa så borde du gå hem sedan!

    Här är ett snabbt urval av länkar som visar lite om hur för många intryck stressar ett litet barn. Du kan också prata med bvc.

    familjen.trygghansa.se/barns-utveckling/mognad-och-larande/stressade-smabarn

    babyjourney.se/barn/kan-mitt-barn-bli-overstimulerat/

    www.libero.fi/sinun-vaiheesi/artikkelit/vauva--/sa-utvecklas-sinnena-och-barnets-hjarna/
  • Spucks

    Jag ser inget som helst problem med det, om barnet trivs. Tänk på hörselskydd bara, ifall det blir hög volym.

  • Spucks

    Tycker också att det är spännande att folk kommer med hur de intryck är för mycket för barnet och att man ska läsa på om aktuell forskning. Hoppas ni gör det även när det kommer till skärmar - skydda barnen från intryck och lyssna på vad forskare ha att säga :) Väldigt mycket hykleri de här kommentaren, med tanke på att det i Sverige är helt normalt att sätta sin ettåring framför TVn en timme eller mer om dagen.

  • Anonym (Mamma)
    Spucks skrev 2024-04-06 09:14:19 följande:

    Tycker också att det är spännande att folk kommer med hur de intryck är för mycket för barnet och att man ska läsa på om aktuell forskning. Hoppas ni gör det även när det kommer till skärmar - skydda barnen från intryck och lyssna på vad forskare ha att säga :) Väldigt mycket hykleri de här kommentaren, med tanke på att det i Sverige är helt normalt att sätta sin ettåring framför TVn en timme eller mer om dagen.


    Svarar även om du tydligen inte vågar citera mig direkt. Självklart är skärmar också ett problem, bra att du påminner ts om det! Tycker däremot det är lågt av dig att insinuera att jag håller på med hyckleri när du inte har en aning om mitt liv. Om du vägrar ta till dig fakta kring barns hjärnor så kan jag inte hjälpa dig. Det här är liksom inget som hittades på igår utan som är välbelagt sedan länge.
  • Spucks
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-06 09:20:12 följande:
    Svarar även om du tydligen inte vågar citera mig direkt. Självklart är skärmar också ett problem, bra att du påminner ts om det! Tycker däremot det är lågt av dig att insinuera att jag håller på med hyckleri när du inte har en aning om mitt liv. Om du vägrar ta till dig fakta kring barns hjärnor så kan jag inte hjälpa dig. Det här är liksom inget som hittades på igår utan som är välbelagt sedan länge.
    Jag "vågar" inte citera? Jaha, tack, då vet jag. Jag tyckte helt enkelt inte det var relevant att citera, eftersom det var flera som skrev sådär. Fast nu såg jag att det inte var flera, att det vara bara du som skrev flera gånger.
  • Anonym (Rörigt)

    Mitt barn var i många livliga miljöer när han var i den åldern, tex när vi reste och var på flygplatser, museum och så. Disneyland i Paris, det var stökigt. Han var alltid glad och verkade tycka det var kul. Från 2 år gick han på fotbollsskola en gång i veckan, otroligt rörigt, han älskade det.
    Förstår inte varför de klagar på dig.

  • Anonym (Gamla. mamman)

    Jag har ungdomar som håller på med sport vilket innebär att jag tillbringar mycket tid i idrottshallar och sommartid utomhus.
    Dessa knattar som är med, leker med bollar, äter lite mellanmål, busar och pratar lite med en främmande tant (jag). Nu när ni snart flyttar ut så finns det många utomhussporter som passar bra att titta på när knattarna är med.
    Så länge ni undviker vilda supporters och kommer ihåg hörselskydd så är det en bra mycket bättre dag än att sitta framför TV och hålla en mobil i handen.

  • Anonym (Rebecca)

    Vad roligt för din son som har en pappa som har ett så genuint intresse som sonen i framtiden kanske kommer att dela med dig! 


    Bra att du lägger dessa aktiviteter på dagar så barnet får vila dagen efter att vila och få tid att reflektera sina upplevelser i lugn och ro, återhämtning.

    Det viktigaste här är att du har koll på barnets mående och så länge barnet verkar glad och pigg ser jag inget fel med det.
    Är det väldigt hög volym är hörselkåpor Sjölvklart ett måste för känsliga öron och förhoppningsvis sker det inget våld på åhörarläktaren eller en massa svordomar??!!
    Jag vet fler familjer som gillar folk race och där är det också liv och rörelse och barnen mår bra och delar föräldrarnas stora intresse för motorsport.

    Jag är också uppväxt i en familj med ett stort intresse och för det kunde bli sena kvällar men vi var inte med på dessa aktiviteter hela kvällen utan en av våra föräldrar åkte hem i förväg om det låg på en vardag.

    Jag hejar på föräldrar som har tid och ork för en aktiv fritid och som är bra förebilder för sina barn.
    Som du säger är det berikande och socialt utvecklande för barn att vistas i olika miljöer.
    När barnet blir äldre kanske han uttrycker att han inte vill vara där, då får man lyssna på det.
    En bra förälder ser sitt barns bästa före dina egna behov.
    Verkar som att du vet det.
    Att du frågar här visar på att du tar ditt föräldrarskap och ansvar på riktigt.
    Jag har en syster som var otroligt osocial när hennes barn var små, tvärtom mot pappan som tog med dem överallt, det gjorde dem världsvana och de kunde vistas i flera olika miljöer och lärde dig massor.

  • Pappatill22an

    Jo men det är klart att man ?lyssnar? på sitt barn och hur han mår under dessa evenemang. Igår så gick vi tex 10 min tidigare än resterande sällskap då han var lite för trött o märkte att han inte va så sugen på att va kvar. 

    han är allt för mig, och jag vill ju givetvis också bli den far jag själv aldrig hade. 

    den där sportfarsan som åker iväg på diverse evenemang ofta, och vill ju att han givetvis ska dela de intresset som jag själv har när han väl bli äldre. Samtidigt som dagens barn lätt sätter sig framför skärmen istället, vilket är min värsta mardröm. 


    sen är man ju knappast felfri. De blir absolut barnprogram på tvn, men ingen padda existerar i huset, och telefonen med youtube kan åka fram om han blir allt för ledsen i bilen, men annars försöker jag att undvika de. 


    han har även ett eget lekrum med konstgräs med diverse fotbollstema? men jag lovar att han har bilar och böcker och allt annat också 😉

    Tack för samtliga kommentarter,

Svar på tråden Livesport med 19månaders bebis