• Svar på tråden Ger ni dricks?
  • Studentpappa
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-04 00:07:52 följande:

    Oftast ger jag 10-20 procent. Men är det usel service så kan jag strunta i dricks. Det händer en gång på 5 år ungefär. Går sällan till billigare ställen med outbildad personal. 


    Är det masternivå och uppåt som gäller på serveringspersonalen? Förvånad
    Ride it like you stole it
  • Mandel

    Beror helt på stället, servicen, personalen, vad jag ätit/druckit, vilket humör jag är på osv. Avrundar ofta till ett snyggt belopp bara och har sällan någon tanke om hur många procent osv.
    Men dricksar typ aldrig när man själv får gå fram till baren och beställa dryck och betala där direkt.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Greven)

    Absolut inte, jag anser det ociviliserat att strö pengar omkring sig på arbetarklassen. De har dessutom lön. 

  • mammabitch

    Dricksar mindre sedan de började antyda via betalterminalen att det ska ges, blir irriterad.  Ger förstås om servicen eller maten var utöver det vanliga och rundar upp till närmaste hundralapp om beloppet hmnarar på någon eller några tior under..

  • Anonym (Casanova)
    mammabitch skrev 2024-04-11 05:52:24 följande:

    Dricksar mindre sedan de började antyda via betalterminalen att det ska ges, blir irriterad.  Ger förstås om servicen eller maten var utöver det vanliga och rundar upp till närmaste hundralapp om beloppet hmnarar på någon eller några tior under..


    Jag är också irriterad på det där... Är fan till och med på en del lunchrestauranger.
  • Anonym (Mannen)
    Studentpappa skrev 2024-04-04 15:48:20 följande:
    Är det masternivå och uppåt som gäller på serveringspersonalen?  // Förvånad
    Det är väl hotell och restaurang på gymnasienivå som brukar vara utbildningen som bättre restauranger efterfrågar. Men egentligen har jag inget krav på formell utbildning utan bara att de kan sånt man lär sig på den utbildningen: bestickplacering, vilka drycker som passar till vilka rätter, att man kan etikettregler, osv. Sen stt man har koll på menyn och kan rekommendera rätter och specifika viner exempelvis. 
  • Anonym (Luke)

    Ja, alltid på restaurang med servering. Hoppar hellre över 1 av 10 restaurangbesök för att kunna ge dricks. Det är en generös attityd som man ska bidra med till världen. Det behövs mera det.

  • Aliona

    Ytterst sällan. Jag ger dricks om jag går på en bra restaurang och servitören/servitrisen är duktig och engagerad (typ kan berätta om de olika rätterna), är uppmärksam och ger snabb service och maten imponerat. 


    I normalfallet ger jag inte dricks, och jag tycker det är tom otroligt fräckt på barer och lunchrestauranger där gästen får göra stora delar av personalens jobb genom att stå i kö till bardisken, gå och hämta maten när den är klar, hämta bröd och vatten själv och ställa undan sin disk. Skulle aldrig falla mig in att ge dricks i sådana fall. 


    Jag undrar för övrigt varför restaurangpersonal tycker att de ska få extra betalt men inte annan servicepersonal som frisörer, städare osv. 

  • Ascendere

    Vill man känna sig snäll genom att ge pengar kan man ge det till människor som är i faktiskt behov av hjälp, inte vuxna yrkesarbetande människor. 

  • Anonym (...)

    Bra service när jag äter ute på restaurang, så kan jag lägga en extra peng
    Men att gå till bardisken och köpa en öl så nej

  • Anonym (serviceavgiff)

    Sånt ingår redan när man beställer. Att ge dom dricks är typ som att ge kassören på ica dricks= onödigt 

Svar på tråden Ger ni dricks?