• Naniismamma

    Påverkar morfin spermierna?

    Jag och min partner försöker bli gravida, vi har inte försökt länge, endast 3 månader. Men tänkte på att han äter morfin dagligen pga skada på sin ryggrad och operationen orsakade permanent smärta, han har haft morfin nu i några år.
    Tänkte se ifall någon här har haft samma, där deras partner gått på morfin längre period men att de ändå lyckats att bli gravida. Isåfall hur lång tid tog det? Behövdes de göras något extra? Föddes barnet friskt ? Tell me everything plz.

  • Svar på tråden Påverkar morfin spermierna?
  • Anonym (I)

    Jag kan inte svara på din fråga men jag fick morfin intravenöst på sjukhus när jag var gravid i vecka 7, dvs mycket mycket tidigt. Det gick bra för alla inblandade. Vet inte hur det är med spermier dock.

  • FtS70

    Ja, morfin och andra opioider påverkar spermierna, både kvantiteten, rörligheten och själva kromatinet. Huruvida ni kan bli gravida på egen hand ändå eller kommer behöva hjälp av vården är ju omöjligt att säga.

  • Anonym (ripley)
    Naniismamma skrev 2024-04-02 16:04:55 följande:
    Påverkar morfin spermierna?

    Jag och min partner försöker bli gravida, vi har inte försökt länge, endast 3 månader. Men tänkte på att han äter morfin dagligen pga skada på sin ryggrad och operationen orsakade permanent smärta, han har haft morfin nu i några år.
    Tänkte se ifall någon här har haft samma, där deras partner gått på morfin längre period men att de ändå lyckats att bli gravida. Isåfall hur lång tid tog det? Behövdes de göras något extra? Föddes barnet friskt ? Tell me everything plz.


    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9355429/

    Morfin påverkar antalet spermier negativt och påverkar även rörligheten och kvaliteten hos de befintliga spermierna (kan orsaka missbildningar i spermierna).

    Han borde kanske göra uppehåll i smärtlindringen för att öka chanserna? Han får prata med sin behandlande läkare om alternativ smärtlindring. 

  • Anonym (Yes)

    Svar jag.

    Det är t.o.m så att något så "harmlöst" som paracetamol påverkar spermier.

  • Anonym (kanske90)

    Hej,
    Det kan påverka, dubbelkolla med vården.
    Min man åt antidepressiva i ca 3 år och vi försökte få barn i 11 månader utan att lyckas. Då sa vården att hans medicin påverkade hans spermakvalite.

    Han slutade med sina mediciner för ca 1 år sedan och i jan 2024 började vi försöka skaffa barn igen, jag är nu gravid i vecka 8 så jag tror absolut att mediciner påverkar mannens spermier. 

  • Naniismamma
    Anonym (I) skrev 2024-04-02 16:44:58 följande:

    Jag kan inte svara på din fråga men jag fick morfin intravenöst på sjukhus när jag var gravid i vecka 7, dvs mycket mycket tidigt. Det gick bra för alla inblandade. Vet inte hur det är med spermier dock.


    Åh okej, tack så mkt för ditt svar :)
  • Naniismamma
    Anonym (ripley) skrev 2024-04-02 16:59:59 följande:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9355429/

    Morfin påverkar antalet spermier negativt och påverkar även rörligheten och kvaliteten hos de befintliga spermierna (kan orsaka missbildningar i spermierna).

    Han borde kanske göra uppehåll i smärtlindringen för att öka chanserna? Han får prata med sin behandlande läkare om alternativ smärtlindring. 
    Tyvärr så har han ingen möjlighet att ha något annat eller göra uppehåll då han blir orörlig och får enorm smärta och kan då inte heller utföra sitt jobb, men vi får prata lite mer läkarna här om vad vi kan göra osv. Tack så mkt :)
  • Naniismamma
    Anonym (kanske90) skrev 2024-04-03 09:27:03 följande:

    Hej,
    Det kan påverka, dubbelkolla med vården.
    Min man åt antidepressiva i ca 3 år och vi försökte få barn i 11 månader utan att lyckas. Då sa vården att hans medicin påverkade hans spermakvalite.

    Han slutade med sina mediciner för ca 1 år sedan och i jan 2024 började vi försöka skaffa barn igen, jag är nu gravid i vecka 8 så jag tror absolut att mediciner påverkar mannens spermier. 


    Ja vi får kolla det och kanske se om vi kan göra en koll på hans spermier bara för att få veta hur det ser ut för honom.

    Men ååh!! Grattis!! :D himla kul att det gick bra efter han slutat iaf och efter tiden med alla försök :)
Svar på tråden Påverkar morfin spermierna?