• Kaffepimplaren

    Hjälpa till lite mer

    Jag skulle vilja höra om det är någon mer som har erfarenhet av en nattjobbande man + bonusbarn? 
    Jag och min man har ganska nyligen fått vårt första gemensamma barn, hon är 5 månader och jag är föräldraledig. Han har även 2 barn från tidigare förhållanden som bor här på heltid. Min man jobbar natt och hans yngsta dotter som bor här får bara gå på förskolan 15h i veckan eftersom jag är hemma. Nu till mitt problem, jag tycker att jag får ta väldigt mycket ansvar för alla barnen, och jag frågade om han kunde tänka sig att hämta eller lämna på förskolan iallafall någon dag i veckan, men nej, han måste sova. Det skulle nog inte vara något problem om han skulle ta lite ansvar när han väl är vaken, men nej, jag tar alla morgnar med bebis, alla matningar och alla blöjbyten, även helger och semestrar. När jag frågade på hans ledighet om jag kunde få en sovmorgon så fick jag svaret ?nej jag vill inte ?. varför ska då jag behöva ta allt med hans barn? Jag är ingen person som säger jag vill inte, jag tar mitt vuxna ansvar. Tycker ni att jag överreagera? Jag mår jättedåligt över detta, jag vill ha mer egentid med min dotter, men måste hela tiden ta allt annat. Vet att sömnen är viktig, speciellt när man jobbar natt, men ibland borde man väl kunna offra sig för varandra? Vad ska jag göra? 
  • Svar på tråden Hjälpa till lite mer
  • Anonym (Låt dig inte utnyttjas)
    EpicF skrev 2024-03-26 11:13:00 följande:
    Dygnet runt dagis? 

    Är väl mycket bättre att barnet får heltid på den förskolan de redan har. Dessutom är det inte ens säkert att det finns ett "dygnet-runt-dagis" eller att ts man kvalificerar till det. 
    Nu fick du tag i fel ända av käppen, igen. Jag menade inte att barnen skulle vara på dagis dygnet runt *suckar*, utan jag menade ett sådant dagis som är öppet dygnet runt alla dagar om året, för att ensamstående föräldrar som arbetar inom t.ex. vård, polis, räddningstjänst ska kunna både arbeta och ha barn.

    Nej såklart att inget är "säkert", det var ett förslag, att de skulle kolla upp det! *suckar*

    Om mannen ska ha sina barn hos sig varannan vecka, och arbetar natt eller skift, så kommer han inte att klara det utan mycket assistans av TS, utan ett dygnet runt-dagis. Eller jourdagis, om du så vill. Eftersom vanliga dagis är för folk som arbetar kontorstider.

    Men visst, självklart är det bättre att de får heltid på det vanliga dagiset, än ingen förändring alls. Det funkar om de brukar sova hela nätterna utan problem, och om TS' man kommer hem från jobbet, fixar frukost åt barnen, och tar dem till dagis, innan han somnar. Och sedan hämtar dem när han har vaknat igen. Men jag tror att just denne man inte kommer att vilja ha så mycket arbete med sina barn... Dessutom borde han egentligen även hjälpa till med det gemensamma barnet. Även den som är föräldraledig behöver ju lite vila och återhämtning UTAN barn.
  • Anonym (Låt dig inte utnyttjas)
    Anonym (Cilla) skrev 2024-03-26 11:23:11 följande:
    Det enklaste är ju att han börjar jobba dagtid och hämtar och lämnar som vanligt folk eftersom han har hela boendet med barnen. Det är ju märkligt att han valde att ta hand om barnen på heltid, men inte har funderat på hur det ska gå till i praktiken. Han har bara räknat med att hans nya tjej ska ta hand om allt. Vad skulle han göra om hon flyttade ut? Han måste lösa sin arbetssituation. 

    En sån pappa som han är kanske inte någon drömförälder, men nu är det som det är. 
    Ja jag läste för fort, nu såg jag också att han har dem på heltid till och med, jag trodde att det var varannan vecka. 

    Ja, då kan jag inte ge TS något annat råd än att rädda sig själv och sitt barn, och ta sig därifrån. Hon ska inte bli utnyttjad för denna arbetsbörda med andra kvinnors barn (verkar vara två stycken, det står "från tidigare förhållanden"). Jag skulle aldrig acceptera det. 

    Om det av någon anledning inte går att få mammorna att ta ansvar med (TS - vad är det MED mammorna?), så kanske ni kan kontakta soc och få en avlastningsfamilj? Typ att de är i ett fosterhem varannan vecka? I så fall måste du även där väldigt starkt hävda din rätt, de FÅR inte säga att det är du som ska vara mamma åt hans barn nu!
  • EpicF

    Anonym (Låt dig inte untyttjas):  Var skrev jag att barnet skulle vara dygnet runt på dagis? 

