• Maddisen707

    Sen mens, vad göra?

    Hej! Nu har jag och sambon försökt skaffa ett syskon till vår 6 åring i några månader.. med dottern var det en hoppsan efter vi varit tillsammans i 2 månader bara. Denna gång har vi planerat att skaffa ett till barn. Slöt med p-piller i slutet på oktober och fick min första mens ca 1 månad senare. Har haft regelbunden mens med 31 cykel dagar. Men nu är det 2 dagar sedan jag skulle fått min mens, men den har ännu inte kommit.. har tagit 3 gravtest och alla har visat negativt. Börjar få lite panik över situationen jag inte kan kontrollera då detta aldrig tidigare hänt mig. Är det någon som varit med om samma sak? Kam det finnas en liten gnutta hopp att jag ännu är gravid? Vill gärna beställa nästa omgång med äl tester, men vågar inte riktigt förrän mensen kommit.. nu blir alla i vår närhet gravida med vilket gör det ännu mer psykisk påfrestande..😪❤️

  • Svar på tråden Sen mens, vad göra?
  • Cececilia

    Det är inte ovanligt att ägglossning vandrar några dagar och därmed förlänger cykeln några dagar. Det är vanligt att cykellängden varierar på några dagar från månad till månad. 


    Det behöver inte vara kört denna månaden, om du haft ägglossning senare denna månaden kan det ha varit för tidigt att testa hittills 😊

  • Maddisen707

    Jaa.. min äl har också varit väldigt skum denna månad.. jag fick positivt utslag på clearblue stickan när jag borde ha haft äl, vilket var ca 14e, men plussade inte på vanlig sticka? Hade inga direkta äl symptom heller, men vi körde på ändå.. sen den 18-19 hade jag äl symptom, med flytningar och alla tydliga symptom jag brukar ha.. och jo då, då plussade jag på clearblue igen, dock var det inte riktigt tydligt på vanlig sticka, men var tydligare streck då än den 14.e.. Så vi körde på då också.. får väl bara hoppas äl blev framskjuten, men har ALDRIG varit med om det förut, utan alltid haft det väldigt regelbundet.. Tankarna har börjat spåna på om det kanske kan vara pcos eller något.. ska ta test nu fram tills antingen det blir plus eller mensen kommer, kan inte gå och bara tänka på detta för då kommer jag bli gaalen🙈

  • Maddisen707

    Dag 3, ingen mens i sikte.. tog ett "testa tidigt" test idag, kunde se ett svagt svagt streck, sambon såg det också. men vågar inte hoppas för mycket.. nytt test imorgon om inte fröken röd har kommit

  • Siripiri

    Skulle testa med ett CB digital, hade väldigt svaga streck med vanliga testa tidigt så testade med CB digitalt testa tidigt. Tyvärr visade det vecka 1-2 när det skulle visa 2-3 och dagen efter kom mensen 5 dagar sen typ, så det var en väldigt svag kemisk graviditet. 

  • Maddisen707
    Siripiri skrev 2024-04-01 09:05:01 följande:

    Skulle testa med ett CB digital, hade väldigt svaga streck med vanliga testa tidigt så testade med CB digitalt testa tidigt. Tyvärr visade det vecka 1-2 när det skulle visa 2-3 och dagen efter kom mensen 5 dagar sen typ, så det var en väldigt svag kemisk graviditet. 


    Ja, sambon skulle köpa cb digital idag och vanliga testa tidigt cb. Ännu ingen mens i sikte.. har haft 2 stickor med svaga streck både i förrgår och igår men inför idag var testerna slut och apoteken stängda pga röd dag😴 tänkte ta ett vanligt cb testa tidigt ikväll, och sen ett digitalt imorgon om mensen inte har kommit än då..🙏🙏
  • brunbrallan
    Maddisen707 skrev 2024-04-02 16:05:53 följande:
    Ja, sambon skulle köpa cb digital idag och vanliga testa tidigt cb. Ännu ingen mens i sikte.. har haft 2 stickor med svaga streck både i förrgår och igår men inför idag var testerna slut och apoteken stängda pga röd dag😴 tänkte ta ett vanligt cb testa tidigt ikväll, och sen ett digitalt imorgon om mensen inte har kommit än då..🙏🙏
    Hur gick testet??
  • Maddisen707
    brunbrallan skrev 2024-04-03 21:13:45 följande:
    Hur gick testet??
    Sambon köpte FEL test.. köpte endast 1 vanlig digitaltest från cb trots jag skickade bild på förpackningarna..🙈 vi bor en bra bit ifrån apotek också, och litar INTE på honom fler gånger med apotekärenden😂 Så blir ändrade planer, tar det vanliga cb digital testet på lördag. Visar det negativt så kontaktar jag gyn på måndag tänker jag, och får hoppas jag kan komma in för kontroll iaf så jag vet vart i cykel jag är..🙏
  • Cookee

    Jag hoppas du är gravid, men oavsett det är HELT normalt att ägglossningen är sen någon gång, och därmed också mensen. det händer de flesta och är absoluta är inget man behöver kolla upp även om det inte hänt förut (någon gång är ju alltid den första). Man märker det ofta först när man försöker bli gravid.

    Rekommendationen från vården är att söka först om mensen uteblivit i 6 månader. för att få koll på var man är i cykeln kan man istället tempa med app som natural cycles, så slipper man vara osäker. Ägglossningstest visar bara att kroppen försöker ägglossa, vilket kan ske flera ggr i en cykel. tempning bekräftar när ägglossning faktist har skett. 

Svar på tråden Sen mens, vad göra?