• Sussi79

    Ny frisyr

    Har under en tid känt att jag vill klippa mig en riktigt kort frisyr, Typ herrfrisyr. Har strax ovanför axlarna nu i längd. Följde med en vän till en barberare/frisör. Mannen frågade då även om jag önskade något. Berättade om mina hår planer. Han ville gärna hjälpa mig och visade upp bilder på fade frisyrer på kvinnor. Blev så taggad att jag bokade en tid. Nu till mina funderingar.
    Är det något kvinna här som har klippt sig hos någon barberare, känns som de har fått ett uppsving och är duktiga frisörer.

    Samt om någon har har en så kallad skinn fade frisyr. När man är helt slätrakad i början av nackpartiet och ovanför öronen. Krävs det ofta rkning för att hålla det kort?

    Blir det tokigt så växer det ut, ska bli kul att prova något helt galet nytt på barret 

  • Svar på tråden Ny frisyr
  • LFF

    Klipper mig visserligen inte hos en barberare men däremot kort. Avskyr "ankstjärt" i nacken och polisonger så det är oftast det är ner eller mindre rakat i nacken och på sidorna.  Vill du hålla det ordentligt i trim ärdet väl typ var sjätte till åttonde vecka du behöver klippa dig. Jag klipper mig ungefär var fjärde månad så min frisör kan ändra lite efter humör. Denna gång blev det lite längre i nacken och på sidorna då jag funderar på en kort page med uppklippt nacke. Vi får se om jag fortsätter på det spåret nästa gång jag klipper mig. 

    Men om du söker på pixie haircuts så hittar du många med snaggade nackar utan att för den saken var herrfrisyrer.

  • Sussi79
    LFF skrev 2024-04-04 22:58:36 följande:

    Klipper mig visserligen inte hos en barberare men däremot kort. Avskyr "ankstjärt" i nacken och polisonger så det är oftast det är ner eller mindre rakat i nacken och på sidorna.  Vill du hålla det ordentligt i trim ärdet väl typ var sjätte till åttonde vecka du behöver klippa dig. Jag klipper mig ungefär var fjärde månad så min frisör kan ändra lite efter humör. Denna gång blev det lite längre i nacken och på sidorna då jag funderar på en kort page med uppklippt nacke. Vi får se om jag fortsätter på det spåret nästa gång jag klipper mig. 

    Men om du söker på pixie haircuts så hittar du många med snaggade nackar utan att för den saken var herrfrisyrer.


    Ja en kort page med rakad nacke tycker jag är så snyggt 🤩.
    Är något i stil med bilden som jag tänker.
  • Goneril

    Snygg frisyr, den på bilden. Kräver förstås snygg huvudform och tjockt hår. Sedan tror jag inte den skulle vara något för äldre damer, men jättesnygg på unga tjejer. Rent allmänt tycker jag mig se många snygga lekfulla frisyrer på yngre som inte skulle passa på äldre eftersom ansiktet med åldersrynkor då skulle hamna mer i fokus.                                                                                                                                                                            Jag ser ibland tanter med färgat hår och utväxt, fult. Det som heller inte är snyggt när det gäller äldre är det tunnare partiet, över hjässan, som låter hårbottnen lysa igenom. En lämplig frisyr kan hjälpa och en lätt tupering som förhindrar stråna att blåsa åt alla håll och blottlägga skalpen. Utväxt i kombination med fläckvist uttunnat hår är faktiskt riktigt fult.

  • Sussi79
    Goneril skrev 2024-04-05 00:15:09 följande:

    Snygg frisyr, den på bilden. Kräver förstås snygg huvudform och tjockt hår. Sedan tror jag inte den skulle vara något för äldre damer, men jättesnygg på unga tjejer. Rent allmänt tycker jag mig se många snygga lekfulla frisyrer på yngre som inte skulle passa på äldre eftersom ansiktet med åldersrynkor då skulle hamna mer i fokus.                                                                                                                                                                            Jag ser ibland tanter med färgat hår och utväxt, fult. Det som heller inte är snyggt när det gäller äldre är det tunnare partiet, över hjässan, som låter hårbottnen lysa igenom. En lämplig frisyr kan hjälpa och en lätt tupering som förhindrar stråna att blåsa åt alla håll och blottlägga skalpen. Utväxt i kombination med fläckvist uttunnat hår är faktiskt riktigt fult.


    Håller med dig. I bland kan man fundera hur vissa tänker när man väljer sin frisyr eller hår färg.

