• Anonym (Ledsen pappa)

    Hjälp! Hon lämnar inte över barnen!

    Hej! Jag är separerad och skilsmässan går igenom nästa vecka. Jag och barnens mamma har barnbyte på söndagar och nu vägrar hon överlämna dem!

    Skilsmässan har gott ok dock en del brukande framför barnen av exet. Jag är lugn och har försökt tillmötesgå henne för sönernas skull, alla fyra under 12. 

    Hon fick i veckan veta, av mig, att jag träffat en ny kvinna. Nu är hon skogstokig, bråkar, gråter och skriker trots att sönerna är med. Hon har sagt till dem att jag ljugit och gått bakom ryggen på henne och sönerna till alla som vill höra. Även våra små söner.

    Jag känner mig maktlös och förtvivlad. Är extrem orolig för hur hennes ord påverkar våra söner. Hon har också tagit mobilerna av de två som har mobiler. 

    Jag har inte berättat om min nya pga av att jag ville vara säker på att det var något för framtiden innan jag introducerade för pojkarna.

    Vet inte vad jag ska ta mig till och vill inte skrämma sönerna men överväger att sätta mig i bilen och hämta dem.

  • Svar på tråden Hjälp! Hon lämnar inte över barnen!
  • Anonym (Verkligen)
    Anonym (Ledsen pappa) skrev 2024-03-24 20:10:00 följande:

    Hon meddelade att om jag kom över fick jag väl se om de ville komma. Hon trodde dock ej det. Men de ville gärna följa med så nu är vi hemma i lugn och ro.


    Vilka toppenföräldrar som försätter barnen i en situation där de ska välja. Otroligt.
  • Anonym (Ledsen pappa)

    Schema har vi, byte på söndagar kl 13. 

  • Anonym (Anteckna)

    Skriv ner när allt händer. Tidpunkt och klockslag. Det kanske är en engångshändelse, men det kan också hända fler gånger. 

    Med statistik kan du vid en ev tvist lägga fram om du inte får barnen i tid om du dokumenterat det i så fall. 

  • Anonym (F)
    Anonym (M) skrev 2024-03-24 16:53:10 följande:

    Ni kan ju inte varit separerade särskillt länge om skilsmässan inte ens gått igenom ännu? Så du kan ju inte kännt denna nya så värst länge heller, såvida ni inte varit involverade sedan innan separation? 


    Anonym (Mia) skrev 2024-03-24 18:27:46 följande:

    Redan en ny innan skilsmässan ens gått igenom? Varför så bråttom, är det jobbigt att ha fyra barn själv varann vecka?

    Och varför ens ta upp det? Det dröjer väl länge innan barnen ska träffa henne, du har ju varann vecka att träffa henne på. Det kanske inte ens håller mer än några månader. 


    Stackars barn. 


    Ja vilket fruktansvärt brott att träffa någon när man håller på att skiljas Obestämd

    Döma utan att känna till några omständigheter alls. Typiskt FL-kärringar.

  • EpicF
    Anonym (F) skrev 2024-03-24 22:24:46 följande:
    Anonym (Mia) skrev 2024-03-24 18:27:46 följande:

    Redan en ny innan skilsmässan ens gått igenom? Varför så bråttom, är det jobbigt att ha fyra barn själv varann vecka?

    Och varför ens ta upp det? Det dröjer väl länge innan barnen ska träffa henne, du har ju varann vecka att träffa henne på. Det kanske inte ens håller mer än några månader. 


    Stackars barn. 


    Ja vilket fruktansvärt brott att träffa någon när man håller på att skiljas  // Obestämd

    Döma utan att känna till några omständigheter alls. Typiskt FL-kärringar.

    Handlar mer att det verkar ha fått fort och då kan man anta att de träffades redan innan ts skildes. 
  • Anonym (Hmm)

    Alla här tycker ts har träffat en ny alldeles för tidigt, men ni vet ju inte hur länge dom varit separerade innan dom bestämde sig för skilsmässa!

  • EpicF
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-24 22:36:59 följande:

    Alla här tycker ts har träffat en ny alldeles för tidigt, men ni vet ju inte hur länge dom varit separerade innan dom bestämde sig för skilsmässa!


