• Anonym (Sorgsen)

    Ofrivilligt barnlös som man

    Jag är en man nyss fylllda 43 som verkligen vill uppleva ett eget barn. Har dock i princip gett upp hoppet om att jag någonsin ska få ett barn. Har aldrig ens lyckats få till ett förhållande med någon och att i min ålder träffa någon som vill ha barn och är intresserad av mig verkar banne mig helt hopplöst.

    Jag vet att jag biologiskt förmodligen kan få barn i rätt många år till, men jag vill ju samtidigt inte bli en för gammal pappa och tycker egentligen att jag redan är för gammal mot vad jag skulle önska. Dessutom blir det ju inte lättare att träffa en kvinna som kan få barn ju äldre jag själv blir.

    Antar att det finns flera män i en liknande sits som mig. Hur hanterar ni andra sorgen och känslan av hopplöshet?

  • Svar på tråden Ofrivilligt barnlös som man
  • Anonym (Sorgsen)
    Core skrev 2024-04-03 00:03:14 följande:
    Låter inte som att du gör fel iallafall! Men om du blivit bekväm och slutat mixtra med ditt apearence , ta upp det igen. Skägget kan du spara om du har tätt, eller trimma ned. Två cm kan skrämma bort de som inte gillar skägg samtidigt är det inte tillräckligt för att dra till sig de som gillar det. Bara en tanke. Testade helskägg något år sedan, så uppvaktad har jag till min förvåning aldrig varit, helt sjukt. Är dock gift, så det kvittar ju, det rök ändå för att det är ett sånt jobb med grooming.

    Och prova lite ny klädstil. Det handlar inte om att hur du ser ut nu är dåligt, utan att testa dig fram, och kanske hitta ett gammalt bortglömt självförtroende som är till fördel när du är ute på marknaden.

    Får du dejt, försök styra det till något du är bekväm med. Vissa klarar kunnige av att visa sina bästa sidor på en restaurang i tystnad, det är lätt att det blir stelt och att den sexuella spänningen snabbt dör. Är du så, ta promenader istället, eller gå nånstans det är quiz , ah du fattar. 

    Du låter verkligen inte som ett hopplöst case, du låter som någon som bara gått på samma nedtrampade stig så länge att du inte längre vet vad som finns på andra sidan träden
    jag har haft både kortare och längre skägg under de senaste åren och haft olika frisyrer. Kläder kan jag direkt säga att det inte påverkar mitt självförtroende det minsta. Spelar ingen roll hur jag klär mig ur den synvinkeln, men jag har aldrig klätt mig som en ovårdad slusk som om jag gjorde det kanske det skulle påverka negativt.

    Når det gäller dejter tenderar jag att göra saker jag känner mig bekväma med så det sitter inte i att det blir stelt.

    Tack för tipsen men inget av dem är något nytt för mig.
  • Anonym (Hmm)

    Är du engagerad i några föreningar? Om man är en blygare person brukar det hjälpa att ha ett gemensamt intresse att bonda över. Jag har själv gått flera kurser och engagerat mig i föreningar. Aldrig pratat med så många människor som jag gjort där. 

    Traditionell dejting kanske inte är din grej alls. Du kanske hittar din drömkvinna på en pilgrimsvandring. På kurs i biodling. eller vad som helst. 

  • Anonym (Föreningar)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-04-03 00:30:52 följande:

    Är du engagerad i några föreningar? Om man är en blygare person brukar det hjälpa att ha ett gemensamt intresse att bonda över. Jag har själv gått flera kurser och engagerat mig i föreningar. Aldrig pratat med så många människor som jag gjort där. 

    Traditionell dejting kanske inte är din grej alls. Du kanske hittar din drömkvinna på en pilgrimsvandring. På kurs i biodling. eller vad som helst. 


    Håller med här. Fördelen med föreningar och liknande, är att man lär känna varandra över tid. Man måste inte bestämma sig vid första dejten, och svara antingen "ja" eller "nej". Samma på krogen, det är väldigt bråttom att bestämma sig för om man vill byta telefonnummer. Ångrar man sig så finns det inget sätt att hitta personen igen. 

