• Anonym (Orolig mamma i v. 14)

    Blödningar efter cellprov som gravid

    Hej! Imorse var jag hos barnmorskan på inskrivningssamtal och undersökning, är i vecka 14.

    Barnmorskan ville göra cellprov och jag funderade inte så mycket mer på det utan la mig på britsen. Hon berättade att livmodertappen är mer känslig nu under graviditeten varför det kunde komma lite mer blod än vanligt. Precis efter undersökningen bara rann det ut blod, jag behövde torka massor men fick ingen binda så tänkte att det skulle sluta. Men efter cellprovet har det fortsatt att blöda och varje gång jag varit på toan har jag behövt torka antingen färskt rött blod eller lite mer torkat mörkrött blod. Har behövt ha binda på mig och har alltså blött från typ 10 imorse och nu är klockan snart 20. Det verkar inte sluta?


    Jag skrev ett meddelande via 1177 och frågade om det var normalt men kommer troligtvis inte att få svar förrän imorgon.

    Är det någon mer som varit med om att ni blött massor efter cellepovtagning som gravida? Hur länge blödde det?

    Tack!

  • Svar på tråden Blödningar efter cellprov som gravid
  • Anonym (Orolig mamma i v. 14)

    Är det ingen som varit med om något liknande? Skulle bli jätteglad för svar <3

  • Anonym (H)
    Hur länge blöder man efter cellprov gravid?
    Efter ingreppet kan du få blodiga flytningar under tre till fyra veckor. Det beror på att du har en såryta på livmodertappen som läker. När sårskorpan lossnar efter cirka en vecka kan det leda till en liten blödning. Använd inte tampong och undvik samlag så länge du blöder.

    Har inte tagit cellprov som gravid men sökte och fick detta svar

  • Anonym (Cellprov)

    Hej,
    Jag blödde också mer efter cellprovet som togs under min senaste graviditet. Minns inte riktigt hur mycket och länge, men vet att jag blev skitnojig och googlade en massa och såg katastrofen framför mig. Men det avtog och allt gick bra och jag har världens gosigaste bebis bredvid mig nu. Minns också att min BM sa att det kan blöda mer pga känsliga slemhinnor. Så jag förstår din oro men tror du kan vara lugn🥰

  • Anonym (Orolig mamma i v. 14)
    Anonym (H) skrev 2024-04-02 20:02:23 följande:
    Hur länge blöder man efter cellprov gravid?
    Efter ingreppet kan du få blodiga flytningar under tre till fyra veckor. Det beror på att du har en såryta på livmodertappen som läker. När sårskorpan lossnar efter cirka en vecka kan det leda till en liten blödning. Använd inte tampong och undvik samlag så länge du blöder.

    Har inte tagit cellprov som gravid men sökte och fick detta svar
    Åh, tack för svaret <3 det lugnade mig!
  • Anonym (Orolig mamma i v. 14)
    Anonym (Cellprov) skrev 2024-04-02 21:22:13 följande:

    Hej,
    Jag blödde också mer efter cellprovet som togs under min senaste graviditet. Minns inte riktigt hur mycket och länge, men vet att jag blev skitnojig och googlade en massa och såg katastrofen framför mig. Men det avtog och allt gick bra och jag har världens gosigaste bebis bredvid mig nu. Minns också att min BM sa att det kan blöda mer pga känsliga slemhinnor. Så jag förstår din oro men tror du kan vara lugn🥰


    Hej! Tack så jättemycket för ditt svar! Vad fint att höra att allt gick bra för dig och din bebis:) Önskar er en jättefin dag! <3
  • Anonym (P)

    Jag blödde efter cellprov även som icke-gravid och som gravid är man ju mycket känsligare och blöder lättare. Som gravid hände det även att jag blödde efter sex.

  • Anonym (Orolig mamma i v. 14)
    Anonym (P) skrev 2024-04-03 09:10:40 följande:

    Jag blödde efter cellprov även som icke-gravid och som gravid är man ju mycket känsligare och blöder lättare. Som gravid hände det även att jag blödde efter sex.


    Tack för ditt svar! Jag blir så nojjig, speciellt när det handlar om blod och graviditet men känns skönt att höra att jag inte är ensam. Tack <3
Svar på tråden Blödningar efter cellprov som gravid