    Alla? Tre som tycker det. 
  • Anonym (Ledsen pappa)

    Vi har levt separerade i nästan tre år. Lämnade i papper i sep till slut. Ger mig inte in i den diskussionen. Vill ju introducera mina barn till sommaren men ville förvarna henne. Men tyvärr fick det inte den effekt jag önskat men kanske vad jag var orolig för.

  • Anonym (Kjell)
    Anonym (Ledsen pappa) skrev 2024-03-24 16:13:36 följande:
    Hjälp! Hon lämnar inte över barnen!

    Hej! Jag är separerad och skilsmässan går igenom nästa vecka. Jag och barnens mamma har barnbyte på söndagar och nu vägrar hon överlämna dem!

    Skilsmässan har gott ok dock en del brukande framför barnen av exet. Jag är lugn och har försökt tillmötesgå henne för sönernas skull, alla fyra under 12. 

    Hon fick i veckan veta, av mig, att jag träffat en ny kvinna. Nu är hon skogstokig, bråkar, gråter och skriker trots att sönerna är med. Hon har sagt till dem att jag ljugit och gått bakom ryggen på henne och sönerna till alla som vill höra. Även våra små söner.

    Jag känner mig maktlös och förtvivlad. Är extrem orolig för hur hennes ord påverkar våra söner. Hon har också tagit mobilerna av de två som har mobiler. 

    Jag har inte berättat om min nya pga av att jag ville vara säker på att det var något för framtiden innan jag introducerade för pojkarna.

    Vet inte vad jag ska ta mig till och vill inte skrämma sönerna men överväger att sätta mig i bilen och hämta dem.


    Jag tycker faktiskt att att ni båda är lika skyldiga här. Hennes reaktion är förvisso inte OK och hon kan inte neka dig att träffa pojkarna, men likaväl kan jag förstå hennes reaktion. Kunde du verkligen inte vänta med att inleda ett nytt förhållande tills de 6 månadernas betänketid var över och skilsmässan vunnit laga kraft? Du har förvisso inte gjort något fel. Man är inte förbjuden att inleda ett nytt förhållande under pågående skilsmässa, men lite fingertoppskänsla får man ha. Jag har själv erfarenhet av en skilsmässa och även om det fanns tillfällen avstod jag från att inleda ett nytt förhållande innan skilsmässodomen kom med laga vunnen kraft av respekt för exfrun. Mycket av grunden till den fortsatta relationen mellan de skilda partnerna och barnen grundläggs under den 6 månader långa betänketiden. Du får sätta dig med exfrun och prata ut om detta utan någon som helst prestige eller annat. Barnens väl och ve är det absolut centrala.
  • Anonym (Schema?)
    Anonym (Ledsen pappa) skrev 2024-03-24 20:38:55 följande:

    Schema har vi, byte på söndagar kl 13. 


    Ok bra. Dokumentera allt hon gör som kan vara umgängesabotage och kolla upp hur du begär verkställigheten av schemat om det behövs (kontakta jurist). 
  • Anonym (F)
    Anonym (Ledsen pappa) skrev 2024-03-24 23:13:43 följande:

    Vi har levt separerade i nästan tre år. Lämnade i papper i sep till slut. Ger mig inte in i den diskussionen. Vill ju introducera mina barn till sommaren men ville förvarna henne. Men tyvärr fick det inte den effekt jag önskat men kanske vad jag var orolig för.


    Hennes reaktion är helt uppåt väggarna och utifrån omständigheterna du beskriver har du absolut inte gjort något fel. Skönt att hon ändrade sig men jag skulle verkligen, inför framtiden, notera allt hon gör för att sabotera umgänget.
  • FruFarfalle

    Skönt att det löste sig den här gången, hennes Beteende är verkligen inte okej. Jag tycker du ska kontakta familjerätten och boka tid för samarbetssamtal för det där riskerar bara att bli värre. 
    Se till att få högtider och allt skriftligt. 


    Rekommenderar att ha byte en vardag efter förskola/skola istället. Då slipper ni ses så mycket och kan undvika konflikter framför barnen. Plus att barnen får en Buffert mellan att bli lämnad/hämtad (ledsna över att behöva sakna den andra men samtidigt glad över att träffa föräldern som den saknar en vecka, det blir mycket känslor på en gång..)

