• Anonym (Frida)

    Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?

    Min dotter bor hos mig. Träffar sin pappa varje vecka ett par timmar, men sover sällan hos honom.
    Hon har haft ett helvete i skolan de senaste åren, och jag är den enda sv oss som har kämpar för henne med det. Till slut krävde jag skolbyte för henne på grund av att situationen var så illa. Han gick motvilligt med på detta efter ett år av tjat.
    Väl i nya skolan blev det så mycket bättre. Nu har hon en lugn skolmiljö och till och med hittat en bästis.
    MEN. Nu till saken. Hon går nu i femman, och den här skolan är bara till och med sexan. Vilket betyder att hon till sjuan måste byta skola igen.
    Och hon vill SÅ gärna gå med sin nya bästis. Så klart tänker jag.
    Allt för att hon ska ha det bra nu.
    Pratade med bästisens mamma idag och hon var inne på samma sak eftersom detas dotter också har haft det jobbigt, men nu har de hittat varandra. Så vi bestämde att vi skulle åka på öppet hus tillsammans på en skola som har konst som inrikning.
    Båda våra tjejer älskar bild/form och det kändes som ett lämpligt alternativ. 


    Det sndra alternativet var en ?finare? skola.
    När jag pratade med pappan om det så var det inget snack om saken.
    Vår dotter FÅR INTE gå på någon konstskola. Det är bara offren, förlorarna som går på sådana skolor. Och om jag ens funderar på det så är jag olämplig som förälder osv.
    Jag tänker att vår dotter själv borde få ha en åsikt om val när det gäller att välja till ett högstadie (eftersom hon måste byta till en annan skola).
    Eller kan pappan bara tvärvägra att acceptera det om det är det hon vill?

  • Svar på tråden Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?
  • Anonym (f)
    Anonym (Beror på) skrev 2024-04-07 18:51:20 följande:
    De flesta kanske, men klart det finns friskolor som har högstadium, och för lägre åldrar också. Med tanke på att det är konstinriktning (inte så vanligt kommunalt) och att de hade öppet hus (något friskolor gör snarare än kommunala) så vet vi inte riktigt.
    Själv gått på högstadieskola där konst/bild var ett alternativ och de hade öppet hus just för att visa de olika inriktningarna ordentligt, kommunal :)
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (f) skrev 2024-04-07 18:53:17 följande:
    Själv gått på högstadieskola där konst/bild var ett alternativ och de hade öppet hus just för att visa de olika inriktningarna ordentligt, kommunal :)
    Jag bara säger att det inte är givet att det är en kommunal skola.
  • Anonym (M)

    Anonym (A): Klart det kan vara en födel att vara en boendeförälder när man söker om enskild vårdnad. Men det är ingen självklarhet att boende föräldern får ensam vårdande lättare. Får den andra så får barner flytta, vilket är det normala. 

    Gällande vem som ska få vårdnaden så ser man vem som är lämpligast, om det är en vårdnadstvist. 

  • Anonym (M)

    Anonym (E): Ditt ex är ett skolboksexempel? Skojar du? 

    Om du tror det förstår jag varför du inte är utsatt i vad en narcissistisk personlighetsstörning är. 

  • Anonym (M)
    Anonym (A) skrev 2024-04-07 15:56:43 följande:

    Ja, samarbetssvårigheter är naturligtvis mellan fler än en person. Sällan man samarbetar med sig själv.

    Det här ingen betydelse i sammanhanget vem som inte kan samarbeta med vem. Det som spelar roll är att det är till barnets nackdel och vid en tvist i rätten hamnar enskild vårdnad oftast hos boendeföräldern, eller den som mest verkar se till barnets bästa.

    Ett tips till ts: om det går till rätten angående vårdnad kan de inte döma till gemensam vårdnad om varken du eller pappan vill ha gemensam. Det innebär sannolikt att du lätt får enskild vårdnad så länge även han motsätter sig gemensam. 


    Då kan varken ts eller hennes exman sammarbets och ingen av de borde får vårdnaden i en eventuell vårdnadstvist. 