    Förövrigt så vet jag vad det innebär då jag själv i perioder haft det till mina barn. 

    1. Dygnet-runt-dagis, sk ob-förskola finns inte i alla kommuner. 

    2. Inte ens säkert ts sambo kvalificerar till att vara berättigad till dygnet-runt-förskola (det heter förskola och inte dagis), eftersom barnet inte är själv hemma när pappan jobbar natt. 

    3. Det är ofta lång kö till dessa, om nu kommunerna har det. 

    "Även den som är föräldraledig behöver ju lite vila och återhämtning UTAN barn."

    Vill man ha vila och återhämtning UTAN barn så ska inte skaffa barn. Enda gången man egentligen kan få det är om man har de varannan vecka (dvs om man inte har flera barn på heltid). 

  • Anonym (Låt dig inte utnyttjas)
    EpicF skrev 2024-03-26 12:45:34 följande:

    Vill man ha vila och återhämtning UTAN barn så ska inte skaffa barn. Enda gången man egentligen kan få det är om man har de varannan vecka (dvs om man inte har flera barn på heltid). 


    Här håller jag verkligen inte med. Är man två friska, ej-funktionshindrade och normalvettiga föräldrar, så kan man avlasta varandra och ta hand om barnen ensam ibland, även om man bor ihop. Så att den andra kan få gå en promenad i sina egna tankar, eller ta ett långt bad med stängd dörr, eller gå i affärer utan att hela tiden behöva se efter barnen, eller träna, eller träffa en vän/väninna... till och med gå på krogen ett par gånger om året, när amningen och vaknätterna är avslutade. Åka på en weekendsresa när barnen blir fem-sex år och fattar att mamma/pappa kommer hem igen. Att ha barn ska väl inte vara masochism, heller..?

    Jag vet många kvinnor som har sagt, att de ville egentligen inte skilja sig från sin man - det var inte därför de skilde sig. Men det var det enda sättet att få egentid, och utan skilsmässan gick det inte, då mannen vägrade att passa barnen ensam. Efter separationen blev han tvungen till det, och då gick det plötsligt utmärkt...
  • Anonym (Låt dig inte utnyttjas)
    EpicF skrev 2024-03-26 12:45:34 följande:

    2. Inte ens säkert ts sambo kvalificerar till att vara berättigad till dygnet-runt-förskola (det heter förskola och inte dagis), eftersom barnet inte är själv hemma när pappan jobbar natt. 


    Och återigen: kommunen får inte vägra dagis (jag älskar det ordet, kommer aldrig att använda eufemismen "förskola") för att det finns en styvförälder hemma på de önskade tiderna. Barnen ÄR inte hennes eller hans ansvar!
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Låt dig inte utnyttjas) skrev 2024-03-26 13:08:35 följande:
    Och återigen: kommunen får inte vägra dagis (jag älskar det ordet, kommer aldrig att använda eufemismen "förskola") för att det finns en styvförälder hemma på de önskade tiderna. Barnen ÄR inte hennes eller hans ansvar!
    Då menar du väl nattis...
  • EpicF

    Anonym (Låt dig i te ut utnyttjas): Har aldrig påstått att kommen ska vägra förskola. 

    Däremot behöver kommunerna inte erbjuda förskola på kvällar, nätter, veckoslut eller i samband med större helgen (Skollagen 8 kap. 3§)

    Om mannens sambo kam ta hand om barnen på natten, dvs vara hemma då, när mannen jobbar så får mannen lösa barnomsorgen på annat sätt. 

  • Anonym (Låt dig inte utnyttjas)
    EpicF skrev 2024-03-26 13:33:47 följande:

    Anonym (Låt dig i te ut utnyttjas): Har aldrig påstått att kommen ska vägra förskola. 

    Däremot behöver kommunerna inte erbjuda förskola på kvällar, nätter, veckoslut eller i samband med större helgen (Skollagen 8 kap. 3§)

    Om mannens sambo kam ta hand om barnen på natten, dvs vara hemma då, när mannen jobbar så får mannen lösa barnomsorgen på annat sätt. 


