• Xenia

    Ännu ett barn som mördat ett annat barn

    I Finland var det en skolskjutning år 2007 (8 döda), en annan år 2008 (9 döda) och nu var det en 12-årig pojke som skjutit ihjäl en klasskamrat och svårt skadat två andra, det kan alltså bli fler dödsoffer.

    Hur får en 12-åring tag på ett skjutvapen? Jo, han har en släkting (far?) med licens.

    Vad får ett barn att mörda? I detta fall handlar det inte om gängkriminalitet. Mobbning?

    Precis som i Sverige så är barn under 15 år straffomyndiga. Men släktingen vars vapen han tog borde åtalas för allmänfarlig vårdslöshet.

  • Svar på tråden Ännu ett barn som mördat ett annat barn
  • Spucks
    Xenia skrev 2024-04-02 23:54:00 följande:

    Massor av barn blir ju mobbade utan att för den skull mörda varken mobbarna eller några andra. Det måste ha varit något grundläggande fel på just den pojken.


    Nu vet vi ju inte vad som verkligen hände, med de här meningar verkar rätt nonchalanta. Som att mobbning är en bagatell.
    Visst, ordet används rätt inflationär, även när det inte alls är mobbning, utan ungdomar säger oftast "Hen mobbar mig!" när någon inte behandlar de som de tror de förtjänar.

    Men "riktigt" mobbning är ett absolut helvete för offret, det kan väl likställas med tortyr. Ja, massor barn bli mobbade. Många av dem får med för livet, många tar sitt liv, vilket ju egentligen betyder att mobbarna är mördare. Fast om mobbningsoffer begå suicid står det inte i tidningar och politiker gråter inte i TV.
    Så nej, om den där pojken var mobbningsoffer är det inte något grundläggande fel på honom när han till slut flipper ur löper amok. Då är det något grundläggande fel på samhället som tillåter mobbning i skolan.
  • Tow2Mater
    Spucks skrev 2024-04-03 20:30:43 följande:
    Nu vet vi ju inte vad som verkligen hände, med de här meningar verkar rätt nonchalanta. Som att mobbning är en bagatell.
    Visst, ordet används rätt inflationär, även när det inte alls är mobbning, utan ungdomar säger oftast "Hen mobbar mig!" när någon inte behandlar de som de tror de förtjänar.

    Men "riktigt" mobbning är ett absolut helvete för offret, det kan väl likställas med tortyr. Ja, massor barn bli mobbade. Många av dem får med för livet, många tar sitt liv, vilket ju egentligen betyder att mobbarna är mördare. Fast om mobbningsoffer begå suicid står det inte i tidningar och politiker gråter inte i TV.
    Så nej, om den där pojken var mobbningsoffer är det inte något grundläggande fel på honom när han till slut flipper ur löper amok. Då är det något grundläggande fel på samhället som tillåter mobbning i skolan.
    Efter han sköt fortsatte han hota... det är bortom reaktion på mobbning enligt mig.

    Enligt polisen har 12-åringen dessutom hotat tre elever som var på väg till skolan i Brobacka i Helsingfors, efter att han hade lämnat Viertola skola där skjutningen inträffade. Polisen utredde det som olaga hot.

    svenska.yle.fi/a/7-10054216

  • Spucks
    Tow2Mater skrev 2024-04-03 21:52:27 följande:
    Efter han sköt fortsatte han hota... det är bortom reaktion på mobbning enligt mig.

    Enligt polisen har 12-åringen dessutom hotat tre elever som var på väg till skolan i Brobacka i Helsingfors, efter att han hade lämnat Viertola skola där skjutningen inträffade. Polisen utredde det som olaga hot.

    svenska.yle.fi/a/7-10054216
    Detta var inte det jag svarade på.
  • fultextad användarhandbok

    Jag bor liksom en annan i kedjan i Finland. Det här är färska nyheter som kom in för en liten stund sedan verkar det som: "Poliisin uusimmat tiedot: Kouluampuminen vaikuttaa olleen suunniteltu" Fritt översatt: "Polisens nyaste uppgifter: Skolskjutningen verkar ha varit planerad" yle.fi/a/74-20081690

    Verkligen hemskt. 

  • Tecum
    Spucks skrev 2024-04-03 20:30:43 följande:
    Nu vet vi ju inte vad som verkligen hände, med de här meningar verkar rätt nonchalanta. Som att mobbning är en bagatell.
    Visst, ordet används rätt inflationär, även när det inte alls är mobbning, utan ungdomar säger oftast "Hen mobbar mig!" när någon inte behandlar de som de tror de förtjänar.

    Men "riktigt" mobbning är ett absolut helvete för offret, det kan väl likställas med tortyr. Ja, massor barn bli mobbade. Många av dem får med för livet, många tar sitt liv, vilket ju egentligen betyder att mobbarna är mördare. Fast om mobbningsoffer begå suicid står det inte i tidningar och politiker gråter inte i TV.
    Så nej, om den där pojken var mobbningsoffer är det inte något grundläggande fel på honom när han till slut flipper ur löper amok. Då är det något grundläggande fel på samhället som tillåter mobbning i skolan.
    Helt riktigt, många får livslånga psykiska skador av mobbning. Det är skolans ansvar att garantera elevers säkerhet, inte bara från våldsamma personer utan också från mobbning. När en mobbare flippar ur är skolan och samhället medskyldiga till våldet då man inte bryr sig om att agera.
  • Tow2Mater
    Spucks skrev 2024-04-04 18:02:42 följande:
    Detta var inte det jag svarade på.
    Men jag kommenterade på ditt 'om den där pojken var mobbningsoffer är det inte något grundläggande fel på honom när han till slut flipper ur löper amok.'.
  • Xenia
    Spucks skrev 2024-04-03 20:30:43 följande:
    Nu vet vi ju inte vad som verkligen hände, med de här meningar verkar rätt nonchalanta. Som att mobbning är en bagatell.
    Visst, ordet används rätt inflationär, även när det inte alls är mobbning, utan ungdomar säger oftast "Hen mobbar mig!" när någon inte behandlar de som de tror de förtjänar.