    I föreningen kan man ta det långsamt och gradvis. Fika tillsammans några gånger (om möjlighet finns), innan man frågar om man ska gå någon annanstans utanför föreningen tillsammans för första gången... sådana saker. Man kan umgås rätt länge utan att ordet "dejt" nämns, man kan låtsas att man är vänner... det gör det mindre läskligt. 
  • Anonym (Adoptera?)
    Anonym (Sorgsen) skrev 2024-04-02 08:49:00 följande:
    Nu vill jag inte adoptera och det vore inte ett realistiskt alternativ iallafall. Dels har jag passerat högsta ålder för att få adoptera (om jag inte har missuppfattat reglerna), dessutom är det väldigt svårt att få adoptera som ensamstående framförallt som ensamstående man.
    Ah, ja, det kan du nog ha rätt i - att det finns en åldersgräns så att säga... Däremot har jag en bekant (ensamstående man) som har adopterat, så går gör det - men som sagt, du kan nog ha rätt i det med åldersgränsen, och oavsett vilket är det ju inte intressant då, eftersom du vill ha ett biologiskt barn (vilket jag absolut kan förstå!). Det var bara en tanke...
  • Anonym (Sorgsen)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-04-03 00:30:52 följande:

    Är du engagerad i några föreningar? Om man är en blygare person brukar det hjälpa att ha ett gemensamt intresse att bonda över. Jag har själv gått flera kurser och engagerat mig i föreningar. Aldrig pratat med så många människor som jag gjort där. 

    Traditionell dejting kanske inte är din grej alls. Du kanske hittar din drömkvinna på en pilgrimsvandring. På kurs i biodling. eller vad som helst. 


    Jag är engagerad i flera föreningar och har varit det större delen av mitt liv.
  • Anonym (Sorgsen)
    Anonym (Adoptera?) skrev 2024-04-03 00:57:51 följande:
    Ah, ja, det kan du nog ha rätt i - att det finns en åldersgräns så att säga... Däremot har jag en bekant (ensamstående man) som har adopterat, så går gör det - men som sagt, du kan nog ha rätt i det med åldersgränsen, och oavsett vilket är det ju inte intressant då, eftersom du vill ha ett biologiskt barn (vilket jag absolut kan förstå!). Det var bara en tanke...
    Ja reglerna har ju tydligen lättast upp en del när det gäller ensamadoptioner. Förr var det jättesvårt att få adoptera som ensam man.

    Jag är inte emot att adoptera om det vore inom ramen av ett förhållande, men jag vill inte göra det på egen hand eftersom jag principiellt är emot att man skaffar barn på egen hand. Har full förståelse för att vissa väljer att göra det, men det är inget som tilltalar mig.

    Men jag tror ju som sagt att jag ändå har passerat ålder för att kunna få adoptera så det är inte något jag ens ser som ett alternativ oavsett.
  • Anonym (Hmm)

    Handen på hjärtat nu, har du något trauma som håller dig tillbaka? 

    Jag säger inte att alla ofrivilliga singlar bär på trauman, men det är jäkligt vanligt att de varit med om mobbning, frånvarande föräldrar/förälder, inte fått sina emotionella behov tillgodosedda i barndomen eller dylikt. 

  • Anonym (Huh)
    Anonym (Sorgsen) skrev 2024-04-03 07:22:38 följande:
    Ja reglerna har ju tydligen lättast upp en del när det gäller ensamadoptioner. Förr var det jättesvårt att få adoptera som ensam man.

    Jag är inte emot att adoptera om det vore inom ramen av ett förhållande, men jag vill inte göra det på egen hand eftersom jag principiellt är emot att man skaffar barn på egen hand. Har full förståelse för att vissa väljer att göra det, men det är inget som tilltalar mig.

    Men jag tror ju som sagt att jag ändå har passerat ålder för att kunna få adoptera så det är inte något jag ens ser som ett alternativ oavsett.

    Nu läser jag mellan raderna, men jag tror faktiskt inte att barnlösheten är ditt egentliga bekymmer. 


    Du kanske är ute efter ovillkorlig kärlek, kan ha att göra med barndomstrauma, adopterade kan ha en inneboende rädsla för avvisande.

  • Anonym (Föreningar)
    Anonym (Huh) skrev 2024-04-03 15:38:47 följande:

    Nu läser jag mellan raderna, men jag tror faktiskt inte att barnlösheten är ditt egentliga bekymmer. 


    Du kanske är ute efter ovillkorlig kärlek, kan ha att göra med barndomstrauma, adopterade kan ha en inneboende rädsla för avvisande.


    Det är inte alls konstigt att någon som saknar (biologiska) släktingar, längtar hett efter biologiska barn. En adopterad person som inte får egna barn, kommer ju annars att sakna både rötter bakåt och in i framtiden. Han eller hon kommer att bli som en isolerad ö i ett släktträd.
  • Anonym (Huh)
    Anonym (Föreningar) skrev 2024-04-03 15:42:25 följande:
    Det är inte alls konstigt att någon som saknar (biologiska) släktingar, längtar hett efter biologiska barn. En adopterad person som inte får egna barn, kommer ju annars att sakna både rötter bakåt och in i framtiden. Han eller hon kommer att bli som en isolerad ö i ett släktträd.