    Du ljuger. Kommunen FÅR inte kräva att en styvförälder ska vara barnvakt. OM det skulle vara så, så skulle man ju i mycket större omfattning än vad som sker idag, behöva upplysta människor om detta. Så att de inte ger sig in med partners som har mindre barn sedan förr.
  • EpicF
    Anonym (Låt dig inte utnyttjas) skrev 2024-03-26 20:23:12 följande:
    Du ljuger. Kommunen FÅR inte kräva att en styvförälder ska vara barnvakt. OM det skulle vara så, så skulle man ju i mycket större omfattning än vad som sker idag, behöva upplysta människor om detta. Så att de inte ger sig in med partners som har mindre barn sedan förr.
    Och var skrev jag att kommunen kan kräva att en styvförälder är barnvakt? 

    Enligt Skollagen 8 kap. 3§ så kan du själv läsa att kommunen inte är skyldig att ha förskola på kvällar, nätter, veckoslut eller i samband med större helgen (www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800/)

    Pga att ingen har ordnade hemförhållanden och inte är ensam de nätter ts mam jobbar så är det inte säkert han skulle bli beviljad ob-förskola, om nu kommunen har det. Och då får han ordna barnvakt på annat sätt, just för att ts inte måste ta hand om sitt styvbarn (men normalt inom bonusfamiljer är att man hjälps åt med att vara med barnen eftersom man är en familj, något ts sambo förvisso inte verkar förstå). 

    Så var ljuger jag?
  • Kaffepimplaren

    Tack för alla svar, känns skönt att få bekräftat att jag inte överreagerar, jag ska prata med mannen, som dessutom gick och la sig klockan sju och lämnade mig med nattningar imorgon. Jag ska ta upp det om förskolan och att jag behöver vila, så får vi se hur det går 🙈

  • Kaffepimplaren

    Tidigare så har jag jobbat på den förskola som hans dotter går på, så det blev lite automatiskt att vi hade samma tider, men morgnar och sånt har jag för det mesta tagit, skulle naturligtvis satt stopp för längesen , men man är väl för naiv och tror att man kan få hjälp när man väl ber om det, jag måste tuffa till mig men det är svårt 

  • EpicF
    Kaffepimplaren skrev 2024-03-31 08:15:09 följande:

    Tidigare så har jag jobbat på den förskola som hans dotter går på, så det blev lite automatiskt att vi hade samma tider, men morgnar och sånt har jag för det mesta tagit, skulle naturligtvis satt stopp för längesen , men man är väl för naiv och tror att man kan få hjälp när man väl ber om det, jag måste tuffa till mig men det är svårt 


    Om du jobbar på förskola vet du väl att förskoleåldern är efter bioföräldern/vårdnadshavaren och inte efter om bonusföräldern är föräldraledig. 
  • Anonym (Lis)
    Kaffepimplaren skrev 2024-03-31 08:15:09 följande:

    Tidigare så har jag jobbat på den förskola som hans dotter går på, så det blev lite automatiskt att vi hade samma tider, men morgnar och sånt har jag för det mesta tagit, skulle naturligtvis satt stopp för längesen , men man är väl för naiv och tror att man kan få hjälp när man väl ber om det, jag måste tuffa till mig men det är svårt 


    Ja det är klart att man tror att man ska få samma hjälp tillbaka av sin partner.
    Hoppas han skärper till sig.
  • Anonym (Kl)
    Kaffepimplaren skrev 2024-03-31 08:15:09 följande:

    Tidigare så har jag jobbat på den förskola som hans dotter går på, så det blev lite automatiskt att vi hade samma tider, men morgnar och sånt har jag för det mesta tagit, skulle naturligtvis satt stopp för längesen , men man är väl för naiv och tror att man kan få hjälp när man väl ber om det, jag måste tuffa till mig men det är svårt 


    Men innan ni blev ihop överhuvudtaget, hur gjorde han då?
  • Bonusbonus89

    Hej,

    1. Du har absolut ingen skyldighet att ha hans barn hemma under din föräldraledighet. Jag har barn med en man som har två barn sedan tidigare, de fick gå på förskola/fritids efter hans tider när jag nyligen var föräldraledig. Det var inget snack om saken. Jag var förstagångsmamma och ville få vara det med allt vad det innebär. Ändra efter hans tider omedelbart!! 

    2. Vad är det för man du har!? Ursäkta! Han tar alltså noll ansvar för sina barn? Hade lämnat utan att tänka två gånger om min kille lagt över ansvaret för sina barn på mig. De är hans, jag är en extra vuxen i deras liv och givetvis hjälps vi åt. Men de är hans barn i slutänden, inte mina. 

  • Anonym (L)

    Du är ju inte barnets vh,så hans barn borde kunna gå längre dagar på förskolan.Kolla upp detta.Så du får mera tid med din dotter.

Svar på tråden Hjälpa till lite mer