• Alvar9

    Muntlig presentation Hermods!!

    Jag såg att man ska ha muntlig presentation framför andra o svenska 2,3 och engelska 6?
    jag undrar om det är någon här som har fått till så att ni endast har haft för läraren på plats i ett klassrum?!!

    Jag har världens största scenskräck, och även fast att det inte är nu så får jag hög puls och mår illa av bara tanken att stå framför andra.. Bryter ihop att att ens tänka på det..

    Hade varit så skönt att kunna göra det för endast lärarenGråter

  • Svar på tråden Muntlig presentation Hermods!!
  • Anonym (Lärare)

    I engelska finns inget krav att det ska finnas någon publik. I svenska står det i kraven att det ska ske inför en "grupp". Hur stor är en grupp....? Kan räcka med 5 personer likväl som 15. Bäst vore så klart om du började med en väldigt liten grupp och arbetade dig uppåt i antal åhörare.

  • Anonym (V)

    Rekommenderar dig att försöka klara av presentationen. Jag har svårt själv för att prata inför grupp... mest för att jag blir så "awkward"..

    Men prova kanske sådana där betablockerare innan?
    Sedan, något mer som har fungerat för mig ibland, men inte alltid, är att försöka ändra tankesätt om situationen.

    Istället för att tänka "jag kommer göra bort mig", så försöker jag tänka "jag ska bara läsa det här för de andra i klassen"... alltså försöka fokusera mer på den praktiska uppgiften, än på vad andra eventuellt tycker och tänker om mig.
    Det ÄR svårt.. men det går att öva upp det tankesättet.

    Keyword: "bara"... alltså försök se det som en "liten" grej, inte så ödesdiger.
    Men det här är ju en långsiktig lösning. Kortsiktigt är väl att försöka lugna ner dig med betablockerare, eller fråga läraren om en annan redovisningsform.

  • Anonym (avspänt)

    Min svåger gjorde muntlig examination på Hermods. Det var dock i grundläggande och på distans. Jag tycker det var väldigt bra.
    Det krävdes ingen gruppdiskussion då iallafal på den nivån men det kan ju var olikal. Om du kan få be om att göra det på distans online så kanske det inte känns lika jobbigt för dig, de har svenska på distans också.

    Lärarna brukar ha överseende med om man är nervös, säg som det är bara så förstår dem! 

    Lycka till!

Svar på tråden Muntlig presentation Hermods!!