• Pehrmedh

    Beställa hem lite av varje och returnera några av varorna. Ok?

    Köpte för kanske första gången nya kläder på Internet och det står "Gratis retur" på de flesta plaggen.

    Är det verkligen ok att beställa hem lite av varje på måfå och kanske returnera hälften av plaggen?

    Måste finnas en gräns för hur mkt en kund kan returnera, eller?

    Alltås. är det ok att beställe hem ett plagg i två olika storlekar och sedan skicka tillbaka den med fel storlek?

  • Svar på tråden Beställa hem lite av varje och returnera några av varorna. Ok?
  • Anonym (Svårt)
    BuoBä skrev 2024-03-31 21:33:46 följande:

    Om du har ett normalt köpmönster vad gäller antal plagg och beställningsfrekvens så är det helt ok att skicka tillbaka det som inte passar. Även om man lusläser storlekstabellerna så är det ju jättesvårt att avgöra passformen utifrån det och ett par bilder. Det är därför servicen med fria returer finns. 


    Helt enig gällande storlekstabeller. Det är ett härke att till exempel köpa barnskor, eftersom många företag numera inte anger innermått på skon, utan vilken storlek barnet bör ha om foten är si och så lång. Vilket i alla fall för oss, nästan aldrig stämt. Dessutom varierar storlekar enormt. Mitt ena barn har skor som passar i tre olika storlekar. Och fysiska butiker med ett hyfsat stort utbud av barnskor, är i princip lika med noll. Då blir det att man får beställa flera alternativ och skicka tillbaka det som inte passar.
  • Pehrmedh
    BuoBä skrev 2024-03-31 21:33:46 följande:

    Om du har ett normalt köpmönster vad gäller antal plagg och beställningsfrekvens så är det helt ok att skicka tillbaka det som inte passar. Även om man lusläser storlekstabellerna så är det ju jättesvårt att avgöra passformen utifrån det och ett par bilder. Det är därför servicen med fria returer finns. 

    Det finns de som beställer stora mängder kläder varje vecka, och sedan skickar tillbaka allt eller nästan allt. Då kan företagen reagera. De kan tex misstänka att det är någon som gör det bara för "unboxing" eller för att ta bilder i nya kläder. Eller att det är någon som egentligen inte har pengar men någon sorts köpmani. Plus att det då kostar företaget mycket mer än de tjänar. 


    Tänker du att det är ok att returnera 10-20 %?
  • Anonym (Naiv)
    Pehrmedh skrev 2024-03-31 21:39:56 följande:
    Menar du att den på Amazon som Amazon själva säljer är en kopia?
    Du förstår att massor av företag säljer VIA Amazon? Finns massor av skit och kopior där. Massor från Kina till exempel.
  • Anonym (zfg)
    Pehrmedh skrev 2024-03-31 22:27:39 följande:
    Tänker du att det är ok att returnera 10-20 %?
    Fastnar du i deras algoritmer med udda köp gör du. Knappast av att skicka tillbaka enstaka plagg. Att förvänta sig att alltid behöva skicka tillbaka en viss del låter knasigt.
  • Anonym

    Hur gör  man för att smidigast få tillbaka pengarna för varorna man returnerat?

  • Pehrmedh
    Anonym (Naiv) skrev 2024-03-31 22:29:40 följande:
    Du förstår att massor av företag säljer VIA Amazon? Finns massor av skit och kopior där. Massor från Kina till exempel.
    Men det är en vara som Amazon själva levererar.
    Inte tredjepartssäljare.

    Jag vet hur Gant-kopior fr Thailand ser ut.
  • Pehrmedh
    Anonym (zfg) skrev 2024-03-31 22:33:48 följande:
    Fastnar du i deras algoritmer med udda köp gör du. Knappast av att skicka tillbaka enstaka plagg. Att förvänta sig att alltid behöva skicka tillbaka en viss del låter knasigt.
    Handlar man mycket så blir et rimligtvis så att man inte behåller allt.
  • Anonym (Rise)

    Det är ju stor skillnad att beställa lite på måfå och redan bestämt sig för att skicka tillbaka, än att köpa två storlekar på ett plagg för att man är osäker på vilken som passar bäst och planerar att skicka tillbaka ett.

    Att bara köpa, köpa, köpa och frakta fram och tillbaka och inte bry sig, det är ju sådant som bidrar till att sabba planeten.

    Medan vi som bor otillgängligt till och kanske måste handla våra varor över nätet pga att det knappt finns butiker där vi bor. Jag handlar alltid med omsorg och försöker verkligen hitta min storlek, men ibland blir det fel och då skickar jag tillbaka. Men jag skulle aldrig shoppa loss och få hem en halv klädbutik bara för att skicka tillbaka massa grejer igen. Tycker inte man gör så. Tänk till, handla med omsorg, läs storlekstabeller, mät osv, blir det fel, självklart skicka tillbaka. Men köp inte med planen att skicka tillbaka.

  • Anonym (HmJ)
    Anonym (Naiv) skrev 2024-03-31 22:29:40 följande:
    Du förstår att massor av företag säljer VIA Amazon? Finns massor av skit och kopior där. Massor från Kina till exempel.
    Det visste jag inte att det var så
  • Anonym (Bibbi)
    Anonym skrev 2024-03-31 23:24:06 följande:

    Hur gör  man för att smidigast få tillbaka pengarna för varorna man returnerat?


    Man följer butikens rutiner för returer. 
  • BuoBä
    Pehrmedh skrev 2024-03-31 22:27:39 följande:
    Tänker du att det är ok att returnera 10-20 %?
    Beställer du ett par skor och de inte passar, så är det ju 100% av ordern som går i retur. Det är ett normalt köpbeteende. Även att beställa samma skor i två storlekar och skicka tillbaka det par som inte passar är normalt. Eller båda om passformen är helt fel.

    Om du däremot beställer 10 olika par skor på en gång, skickar tillbaka allihop, och upprepar det några gånger, då kommer företaget troligen reagera. 
Svar på tråden Beställa hem lite av varje och returnera några av varorna. Ok?