• Katten22

    Betänketid budgivning

    Vi har hittat vårt drömhus och la ett bud redan på visningen. Vi la 110 000 under utgångspris. Det var vi o 2 till spekulanter. när mäklaren kontaktade de nästkommande dag på säljarnas begäran ville de ha betänketid En dag, sedan betänketid ytterligare 3 dagar. Ska vi bara vänta ut? Någon annan strategi? Jag vill så gärna ha huset. Kan man tänka att de inte är så pass intresserade o att vi redan la så pass högt bud att de inte kommer lägga? Vad när vi göra?

  • Svar på tråden Betänketid budgivning
  • Anonym (M)

    Ja. antingen vänta eller säg att ert bud gäller bara idag, sedan drar ni tillbaka det. Risken är då att ni inte får det. 

  • Katten22
    Anonym (M) skrev 2024-03-22 14:12:09 följande:

    Ja. antingen vänta eller säg att ert bud gäller bara idag, sedan drar ni tillbaka det. Risken är då att ni inte får det. 


    Vi var med inne på det men tänkte med på risken.. vill bara veta nu? men jag tänker att antingen är man ju intresserad eller inte, varför behöver man betänketid tid. Det jsg på mig själv hade jag vart osäker antingen för jag inte gillade det helt alt pga högt pris
  • Anonym (M)
    Katten22 skrev 2024-03-22 14:14:22 följande:
    Vi var med inne på det men tänkte med på risken.. vill bara veta nu? men jag tänker att antingen är man ju intresserad eller inte, varför behöver man betänketid tid. Det jsg på mig själv hade jag vart osäker antingen för jag inte gillade det helt alt pga högt pris
    Det är en stor grej att köpa hus, självklart vill man tänka över det beslutet. De vill kanske räkna på det ordentligt eftersom de antagligen måste  buda mer än er för att få det. 
  • Anonym (Hmm)

    Jag förstod början fel, jag trodde att säljarna ville ha betänketid men förstår nu att det är någon av de andra spekulanterna. Om ni har högsta bud, vänta. Om ni inte har högsta bud, höj. I slutänden är det ändå säljarna som bestämmer och de lär vilja ha högsta bud.

  • Agda90

    Säljaren får fatta ett beslut. Risken finns att de andra spekulanterna inte har något lånelöfte och drar ut på tiden. Det råkade vi ut för när vi skulle sälja vårt hus. Budgivningen drog iväg och när det kom till kritan visade det sig att de som hade vunnit budet hade inte lånelöfte men de hade gjort sig lite oanträffbara i två dagar innan de kläckte ur sig det beskedet. 

    Jag hade ringt mäklaren och frågat vad som händer. 

  • Anonym (Sim)

    De kanske måste kolla med sin bank osv, om ni verkligen vill ha det släng på 100 000 kr till för att skrämma iväg de andra köparna?

  • Anonym (Sim)

    De kanske måste kolla med sin bank osv, om ni verkligen vill ha det släng på 100 000 kr till för att skrämma iväg de andra köparna?

Svar på tråden Betänketid budgivning