    Förövrigt skrev jag att ts kunde få ensam vårdad om hon sökt. Inte pga skilsmässan i sig. 
  • Anonym (M)
    Hermis123 skrev 2024-04-07 18:20:34 följande:
    nej, kommunen kan placera dottern på en annan skolan om det är för hennes bästa, tom gå på mammas linje!
    Eller gå på pappans linje. 
  • Hermis123
    Anonym (M) skrev 2024-04-07 20:42:57 följande:
    Eller gå på pappans linje. 
    Svårt att tro i detta fall, med tanke på att dottern har varit mobbad tidigare och vill gå i en skola med henne intresse! Tvärtom tror jag att det kommer gå på mammas linje, då dotterns trygghet och intresse för att gå i skolan kommer väga tyngre!
  • Anonym (M)
    Hermis123 skrev 2024-04-07 20:53:28 följande:
    Svårt att tro i detta fall, med tanke på att dottern har varit mobbad tidigare och vill gå i en skola med henne intresse! Tvärtom tror jag att det kommer gå på mammas linje, då dotterns trygghet och intresse för att gå i skolan kommer väga tyngre!
    Ts dotter var inte mobbad på den skolan pappan vill att hon ska gå på. Hon har aldrig ens gått där. 
  • Hermis123
    Anonym (M) skrev 2024-04-07 21:12:36 följande:
    Ts dotter var inte mobbad på den skolan pappan vill att hon ska gå på. Hon har aldrig ens gått där. 
    men det spelar ingen roll, hon har ett stort behov av gå i en skola som hon känner sig trygg och som inspirerar henne, och det gör hon på konstskolan.  Risken att dottern blir mindre intresserad av skolan om pappas val går igenom, spex om hon skulle känna sig ensam. 
  • Anonym (M)
    Hermis123 skrev 2024-04-07 21:15:13 följande:
    men det spelar ingen roll, hon har ett stort behov av gå i en skola som hon känner sig trygg och som inspirerar henne, och det gör hon på konstskolan.  Risken att dottern blir mindre intresserad av skolan om pappas val går igenom, spex om hon skulle känna sig ensam. 
    Eller då är hon inte ens intresserad av konst när det väl är dags att välja skola.  
  • Hermis123
    Anonym (M) skrev 2024-04-07 21:47:31 följande:
    Eller då är hon inte ens intresserad av konst när det väl är dags att välja skola.  
    Kanske, vem vet!  Men viktigaste är att dottern får säga sitt, och känner sig trygg med valet av skola som hon ska välja. Det är henne utbildning och vardag det handlar om. Hon ska må bra i skolmiljön och vilja gå dit varje morgon, då får hon bäst utbildning!
  • Anonym (E)
    Anonym (M) skrev 2024-04-07 20:04:18 följande:

    Anonym (E): Ditt ex är ett skolboksexempel? Skojar du? 

    Om du tror det förstår jag varför du inte är utsatt i vad en narcissistisk personlighetsstörning är. 


    Men återigen, det är inte jag som hävdar det, utan andra som har mött honom i professionen.

    Tror du att narcissister inte ägnar sig åt stalking?  Citat från några vetenskapliga artiklar om sambandet mellan narcissistisk personlighetsstörning och stalking (så jo, mitt ex är ett skolboksexempel). 


    Meloy suggested that insecure attachment could lead to stalking via its contribution to the development of borderline and narcissistic personality characteristics, which have been commonly observed among those whose stalking attracts criminal justice attention (McEwan & Strand, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9826357/


    Stalking is predominantly associated with cluster B personality pathology (narcissistic and borderline personality disorders).


    https://www.cambridge.org/core/journals/the-british-journal-of-psychiatry/article/stalking-a-contemporary-challenge-for-forensic-and-clinical-psychiatry/F49FCE5B89D154C92CC0D681B123CFF0#


    The majority of stalkers have severe personality disorders. The most common one among stalkers is narcissistic personality disorder, which gives stalkers an exaggerated feeling of self-worth and an obsessive desire for other people to admire and revere them.
    https://thebehaviourinstitute.com/stalking-what-is-the-psychology-behind-the-stalker/u

  • Anonym (M)
    Anonym (E) skrev 2024-04-07 22:11:39 följande:

    Men återigen, det är inte jag som hävdar det, utan andra som har mött honom i professionen.

    Tror du att narcissister inte ägnar sig åt stalking?  Citat från några vetenskapliga artiklar om sambandet mellan narcissistisk personlighetsstörning och stalking (så jo, mitt ex är ett skolboksexempel). 


