• Martinavid

    Överdriver jag eller sköter sig inte umgängesföräldern (pappan) ?

    Jag är boendeförälder pga av att pappan jobbar oregelbundet på distans. Familjerätten enligt mig är värdelös. Så vi inte kommer någon vart. 


    Vårt barn är 1,5 år och pappan ska ha sitt nya barn med den nya nu i vår. De har även den nyas barn på 8 år som bor hos dem. Vi har delad vårdnad


    Pappan önskar dagar att ha sin son när det passar honom. Han behöver vila upp sig efter sitt arbete. Han skickar de dagarna han kan ha honom när han är hemma och är ledig. Men ibland önskar han nätter och ibland bara dagtid. När jag frågade är det för att han behöver vila upp sig och på vardagarna är det mycket då bonusdottern ska till skolan. Så då är det bättra att ha vår son på dagtid samt att de får bättre sömn utan vår son i deras familj. 


    Hans nya har tydligen haft en krånglig graviditet. Så när vår son varit sjuk har han inte fått vara där då han kunde smitta ner gravida. 

    Pappan ska gå ner i tid lite senare för att kunna vara hemma mer. Men detta är inte förren efter han varit pappaledig med den nya. Så lite oklart..

    Skriver mina frågor i punkter så ni lättare kan svara. 


    Kan jag vara hård mot pappan och säga att han om han ska ha honom så får han har honom på nätterna med och inget daghem? Känns fel att han väljer bort kvällar och nätterna med honom för att hans nya familj ska få vila ut sig.
     

    Kan jag som boendeförälder ibland neka hans önskemål då jag har planerat in annat?  



    Då vår son inte träffar sin pappa så ofta så tycker jag det borde vara okej att han har honom när han är lite förkyld och hosta. Rinnande snuva har han typ konstant nu när det är vinter. Han har feber, magsjuka m,m så får han givetvis stanna hos mig. Men lite snuva, ögoninflammation och lättare sjukdomar är väl vara ok? 

    Om nu inte vår son fick vara hos sin pappa om han blev sjuk pga av graviditet  är jag rädd att detta kommer fortsätta. Har ni några råd? 



    När pappan går ner i tid och helt plötsligt vill ha honom 50% kan jag neka det då vår son fortfarande är lite och. Har hört att man inte ska VV förren barnet är 3 år? 



    Själv känner jag att det är hans son och att han kan inte välja bort honom så. Enligt honom så väljer han inte bort honom utan det är bara en jobbig period just nu. 

    Känns också fel att jag nu då ska ta all vabb, jobbiga nätter och m,m. Sen kommer han och bara glider in och ska ha honom mer. Är detta okej?
  • Svar på tråden Överdriver jag eller sköter sig inte umgängesföräldern (pappan) ?
  • Daisy28

    Fixa ett fastsställt schema hos FR. Går inte det ta det till TR. Då har ni en bas att förhålla er till.

  • Mortiscia80

    Du kan inte tvinga pappan att ha barnet vissa dagar och du får absolut inte neka umgänge för att han inte vill ha det upplägg som du tänkt dig eller för att du har planerat något annat. Det kallas umgängessabotage och tro mig, där vill du inte hamna för då ses du som föräldern med samarbetssvårigheter, inte han.

    Du kan inte tvinga pappan att ta emot sonen när han är sjuk.

    Rådet är att ha en skriftlig överenskommelse med pappan om ett schema enligt mönster. Antingen skapar ni detta själva utifrån önskemål och möjligheter eller så får ni sitta hos FR och komma överens istället.

    Du kan inte heller neka 50 % om pappan vill ha sonen mer och det finns ingen gräns för nä man börjar med vv-boende, det kan man lika gärna ha när barnet är ännu yngre än 3 år.

    Ingen kan påstå att er situation är "ok", men du måste bita i det sura äpplet och ta det som det är.

    Kort sagt: Du kan inte tvinga pappan att ta sonen och du får absolut inte neka pappan umgänge. Vilka dagar och tider som ska gälla är upp till er, helst enligt ett schema. Ni behöver också prata om hur lång framförhållning ni vill ha för ändrade planer som inte beror på sjukdom.

