• tulpanis

    Orolig att ditt barn har autism? Se hit!

    Jag tänker att jag ska skriva det inlägget jag själv hade behövt läsa för några år sedan. Det var ändlöst mycket googlande kring tidiga tecken på autism för min del, så mycket oro och ångest och funderande hit och dit. Lusläste alla inlägg här på familjeliv och jag ser att samma sorts inlägg fortsätter att publiceras. Föräldrar som är extremt oroliga för att deras barn kanske har autism. Men vet du? Det är ingen katastrof om ditt barn har autism!  Du behöver inte vara rädd! Livet blir bra ändå! Vår son mår bra, vi mår bra. Vi har ett jättebra liv. Vid 1 började vi se tecken på autism och när han var 5 fick han diagnosen. Han är 7 i dag. Världens gladaste och mysigaste kille!


    Och jag vill tvärtemot många andra här uppmana dig att ta din oro på allvar och undersöka saken om du ser tecken på autism. Lyssna inte på ?han/hon är bara sen?, ?alla är olika?. Nä, gå
    på din egen känsla som förälder. Alla vinner på att barnet får en diagnos tidigt och får hjälp tidigt om hen har autism. Så kolla upp om du ser tecken! Stå på dig! 

  • Svar på tråden Orolig att ditt barn har autism? Se hit!
  • Anonym (Aspergerdiagnosenförstördemittliv)

    ''Alla vinner på att barnet får en diagnos tidigt''

    Nej, knappast. Nu var jag 18,5 år när jag fick min diagnos, men diagnosen förstörde mitt liv. Diagnosen har inte varit till gagn för mig på något sätt. 

  • tulpanis
    Anonym (Aspergerdiagnosenförstördemittliv) skrev 2024-03-25 01:47:41 följande:

    ''Alla vinner på att barnet får en diagnos tidigt''

    Nej, knappast. Nu var jag 18,5 år när jag fick min diagnos, men diagnosen förstörde mitt liv. Diagnosen har inte varit till gagn för mig på något sätt. 


    Men om du hade fått diagnosen som barn, du tror inte att det hade hjälpt dig genom skolan och i tillvaron i stort? 


    Såklart att man inte kan generalisera och säga att 100 procent alla vinner på det men många experter inom området hävdar ju just att tidiga insatser hjälper individens i sin utveckling. 

  • Anonym (Aspergerdiagnosenförstördemittliv)
    tulpanis skrev 2024-03-25 16:48:36 följande:

    Men om du hade fått diagnosen som barn, du tror inte att det hade hjälpt dig genom skolan och i tillvaron i stort? 


    Såklart att man inte kan generalisera och säga att 100 procent alla vinner på det men många experter inom området hävdar ju just att tidiga insatser hjälper individens i sin utveckling. 


    Nej, jag tror inte att den hade hjälpt. Vad hjälper en diagnoskoden i journalen?
    Det som hände i skolan var att jag blev mobbad. Bortsett från att jag blev mobbad klarade jag av skolan ypperligt. En diagnos kan inte förhindra mobbning. 
    Visst, diagnosen förklarar varför jag blev mobbad, men den kan inte förhindra mobbning på något sätt. 
  • Anonym (k)

    Nästan alla trådar där "någon misstänker autism" är hysteriska, ofta utan att barnet möter något som helst slags kriterium utan mest är ett barn. Så nej, jag håller inte med i att allt ska nojas&ältas över.

  • tulpanis
    Anonym (Aspergerdiagnosenförstördemittliv) skrev 2024-03-25 20:58:11 följande:
    Nej, jag tror inte att den hade hjälpt. Vad hjälper en diagnoskoden i journalen?
    Det som hände i skolan var att jag blev mobbad. Bortsett från att jag blev mobbad klarade jag av skolan ypperligt. En diagnos kan inte förhindra mobbning. 
    Visst, diagnosen förklarar varför jag blev mobbad, men den kan inte förhindra mobbning på något sätt. 
    Beklagar att du upplevt mobbning! För vissa kan ju en diagnos innebära att man får rätt att gå i en särskild undervisningsgrupp eller en resursskola, där alla har autism. I det fallet är nog mobbing sällsynt. 
  • Anonym (Undrar)
    tulpanis skrev 2024-03-23 21:11:18 följande:

    . ... Vid 1 började vi se tecken på autism och när han var 5 fick han diagnosen. Han är 7 i dag. Världens gladaste och mysigaste kille!



     


    Skall det behöva ta 4 år från misstanke till diagnos? Tar det så lång tid att diagnostisera?

  • Anonym (Katrin)

    Jag misstänker att min dotter ev kan ha det. Det känns tungt för hon är allt annat än glad:( 
    Nästan alltid irriterad o arg. Inga kompisar..
    Glad för dig TS och ditt barn som känner glädje:)

Svar på tråden Orolig att ditt barn har autism? Se hit!