    Ts verkar inte ha intresse av att skaffa en nära relation med syskonbarnen då de är så små och ointressanta, inte heller engagera sig med ungdomar eller träffa en kvinna som redan har barn, eller adoptera, ffa om han blir ställd med egenansvaret i adoptionen. Det leder mig att tro att ts egentligen är ute efter något annat. 


    man kan absolut känna barnlängtan enbart pga att man vill ha ett genetiskt arv, men ser man det från en teknisk synvinkel så är det något som borde vara möjligt att bearbeta. Dvs barnlängtan som enbart baseras på att man vill efterlämna sig ett genetiskt arv kanske inte handlar om barnlängtan. Ts skulle kunna gräva i det, kanske handlar om känslor av otillräcklighet egentligen.

  • Anonym (Föreningar)
    Anonym (Huh) skrev 2024-04-03 16:12:10 följande:

    Ts verkar inte ha intresse av att skaffa en nära relation med syskonbarnen då de är så små och ointressanta, inte heller engagera sig med ungdomar eller träffa en kvinna som redan har barn, eller adoptera, ffa om han blir ställd med egenansvaret i adoptionen. Det leder mig att tro att ts egentligen är ute efter något annat. 


    man kan absolut känna barnlängtan enbart pga att man vill ha ett genetiskt arv, men ser man det från en teknisk synvinkel så är det något som borde vara möjligt att bearbeta. Dvs barnlängtan som enbart baseras på att man vill efterlämna sig ett genetiskt arv kanske inte handlar om barnlängtan. Ts skulle kunna gräva i det, kanske handlar om känslor av otillräcklighet egentligen.


    Fast jag tycker inte att det ÄR konstigt att vilja se sin släktlinje gå vidare in i framtiden. Det är EN DEL av det att få barn. Man vill inte att ens gener ska dö ut med en själv. Så har det alltid varit (även på den tiden då folk inte kände till "gener" utan pratade om "blodslinjen").

    Syskonbarn kan i normala fall ersätta en del - men inte allt - av det att ha egna barn, förutsatt att relationen är god förstås och det inte är för stora geografiska avstånd under uppväxten. Men just i det här fallet ÄR barnen inte TS' syskonbarn på riktigt... Det är tveksamt om de kommer att intressera sig för honom alls, när deras föräldrar är döda. 
  • Anonym (Huh)
    Anonym (Föreningar) skrev 2024-04-03 16:20:30 följande:
    Fast jag tycker inte att det ÄR konstigt att vilja se sin släktlinje gå vidare in i framtiden. Det är EN DEL av det att få barn. Man vill inte att ens gener ska dö ut med en själv. Så har det alltid varit (även på den tiden då folk inte kände till "gener" utan pratade om "blodslinjen").

    Syskonbarn kan i normala fall ersätta en del - men inte allt - av det att ha egna barn, förutsatt att relationen är god förstås och det inte är för stora geografiska avstånd under uppväxten. Men just i det här fallet ÄR barnen inte TS' syskonbarn på riktigt... Det är tveksamt om de kommer att intressera sig för honom alls, när deras föräldrar är döda. 

    Är den enda motivationen för att vilja ha barn för att inte blodslinjen ska dö ut så är det något som borde gå att arbeta med. Det är ju ändå 18 år av engagemang för en annan människa. Dvs problemet handlar egentligen inte om barnlängtan. Mer om att det är en vuxen person som bär dennes genetiska arv. Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig för att göra mig förstådd.

    Om ts målbild i stället skulle vara umgänget med barn så vet jag att vissa väljer att skapa ett sånt band med syskonbarn. Det kan t om bli starkare än bandet mellan föräldrarna. 

    Nu visar jag en svart vit bild av det hela för att försöka få fram mitt argument. Handlar det ffa om det första exemplet för t så finns det goda möjligheter att arbeta för en acceptans. Handlar det ffa om det andra exemplet så borde han arbeta för en relation (eller ensamadoption) med barn. Nu verkar det luta åt det första. 

  • Anonym (Sorgsen)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-04-03 15:21:47 följande:

    Handen på hjärtat nu, har du något trauma som håller dig tillbaka? 