  • Martinavid

    Så när han skickar sina dagar 2 veckor innan det ska börja gälla så ska jag bara säga ja till detta och alla hans önskemål? Då kan jag ju inte ha något liv utan hela tiden vara stanby efter hans tider? 


    Han har rullande schema så det blir svårt att ha bestämda dagar.

  • Daisy28
    Martinavid skrev 2024-03-26 13:31:54 följande:

    Så när han skickar sina dagar 2 veckor innan det ska börja gälla så ska jag bara säga ja till detta och alla hans önskemål? Då kan jag ju inte ha något liv utan hela tiden vara stanby efter hans tider? 


    Han har rullande schema så det blir svårt att ha bestämda dagar.


    Kom fram till en vettig framförhållning och tider. Kan ni inte det gå till TR.

    Lägg in t ex 5 dygn varannan vecka för pappan. Sen är det upp till honom att sköta sin dagar 
  • Mortiscia80
    Martinavid skrev 2024-03-26 13:31:54 följande:

    Så när han skickar sina dagar 2 veckor innan det ska börja gälla så ska jag bara säga ja till detta och alla hans önskemål? Då kan jag ju inte ha något liv utan hela tiden vara stanby efter hans tider? 


    Han har rullande schema så det blir svårt att ha bestämda dagar.


    Två veckor kan anses som tillräckligt med tid för att meddela vilka dagar man inte kan. Du måste inte acceptera förändringarna som innebär att han ska ha sonen mer, däremot mindre. Om du inte är nöjd med detta så se till att ha ett fastställt schema, förslagsvis varannan vecka eller kanske fem dagar i taget, vad som nu passar bäst. Då spelar det ingen roll om sonen är sjuk och måste stanna hos pappa eller om du har något eget planerat, då är det de dagarna som gäller. Så länge ni inte har ett schema kan man säga att pappan kan i princip avboka lite hur han vill.

    Även ett rullande schema innebär ju en kontinuitet, kan inte vara så svårt att planera när man vet att det är samma som återkommer hela tiden, även om det kan vara över längre perioder. Anpassa antalet dagar utifrån vad som passar bäst, måste inte heller vara lika många i rad hos vardera förälder.
  • Tow2Mater
    Martinavid skrev 2024-03-26 13:31:54 följande:

    Så när han skickar sina dagar 2 veckor innan det ska börja gälla så ska jag bara säga ja till detta och alla hans önskemål? Då kan jag ju inte ha något liv utan hela tiden vara stanby efter hans tider? 


    Han har rullande schema så det blir svårt att ha bestämda dagar.


    Om det finns dagar ingen av er kan ha barnet får ni ju komma overens om vem av er som skaffar barnvakt. Det kanske forslagsvis kan falla på den som har barnet dagen innan?
  • Tow2Mater

    Har ni barnet på fsk alls?
    Hur mycket foräldraledig har pappan varit med ert barn? Finns det dagar kvar kanske han kan ta dem nu?

  • Jemp

    Har ni ingen överenskommelse finns väl inget att missköta. Sen verkar han ju knappast anstränga sig för att vara en närvarande förälder, men det är tyvärr inget man kan tvinga honom till. En mer fast överenskommelse vore ju dock bra. 


    Om det i framtiden skulle bli aktuellt med 50% boende går det att göra på annat sätt än varannan vecka, tex 2-2-3 så ni har ett par dagar var i tager. 

  • joffan

    Barnet bästa först. Du bör uppmuntra till umgänge. Trist att pappan har barnet mindre nu, men underlätta umgänge. Precis varannan vecka är inget att rekommendera till små barn. Bättre att köra 2-2-3 när barnen är så små. 

    Vad du än gör hindra aldrig umgänge det är inte bra för barnet och kommer även vara en nackdel för dig om pappan sen stämmer på vårdnad i framtiden. 

Svar på tråden Överdriver jag eller sköter sig inte umgängesföräldern (pappan) ?