    Meloy suggested that insecure attachment could lead to stalking via its contribution to the development of borderline and narcissistic personality characteristics, which have been commonly observed among those whose stalking attracts criminal justice attention (McEwan & Strand, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9826357/


    Stalking is predominantly associated with cluster B personality pathology (narcissistic and borderline personality disorders).


    https://www.cambridge.org/core/journals/the-british-journal-of-psychiatry/article/stalking-a-contemporary-challenge-for-forensic-and-clinical-psychiatry/F49FCE5B89D154C92CC0D681B123CFF0#


    The majority of stalkers have severe personality disorders. The most common one among stalkers is narcissistic personality disorder, which gives stalkers an exaggerated feeling of self-worth and an obsessive desire for other people to admire and revere them.
    https://thebehaviourinstitute.com/stalking-what-is-the-psychology-behind-the-stalker/u


    Utifrån hur du beskriver ditt ex så är han inte ett skolboksexempel. 

    Stalking är inte ett kriterier för NPD. Sedan har många med NPD även flera andra personlighetsstörningar och kan även ha andra psykiska sjukdomar/tillstånd. 

    Så nej, han inte ett skolboksexempel. 
  • Colourfulrainbow

    Jag gissar på att han ser ner på dig eller har något emot dig. Du nämnde att du har en lång utbildning inom just konst, och att ditt ex sagt en massa nedvärderade saker om konst får mig att tänka att det är dig han har något emot. Gissar också på att du är betydligt mer välutbildad än vad han är och att han har komplex över det. 

    Tror inte det handlar om konst, utan att er dotter väljer att gå i dina fotspår istället för hans.

  • Anonym (E)
    Anonym (M) skrev 2024-04-07 22:43:05 följande:
    Utifrån hur du beskriver ditt ex så är han inte ett skolboksexempel. 

    Stalking är inte ett kriterier för NPD. Sedan har många med NPD även flera andra personlighetsstörningar och kan även ha andra psykiska sjukdomar/tillstånd. 

    Så nej, han inte ett skolboksexempel. 

    Men nu får du ge dig. Jag skrev inte att stalking är ett kriterium för narcissistisk personlighetsstörning men om det är den vanligaste diagnosen bland personer som ägnar sig åt stalking så måste väl även du inse att det finns ett samband. 


    Jag har inte ens beskrivit någonstans hur mitt ex är/beter sig utöver stakningen men ändå vet du bättre än psykologen inom kriminalvården. 


    Vad baserar du dina nätforumsdiagnoser av personer du aldrig har träffat på? Är det möjligen så att du har diagnosen själv?

  • Anonym (Bhuln)
    Hermis123 skrev 2024-04-07 18:20:34 följande:
    nej, kommunen kan placera dottern på en annan skolan om det är för hennes bästa, tom gå på mammas linje!

    Så kan det absolut bli - om familjeenheten blandas in. 


    De som tar emot skolval och placerar ut barnen i skolor tar ingen hänsyn till sådant, de ser bara att det är två vh som önskar olika skolor. 


     

  • Xenia
    Anonym (Beror på) skrev 2024-04-05 19:52:46 följande:

    ---

    Hur som helst så väljer man inte skola utifrån vad bästisen tar, väldigt kortsiktigt tänkt.


    När man blivit mobbad så är den enda bästisen livsviktig. (I det här fallet handlar det ju om intresse också.)

    So what, om det visar sig att konstskolan inte passade? Hon får ändå de kunskaper hon behöver för att läsa vidare på gymnasiet, det är ju inte som att konstskolan bara undervisar i konst.

    När min dotter började högstadiet så valde hon helt enkelt den den närmaste skolan, och det gjorde hennes tre "bästisar" också. Alla fick uppge två personer de ville gå i samma klass med. Hon fick två vänner i samma klass och en tredje i en parallellklass. När hon slutade högstadiet hade hon fyra "bästa vänner". När hon valde till gymnasiet var det en "bästis" som valde samma program och en annan bästis samma skola men ett annat program (de hade vissa lektioner gemensamt). Så även i gymnasiet är kompisarna viktiga.

    En annan av bästisarna valde estetiska programmet och det var på en helt annan skola. Egentligen skulle nog min dotter passat bättre där men hon valde samhällsvetenskapliga. Bästisen blev inget "estetiskt" i yrkesväg men hon trivdes väl bra när hon gick där. Min poäng är att man inte kan bestämma sin framtid när man går i gymnasiet och än mindre i högstadiet. Det går alltid att gå kompletterande utbildning när man sent omsider inser vad man kommer att jobba som.

    Går det att förklara för exet att oavsett vad dotter läser nu så kommer hon att kunna gå på gymnasiet sen, det är inte som att hon inte får tillräcklig utbildning i övriga ämnen. (Även om hon skulle välja estetiska programmet på gymnasiet kan hon komplettera.) Eller har han tänkt sig att hon ska gå naturvetenskapliga programmet och bli läkare?
Svar på tråden Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?