    Men "riktigt" mobbning är ett absolut helvete för offret, det kan väl likställas med tortyr. Ja, massor barn bli mobbade. Många av dem får med för livet, många tar sitt liv, vilket ju egentligen betyder att mobbarna är mördare. Fast om mobbningsoffer begå suicid står det inte i tidningar och politiker gråter inte i TV.
    Så nej, om den där pojken var mobbningsoffer är det inte något grundläggande fel på honom när han till slut flipper ur löper amok. Då är det något grundläggande fel på samhället som tillåter mobbning i skolan.
    Jag håller inte med. Om det inte var något annan fel på pojken än mobbning, varför löper då inte fler mobbningsoffer amok? 

    Så jag vidhåller att det är "något annat" också. Som vi antagligen inte får veta, eftersom det är sekretess pga hans låga ålder.

    Sen kan det iofs också vara ett grundläggande fel på skolan som inte förmår stoppa mobbning.
  • Xenia

    En av flickorna har fått lämna sjukhuset. Men för den andra flickan är tillståndet fortfarande livshotande.

  • Spucks
    Xenia skrev 2024-04-14 13:11:15 följande:
    Jag håller inte med. Om det inte var något annan fel på pojken än mobbning, varför löper då inte fler mobbningsoffer amok? 

    Så jag vidhåller att det är "något annat" också. Som vi antagligen inte får veta, eftersom det är sekretess pga hans låga ålder.

    Sen kan det iofs också vara ett grundläggande fel på skolan som inte förmår stoppa mobbning.
    Frågar du verkligen varför inte alla människor agerar likadant till följd av upplevt våld?
  • Xenia
    Spucks skrev 2024-04-14 13:17:03 följande:
    Frågar du verkligen varför inte alla människor agerar likadant till följd av upplevt våld?
    Jag frågar mig varför en del reagerar med planerat mord.
  • Spucks
    Xenia skrev 2024-04-14 13:38:55 följande:
    Jag frågar mig varför en del reagerar med planerat mord.
    För att människor är olika.
  • Tow2Mater
    Spucks skrev 2024-04-14 13:40:02 följande:
    För att människor är olika.
    Hmm... som att en del skiljer sig, och en del slänger ner frun från 10e våningens balkong när de inte vill vara med varandra längre. Ja alla har vi ju olika sätt att hantera saker på.
  • Xenia

    Det var ju inte som att han impulsivt slitit åt sig en kökskniv innan han gick till skolan. Dådet var väl planerat - inkl stölden av vapnet.


    Polisen har hört den misstänkta igen och man säger sig ha en klar bild av händelseförloppet.


    ?Vi har tidigare berättat att vapnet tillhörde en nära släkting. Det tillhörde inte en familjemedlem och hade förvarats ändamålsenligt. Den misstänkta hade olovligt kommit över vapnet?, säger kriminalkommissarie Marko Särkkä i ett pressmeddelande.
    ---


    Polisen påpekar att man fortfarande utreder orsaken till dådet. Man säger också att det tidigare nämnda motivet mobbning är subjektivt och en individuell upplevelse.


    Skjutningen inträffade i ett klassrum

    Enligt nyhetsbyrån STT inträffade skjutningen i ett klassrum. Vid tillfället fanns en lärare i rummet som snabbt kunde ge börja ge offren första hjälpen.


     


    En annan lärare som kallades till klassrummet övertalade den beväpnade eleven att lämna skolan.  svenska.yle.fi/a/7-10054485

  • Tecum
    Xenia skrev 2024-04-14 13:38:55 följande:
    Jag frågar mig varför en del reagerar med planerat mord.
    Det kvittar vad du frågar dig för det var ändå mobbningen som var den utlösande faktorn.

    Självklart reagerar människor olika efter att ha upplevt trauman. Alla fattiga blir inte tjuvar fast vissa socionomer försöker förklara kriminalitet på det viset. Inte heller blir alla som utsatts för sexuella övergrepp själva förövare. Alla som misshandlats som barn misshandlar inte sina egna barn osv osv. 
  • TvillingmammaVästgöte

    Det är fruktansvärt att skolor låter mobbninh gå så långt att det driver en tolvåring till en skolattack. Det är lika hemskt när det mobbade barnet tar sitt eget liv. Alla skolor borde ha en nolltolerans för mobbning. Ett barn som utsätts för mobbning lider svårt och skadas för livet. 

  • Tow2Mater
    Tecum skrev 2024-04-14 20:02:34 följande:
    Det kvittar vad du frågar dig för det var ändå mobbningen som var den utlösande faktorn.

    Självklart reagerar människor olika efter att ha upplevt trauman. Alla fattiga blir inte tjuvar fast vissa socionomer försöker förklara kriminalitet på det viset. Inte heller blir alla som utsatts för sexuella övergrepp själva förövare. Alla som misshandlats som barn misshandlar inte sina egna barn osv osv. 
    Jo, mn vissa har tydligen inte normala spärrar. Det finns andra fel om man kan döda på detta sätt.
Svar på tråden Ännu ett barn som mördat ett annat barn