• Isabiten

    Erfarenheter från att vara fosterfamilj?

    jag funderar mycket på att bli fosterföräldrar. Våra pojkar är 13 & 15 och jag tänker att snart är dom vuxna (inte jättesnart) vore härligt att ha barn hemma och tänker mig att alla åldrar vore välkommet. Vi har ett rum som behöver fixas till. Vad ska man tänka på innan man tar steget?

  • Svar på tråden Erfarenheter från att vara fosterfamilj?
  • elsi
    Isabiten skrev 2024-04-04 18:17:28 följande:
    Erfarenheter från att vara fosterfamilj?

    jag funderar mycket på att bli fosterföräldrar. Våra pojkar är 13 & 15 och jag tänker att snart är dom vuxna (inte jättesnart) vore härligt att ha barn hemma och tänker mig att alla åldrar vore välkommet. Vi har ett rum som behöver fixas till. Vad ska man tänka på innan man tar steget?


    Ingen erfarenhet av fosterbarn. Däremot erfarenhet av tonåringar, och den erfarenheten är att just under tonåren så behövs föräldrarna mer än någonsin. Det händer mycket i de åldrarna och barnen kan gå igenom saker som kräver föräldrarnas engagemang. Så att ha ett fosterbarn som också kommer att kräva en del, medan de egna barnen är i just de åldrarna, kanske inte alltid är så lyckat.

    Och man kanske tror när de är 13 år, att allt verkar lunka på bra, men så kommer plötsligt en period när en massa händer som man måste ta tag i. Eller så tror man att allt är ok på ytan, men under ytan bubblar problem som man kanske missar om man är för upptagen med annat. 

    Men ni tänker kanske vänta tills de är helt vuxna?
Svar på tråden Erfarenheter från att vara fosterfamilj?