    När du har en ny kommer du uppskatta att ha en hel helg barnfri med.

  • Anonym (M)
    Anonym (F) skrev 2024-03-24 22:24:46 följande:
    Anonym (Mia) skrev 2024-03-24 18:27:46 följande:

    Redan en ny innan skilsmässan ens gått igenom? Varför så bråttom, är det jobbigt att ha fyra barn själv varann vecka?

    Och varför ens ta upp det? Det dröjer väl länge innan barnen ska träffa henne, du har ju varann vecka att träffa henne på. Det kanske inte ens håller mer än några månader. 


    Stackars barn. 


    Ja vilket fruktansvärt brott att träffa någon när man håller på att skiljas Obestämd

    Döma utan att känna till några omständigheter alls. Typiskt FL-kärringar.

    Nej att träffa någon är ju inte fel. Men att tycka det känns rimligt att blanda in barnen i en såpass färsk relation så snart efter att barnens liv vänts upp och ner och dessutom när uppenbarligen samarbetet inte verkar funka så bra mellan föräldrarna redan nu. Känns inte som att det är barnen man tänker på i första hand då. 

    Att involvera barnen i den saken kan gott vänta, speciellt tills pappan och mamman har rett ut sina problem. För blandar man dessutom in någon ny innan saker lugnat sig lär de knappast bli bättre. Speciellt som det uppenbarligen verkar vara hela den grejen som triggade igång denna situationen till att börja med. Även om jag inte på något sätt tycker mammans beteende är okej har jag förståelse för hennes reaktion. 
  • Anonym (F)
    Anonym (M) skrev 2024-03-25 21:08:51 följande:
    Nej att träffa någon är ju inte fel. Men att tycka det känns rimligt att blanda in barnen i en såpass färsk relation så snart efter att barnens liv vänts upp och ner och dessutom när uppenbarligen samarbetet inte verkar funka så bra mellan föräldrarna redan nu. Känns inte som att det är barnen man tänker på i första hand då. 

    Att involvera barnen i den saken kan gott vänta, speciellt tills pappan och mamman har rett ut sina problem. För blandar man dessutom in någon ny innan saker lugnat sig lär de knappast bli bättre. Speciellt som det uppenbarligen verkar vara hela den grejen som triggade igång denna situationen till att börja med. Även om jag inte på något sätt tycker mammans beteende är okej har jag förståelse för hennes reaktion. 
    Fast vad vet du om hur färsk relationen är? De har levt separerade i flera år redan så barnens liv har inte "vänts upp och ner" nyligen. Han har all rätt i världen både att träffa någon ny (kanske redan för ett par år sedan medan de var separerade) och att planera att introducera henne i sommar.

    Exet gör inte många rätt som snackar skit, tar barnens mobiler och får utbrott och skriker inför barnen. "Mamman och pappan" har inga problem, det är mamman som har problem och de är helt upp till henne att lösa. Han äger inte ansvaret för hennes galna beteende! Det krävs verkligen mycket för att vända det till att bli TS fel men tydligen går det för vissa
  • Anonym (M)
    Anonym (F) skrev 2024-03-26 18:01:36 följande:
    Fast vad vet du om hur färsk relationen är? De har levt separerade i flera år redan så barnens liv har inte "vänts upp och ner" nyligen. Han har all rätt i världen både att träffa någon ny (kanske redan för ett par år sedan medan de var separerade) och att planera att introducera henne i sommar.

    Exet gör inte många rätt som snackar skit, tar barnens mobiler och får utbrott och skriker inför barnen. "Mamman och pappan" har inga problem, det är mamman som har problem och de är helt upp till henne att lösa. Han äger inte ansvaret för hennes galna beteende! Det krävs verkligen mycket för att vända det till att bli TS fel men tydligen går det för vissa
    Ne jag missade att de varit separerade flera år. Eftersom han bara skrev i ts att skilsmässan nu precis ska gå igenom antog jag att det var relevant info iom att betänketiden är 6 mån. Självklart har han rätt att träffa en ny. Men det är ju inte precis ovanligt att introducera en ny väldigt snabbt, sen när den relationen inte funkar så introducerar de nästa osv. Jag menar hur man än vänder och vrider på det så är introduktionen av en ny partner för barnen bara för ens egen skull. 