    Jag säger inte att alla ofrivilliga singlar bär på trauman, men det är jäkligt vanligt att de varit med om mobbning, frånvarande föräldrar/förälder, inte fått sina emotionella behov tillgodosedda i barndomen eller dylikt. 


    Anonym (Huh) skrev 2024-04-03 15:38:47 följande:

    Nu läser jag mellan raderna, men jag tror faktiskt inte att barnlösheten är ditt egentliga bekymmer. 


    Du kanske är ute efter ovillkorlig kärlek, kan ha att göra med barndomstrauma, adopterade kan ha en inneboende rädsla för avvisande.



    Inget trauma som jag känner till iallafall. Har pratat med några terapeuter för att försöka hitta om det finns något underliggande men har inte hittat något och vi har konstaterat att jag har en trygg anknytning.

    Jag har haft en jättebra uppväxt med väldigt kärleksfulla föräldrar. Har aldrig varit mobbad, utanför eller anser mig ha upplevt rasism, så jag tror faktiskt inte att det är något trauma som ligger bakom det hela.

    Jag är verkligen inte ute efter ovillkorlig kärlek och jag tror inte ens på det som en grej. Däremot vill jag ju uppleva kärlek utöver den som jag har från och till min familj och mina vänner. Det är ju trots allt något annat än den kärlek man känner till en partner i ett förhållande.
  • Anonym (Sorgsen)
    Anonym (Huh) skrev 2024-04-03 16:12:10 följande:

    Ts verkar inte ha intresse av att skaffa en nära relation med syskonbarnen då de är så små och ointressanta, inte heller engagera sig med ungdomar eller träffa en kvinna som redan har barn, eller adoptera, ffa om han blir ställd med egenansvaret i adoptionen. Det leder mig att tro att ts egentligen är ute efter något annat. 


    man kan absolut känna barnlängtan enbart pga att man vill ha ett genetiskt arv, men ser man det från en teknisk synvinkel så är det något som borde vara möjligt att bearbeta. Dvs barnlängtan som enbart baseras på att man vill efterlämna sig ett genetiskt arv kanske inte handlar om barnlängtan. Ts skulle kunna gräva i det, kanske handlar om känslor av otillräcklighet egentligen.


    Det är klart att jag vill ha en bra relation till mina syskonbarn men jag tror inte att skulle hjälpa min längtan efter en egen familj så pass att det är värt den stora kostnad i min livskvalité som det skulle innebära för mig att bosätta mig i Stockholm.

    Jag har flera gånger skrivit att jag är öppen för att träffa någon som redan har barn och där jag kan vara en del av deras liv. Det skull verkligen vara fantastiskt att få uppleva ett eget barn med allt det innebär, men om inte det händer tror jag absolut att jag skulle vara lycklig med styvbarn, där jag faktiskt får vara en del av deras liv.

    Jag längtar absolut efter en parrelation också, och ibland kanske den längtan är större än längtan efter ett eget barn, men jag tror faktiskt inte att jag skulle vilja vara tillsammans med någon som inte har barn och inte vill ha barn någonsin. Jag vill verkligen vara med om att få hjälpa till med läxor, köra till träningar etc.

    Jag har ju varit läxhjälp (åt gymnasieelever förvisso) och jobbat på en F-9 skola där jag haft att göra med alla åldrarna, och jag finner helt klart en tillfredsställelse i att se de barnen utvecklas, men det har mer fungerat som ett smakprov på det jag längtar efter än att fylla den längtan.
  • Anonym (Sorgsen)
    Anonym (Föreningar) skrev 2024-04-03 16:20:30 följande:
    Fast jag tycker inte att det ÄR konstigt att vilja se sin släktlinje gå vidare in i framtiden. Det är EN DEL av det att få barn. Man vill inte att ens gener ska dö ut med en själv. Så har det alltid varit (även på den tiden då folk inte kände till "gener" utan pratade om "blodslinjen").

    Syskonbarn kan i normala fall ersätta en del - men inte allt - av det att ha egna barn, förutsatt att relationen är god förstås och det inte är för stora geografiska avstånd under uppväxten. Men just i det här fallet ÄR barnen inte TS' syskonbarn på riktigt... Det är tveksamt om de kommer att intressera sig för honom alls, när deras föräldrar är döda. 
    Jag ser mina syskonbarn som mina syskonbarn på riktigt på samma sätt som jag ser min syster och mina adoptivföräldrar som syskon och föräldrar på riktigt. Visst att det genetiska på vissa sätt känns viktigt så kommer min blodslinje att leva vidare i och med att min tvillingbror ska få sitt första barn i höst.
Svar på tråden Ofrivilligt barnlös som man