• Anonym (Hon)

    Kan det bli förtal?

    Jag har i många år varit aktiv här och skrivit om mitt äktenskap. Nu står jag äntligen på andra sidan och vissa i min närhet har varit på mig om att jag borde skriva en självbiografi om mitt liv. Det viftade jag bort, kändes konstigt... men efterhand som tanken mognat började jag skriva och insåg att det faktiskt är skönt att en gång för alla sätta ord på det hela, och med det kanske hjälpa någon annan?

    Min oro är nu tanken på förtal. Om jag skriver under pseudonym, inte anger namn, stad etc... alltså inte hänger ut honom på annat sätt än att jag skriver om mina upplevelser och de enda som vet vilka de handlar om är de som känner mig, kan jag ändå bli stämd?

  • Svar på tråden Kan det bli förtal?
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Hon) skrev 2024-04-05 10:26:38 följande:
    Jag har inget förlag, har ju bara skrivit några sidor hittills.
    Ok, så den kommer kanske inte ens ges ut? 
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Klara) skrev 2024-04-05 10:27:53 följande:
    Ok, så den kommer kanske inte ens ges ut? 
    Jag tror jag kommer ge ut själv oavsett.
  • Anonym (Risen)

    De händelser som absolut inte går att avidentifiera får du kanske ändra och skriva om. Men är de så unika att de helt kommer att kunna kopplas till personen det gäller?

    Sedan beror väl förtal på konsekvenserna, och den allmänna spridningen? Om tex 3 grannar och 4 vänner redan vet läser boken kan det nog inte vara förtal, de vet ju redan. Om det sprids till tex personens arbete så är det kanske värre förtal?

    Men jag vet faktiskt inte. Ger du ut den själv, så tror jag det kan vara värt att kontakta en jurist som kan gå igenom boken ordentligt, i alla fall allt som skulle kunna klassas som förtal. Och kontakta andra författare och fråga hur de gick tillväga?

  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (Hon) skrev 2024-04-05 10:32:03 följande:
    Jag tror jag kommer ge ut själv oavsett.
    Och vem kommer att betala för att läsa?
    Är du van att skriva?
    Att skriva en bok är inget man bara gör.

    Jag hade samma tanke för sisådär 15 år sedan, men jag skrev av mig till mig själv. Ingen annan har läst men det kändes bra. Som lite terapi.
  • Anonym (Risen)
    Anonym (Erfaren) skrev 2024-04-05 12:36:14 följande:
    Och vem kommer att betala för att läsa?
    Är du van att skriva?
    Att skriva en bok är inget man bara gör.

    Jag hade samma tanke för sisådär 15 år sedan, men jag skrev av mig till mig själv. Ingen annan har läst men det kändes bra. Som lite terapi.
    Det finns väl personer som köper självpublicerade böcker, själv vet jag två personer som skrivit och publicerat själva.
    Dock så såldes nog böckerna i små upplagor, och det kostar ju en del som man nog inte ska räkna med att få tillbaka. 

    Det går ju också att självpublicera e-böcker så slipper man kostnaden för att trycka böckerna.

    Men såklart är det svårare att nå ut till den stora massan, säkert omöjligt, om man inte har ett förlag i ryggen. Men det är säkert inte omöjligt att lyckas sälja 50-100 kopior om man tex kan göra reklam på egna plattformar och får kompisar att göra det med. 
  • Anonym (?)

    Det är väldigt svårt att skriva på ett sätt som helt avidenitifierar utan att förändra berättelsen mycket

    Men, det är sällan åklagaren driver ärenden om förtal då dety inte faller under allnmänt åtal. Det är upp till den förtalade. Sällan den förtalande vill tvätta hela byket i en allmän domstol.

  • Anonym (Hon)

    Nej jag vet att det "är inget man bara gör". Jag har gett ut böcker tidigare, både själv och med förlag. Jag vet hur det fungerar. Med bod betalar du bara några hundralappar om du kan sätta etc själv.

    Kan det bli förtal om någon som vet informerar andra om vem det gäller och det på så sätt kommer ut?

  • Anonym (Risen)
    Anonym (Hon) skrev 2024-04-05 13:48:18 följande:

    Nej jag vet att det "är inget man bara gör". Jag har gett ut böcker tidigare, både själv och med förlag. Jag vet hur det fungerar. Med bod betalar du bara några hundralappar om du kan sätta etc själv.

    Kan det bli förtal om någon som vet informerar andra om vem det gäller och det på så sätt kommer ut?


    Varför tar du inte det här med en jurist?
  • Anonym (?)
    Anonym (Hon) skrev 2024-04-05 13:48:18 följande:

    Nej jag vet att det "är inget man bara gör". Jag har gett ut böcker tidigare, både själv och med förlag. Jag vet hur det fungerar. Med bod betalar du bara några hundralappar om du kan sätta etc själv.

    Kan det bli förtal om någon som vet informerar andra om vem det gäller och det på så sätt kommer ut?


    Prata med din förlagskontakt. De har koll på sånt här.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Risen) skrev 2024-04-05 13:53:20 följande:
    Varför tar du inte det här med en jurist?
    Det här är tankar som kom i natt och tänkte att någon här kanske har koll.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Hon) skrev 2024-04-05 13:55:35 följande:
    Det här är tankar som kom i natt och tänkte att någon här kanske har koll.
    Vad är syftet med att ge ut denna bok?
Svar på tråden Kan det bli förtal?