    Angående min ny frilla har jag som du nämner både huvudform och tjockt hår så att det borde funka. Däremot kanske inte åldern, snart 45 😬. Men jag hoppas på det bästa 💇?♀️
  • Agda90
    Goneril skrev 2024-04-05 00:15:09 följande:

    Snygg frisyr, den på bilden. Kräver förstås snygg huvudform och tjockt hår. Sedan tror jag inte den skulle vara något för äldre damer, men jättesnygg på unga tjejer. Rent allmänt tycker jag mig se många snygga lekfulla frisyrer på yngre som inte skulle passa på äldre eftersom ansiktet med åldersrynkor då skulle hamna mer i fokus.                                                                                                                                                                            Jag ser ibland tanter med färgat hår och utväxt, fult. Det som heller inte är snyggt när det gäller äldre är det tunnare partiet, över hjässan, som låter hårbottnen lysa igenom. En lämplig frisyr kan hjälpa och en lätt tupering som förhindrar stråna att blåsa åt alla håll och blottlägga skalpen. Utväxt i kombination med fläckvist uttunnat hår är faktiskt riktigt fult.


    Jag har en liknande frisyr, aningen längre men inte mycket. Jag är 45 fixar den frisyren galant och kommer göra det i rätt många år till. Dock färgar jag inte mitt hår har 5 gråa hårstrå i mitt annars mörka hår.
  • Sussi79
    Agda90 skrev 2024-04-05 11:29:02 följande:
    Jag har en liknande frisyr, aningen längre men inte mycket. Jag är 45 fixar den frisyren galant och kommer göra det i rätt många år till. Dock färgar jag inte mitt hår har 5 gråa hårstrå i mitt annars mörka hår.
    Vad bra, då behöver jag inte tänka på min ålder  när vi är i samma ålder😉.

    Enda jag är spänd över är att gå från lång till så kort på direkten. Tänkte först ta det i etapper på ett par klippningar. Men har bestämt mig att bara köra. Har däremot inte bestämt mig om jag ska köra på befintlig färg, mörk råttfärgat. Eller köra super ljust eller någon annan färg.
  • Agda90
    Sussi79 skrev 2024-04-05 12:41:44 följande:
    Vad bra, då behöver jag inte tänka på min ålder  när vi är i samma ålder😉.

    Enda jag är spänd över är att gå från lång till så kort på direkten. Tänkte först ta det i etapper på ett par klippningar. Men har bestämt mig att bara köra. Har däremot inte bestämt mig om jag ska köra på befintlig färg, mörk råttfärgat. Eller köra super ljust eller någon annan färg.
    Kapa!!! 
    Mitt hår var långt när jag bestämde mig för att kapa det. Det var en bra bit förbi nyckelbenet. Jag sa till frisören när jag bokade tid att jag ville ha en STOR förändring. När jag satte mig i stolen frågade hon hur mycket hon skulle ta på topparna och tappade nästan saxen när jag visade bilden. Sen sa hon att de flesta som kommer in och vill ha "en stor förändring" vill klippa topparna 7 cm istället för 4. Jag vet inte vem av oss som tyckte att det var mest roligt med den nya frisyren. Hon gick verkligen all in för att jag skulle bli så nöjd jag bara kunde och få en så häftig frisyr som möjligt. Jag har inte ångrat mig en sekund!
  • LFF
    Sussi79 skrev 2024-04-05 11:25:51 följande:
    Håller med dig. I bland kan man fundera hur vissa tänker när man väljer sin frisyr eller hår färg.

    Angående min ny frilla har jag som du nämner både huvudform och tjockt hår så att det borde funka. Däremot kanske inte åldern, snart 45 😬. Men jag hoppas på det bästa 💇?♀️
    Äh! Om du gillar frisyren så kör! Skit i fåntrattar som tycker att man inte ska ha vissa frisyrer eller kläder efter en viss ålder. Jag är 47 och har, denna gång, varit korthårig sen 2017. Så gick jag från strax nedanför skulderbladen till en pixiefrisyr. Min mamma är 20 år äldre och drar för närvarande typ 5mm rakt över, och sen tvärblont. Hon har varit korthårig i över 30 år nu. 
  • Sussi79
    LFF skrev 2024-04-06 12:13:19 följande:
    Äh! Om du gillar frisyren så kör! Skit i fåntrattar som tycker att man inte ska ha vissa frisyrer eller kläder efter en viss ålder. Jag är 47 och har, denna gång, varit korthårig sen 2017. Så gick jag från strax nedanför skulderbladen till en pixiefrisyr. Min mamma är 20 år äldre och drar för närvarande typ 5mm rakt över, och sen tvärblont. Hon har varit korthårig i över 30 år nu. 
    Tack för stödet. Grym  mamma du har, som har en så tuff frilla.
    Till veckan då sker det.
    Generellt så känns det som alla ska ha långt hår. Ser i mina barns klasser finns ingen tjej längre som har kort. Vilket det fanns när man själv var yngre. 
    När man har berättat att man ska klippa sig kort, säger nästan alla "Tänk dig för nu" 
  • LFF
    Sussi79 skrev 2024-04-07 08:17:24 följande:
    Tack för stödet. Grym  mamma du har, som har en så tuff frilla.
    Till veckan då sker det.
    Generellt så känns det som alla ska ha långt hår. Ser i mina barns klasser finns ingen tjej längre som har kort. Vilket det fanns när man själv var yngre. 
    När man har berättat att man ska klippa sig kort, säger nästan alla "Tänk dig för nu" 
    Hår växer ut. Folk är så jävla skitnödiga ibland. 