    Jag har inte heller skrivit att mammans beteende är okej, eller att det är hans fel. Men tyvärr har ju han ansvar för barnen och därmed blir ju hennes problem och beteende även hans problem såvida han inte vill skita i hur det påverkar barnen. Inte hans fel alls, baserat på den lilla info vi fått här. Men oavsett blir det ju hans problem som sagt och tyvärr också ett problem att försöka lösa så det blir så bra för barnen som möjligt eftersom mamman inte verkar tänka på barnen i första hand. Jag säger inte att han aldrig ska få introducera någon för barnen, men kanske behöver man försöka titta på hur man kan minska risken för massa drama från mammans sida först, eventuellt be om hjälp från familjerätten eller dyl. 

    Bör man inte satsa på samarbete istället för att bara köra över varandra och tycka det är mitt liv och jag gör som jag vill? 
  • Anonym (F)
    Anonym (M) skrev 2024-03-27 18:32:49 följande:
    Ne jag missade att de varit separerade flera år. Eftersom han bara skrev i ts att skilsmässan nu precis ska gå igenom antog jag att det var relevant info iom att betänketiden är 6 mån. Självklart har han rätt att träffa en ny. Men det är ju inte precis ovanligt att introducera en ny väldigt snabbt, sen när den relationen inte funkar så introducerar de nästa osv. Jag menar hur man än vänder och vrider på det så är introduktionen av en ny partner för barnen bara för ens egen skull. 

    Jag har inte heller skrivit att mammans beteende är okej, eller att det är hans fel. Men tyvärr har ju han ansvar för barnen och därmed blir ju hennes problem och beteende även hans problem såvida han inte vill skita i hur det påverkar barnen. Inte hans fel alls, baserat på den lilla info vi fått här. Men oavsett blir det ju hans problem som sagt och tyvärr också ett problem att försöka lösa så det blir så bra för barnen som möjligt eftersom mamman inte verkar tänka på barnen i första hand. Jag säger inte att han aldrig ska få introducera någon för barnen, men kanske behöver man försöka titta på hur man kan minska risken för massa drama från mammans sida först, eventuellt be om hjälp från familjerätten eller dyl. 

    Bör man inte satsa på samarbete istället för att bara köra över varandra och tycka det är mitt liv och jag gör som jag vill? 
    Absolut bör man satsa på samarbete. Det verkar han ju även ha gjort; bl.a. nämner han i trådstarten att han hållit sig lugn och försökt tillmötesgå henne, att de har överlämning på söndagar enligt ök (=samarbete).

    Mamman har däremot inte tagit sin del av det gemensamma ansvaret för att samarbetet ska fungera. Givet hennes beteende blir det ju såklart så att 100% av ansvaret för att barnen ska få det så bra som möjligt under omständigheterna faller på honom. Det jag vände mig emot i mitt första inlägg var klandrandet av honom när han egentligen inte gjort något fel, och redan gjort så mycket för att få samarbetet att fungera.
  • Anonym (,Ö_K Ö;Ö_)
    Anonym (Ledsen pappa) skrev 2024-03-24 23:13:43 följande:

    Vi har levt separerade i nästan tre år. Lämnade i papper i sep till slut. Ger mig inte in i den diskussionen. Vill ju introducera mina barn till sommaren men ville förvarna henne. Men tyvärr fick det inte den effekt jag önskat men kanske vad jag var orolig för.


    Ja, då har ju du gjort allt 'rätt' så att säga. Dock är det en relevant uppgift att veta för att kunna svara så bra som möjligt. 


    Reaktionen från mamman OM det hade varit så att du träffat den här personen direkt efter er separation och inskickandet av skilsmässopappren är mer förståelig med tanke på barnen som inte bör introduceras för fort för en ny med risk att den personen försvinner ganska snabbt för att sen 'ersättas' med en ny osv. Ett inte alltför ovanligt scenario tyvärr. 


    I ditt fall framstår ju mamman enkom som ogin och ego. 

Svar på tråden Hjälp! Hon lämnar inte över barnen!