• Blubb93

    Problem med ägglossning, bekräftat PCO/S

    Hej allesammans! Glad

    Jag och min sambo har nu i lite mer än ett år försökt bli med barn. Jag fyller 31 iår och han 32. Slutade gå på P-piller i december 2022. Mensen kom tillbaka ganska omgående och två månader efter, visserligen en lång menscykel på 40-44 dagar. Därefter blev det längre och längre mellan gångerna.

    Har alltid haft oregelbunden mens, inget jag tänkte på som yngre då jag bara ansåg att det var skönt att kunna gå en hel sommar utan mens... Nu i efterhand hade man önskat att man var mer öppen om den saken och kollade upp det.. Rynkar på näsan Men men, man lär sig ju så länge man lever.

    Jag tror inte heller att jag har ägglossning som man ska.. Har märkt det mina perioder, vissa gånger beter sig mensen konstigt och ser inte ut som en "vanlig" mens borde göra. 

    I augusti var jag hos en gynekolog som såg "pärlbandet" och förklarade att det är väldigt vanligt att man har detta efter att ha gått på P-piller så länge som jag ändå gjort (ungefär 10 år). Jag fick då provera utskrivet. Fick en blödning. Sen dök mensen upp igen efter tre månader vilket då var gränsen ifall man skulle börja på en ny kur.

    I januari iår tröttnade jag och tog kontakt med en annan gynekolog för att få hjälp med ägglossning och ta prover. Jag hade då mens vid första undersökningen, men han kunde då konstatera att jag hade PCO (han sa PCO, hon i augusti sa PCOS... Hursomhelst så förstår jag att jag har många ägg men behöver hjälp med att få dem att släppa).
    Han kunde även konstatera att jag hade en mild variant utav det. 
    Jag fick samma dag ta blodprov, som visade bra värden av allt. Vilket jag tänker att det borde göra eftersom jag hade mens.. Eller?
    Tänker att man borde få ta blodprov vid ett annat tillfälle för att se hur det ligger till med alla hormoner...? Kanske i och för sig är något man gör i ett senare skede i undersökningen, jag kom inte så långt då min sambo och jag tog beslutet att testa lite igen på egen hand efter att jag fick äggledarna spolade och jag har försökt läsa på hur man äter rätt om man har PCO/S och olika hjälpmedel för hormoner och allt sådant.

    Nu hade jag i början av förra månaden en äggviteliknande flytning och tajmade in mys med sambon. Ingen mens dök upp därefter. Men inte heller något plus. 

    Jag fick däremot en blödning (kallar det för blödning då jag verkligen inte tror att det var mens) i början på mars. Vilket jag tror kan ha å göra med att jag en vecka innan började käka munkpeppar. 

    Nu igår (23/3) hade jag åter igen en äggviteliknande flytning, samt att jag även har försökt känna lite på livmodertappen och den kändes mjukare både igår och idag än tidigare dagar.. 

    Hur ska jag tolka dessa äggviteliknande flytningar? Av vad jag har googlat mig fram till så är det väl inget man kan ha utöver när det är ägglossning då det är en väldigt specifik flytning.. 
    Finns det någon här inne som kanske sitter på lite info till en vilsen kvinna som snart blir tokig..Skrikandes :') 

    Och alla tänkbara tips och tricks är såklart välkommet! Jag är inte desperat men jag är nyfiken och skulle gärna vilja höra glädjande historier, jag vet att det finns en hel del sådana. Skrattande

    Imponerad av alla som orkade läsa hela vägen ner.. Cool

  • Svar på tråden Problem med ägglossning, bekräftat PCO/S
  • Anonym (M)

    Kör natural cycle/ta tempen. smidigaste sättet at veta om man ägglossat eller ej, då ägglossning alltid följs av förhöjd kroppstemperatur, fram till mens då tempen sjunker igen 

  • Blubb93

    Har haft det i tanken, och har även blivit tipsad om det av en kollega. Dock har jag en temp som visar alla decimaler, testade ta tempen varje morgon innan jag gick upp för att se och tyvärr så varierade min temp från dag till dag.. Rynkar på näsan så den saken känns ganska svår att göra för min del. 

Svar på tråden Problem med ägglossning, bekräftat PCO/S