    Första gången jag klippte mig kort var jag 10. Ville ha samma frisyr som mamma som då klippt sig kort (och sen som sagt hållit det kort sen dess).
    Andra gången var jag hårmodell, gick även då från skulderbladslångt till pixiekort. Sen har jag hållit på så där i ungefär 5-års intervaller. 5 år med kort, tröttnat, sparat ut och sen när det gått 5 år sen senaste kortklippningen ryker skiten igen. Nu har jag rekord i att vara kortklippt och det är för att min frisör bestämmer det mesta varje gång. Det betyder att det inte ser lika dant ut varje gång.

    Många gånger har jag fått höra, speciellt från frisörer, "vad tycker din sambo om det här?" eller "Du vet att killar föredrar långt hår, varför vill du klippa det så kort?" Mitt enda svar är "mitt hår är mitt att göra vad jag vill med och ångrar jag mig så växer det ut igen". 

    PS, ja, mamma är skitgrym och har alltid försökt skita i vad andra tycker om klädstil, frisyr etc. 
  • Agda90
    Sussi79 skrev 2024-04-07 08:17:24 följande:
    Tack för stödet. Grym  mamma du har, som har en så tuff frilla.
    Till veckan då sker det.
    Generellt så känns det som alla ska ha långt hår. Ser i mina barns klasser finns ingen tjej längre som har kort. Vilket det fanns när man själv var yngre. 
    När man har berättat att man ska klippa sig kort, säger nästan alla "Tänk dig för nu" 
    För ett litet tag sedan städade jag ur lite lådor och hittade gamla foton på mig. Och lite gamla klassfoton. Jag har en gammal klasskamrat som har haft SAMMA frisyr sedan hon gick i 1:a klass!! Jag skojar inte!!
    Själv hade jag inte stått ut. 

    Jag följde "modet" fram till åttonde klass sen under sommarlovet åkte vi på semester. Det var äckligt varmt och jag traskade iväg till närmaste frisör. Det var andra gången i mitt liv som jag kapade håret kort. Sedan dess har jag haft olika frisyrer beroende på vad JAG har känt för. 
    Nu har jag hittat en frisör som är helt lyrisk att få träna på olika korta frisyrer på mig och hon får så gott som fria händer. Att jag klär i mitt korta hår det vet jag. Varje ny frisyr som jag dyker upp i är det alltid någon som kommenterar. Kassörskan på ica var nog den som gjorde min dag förra året. Hon kom fram till mig i affären, la sin hand på min axel och utbrast "alltså vet du hur snygg du är i den frisyren". 
    Gör man saker för sig själv, för att må bra själv, så blir det tusen gånger bättre än om man ska göra det för att följa modet eller för att någon annan ska tycka om en. 
  • AdolfHektor

    Du ska nog inte bekymra dig för mkt om det där. Gör inte höna en fjäder. Alla tycker olika. 

  • Sussi79
    Murresnurre skrev 2024-04-09 18:06:41 följande:

    Får man fråga hur det har gått med din nya frisyr. Tufft om du har klippt dig så kort som din bild visade! 


    Ja tackar som frågar! För mig har detta varit ett stort steg, lite av en nystart. Har även påbörjat lite ny stilförändring i kläder och skor. 
    Men håret blev kort, kortare även vad jag trodde. Klippte mig hos en herrfrisör/barberare. Som det heter skinfade. Så hårfästet har höjts i nacken och ovanför öronen några centimeter. Blev helt slätrakat. Men nu två dagar efter börjar stubben komma fram. Får väl låna gubbens rakhyvel för en justering.
Svar på tråden Ny frisyr