• Kvinna1989

    2,5 åring äter mycket mindre!

    Har en som är nu 2,5 år och har varit matglad från start, inte minsta kräsen, alltid bett om mer ja helt enkelt uppskattat mat.

    Sen hon var ca 2år och 3mån började hon äta mindre och mindre. Hon gnäller inte alls och har inte än iallafall varit trotssig på så sätt som många beskriver sina trottsiga 2-åringar.

    Huvudrätt tar hon ca 2-3 skedar/gafflar sen är hon mätt, eller äter iallafall inte mer (förut 1-2 portioner). Smörgås äter hon ca en halv, samma med gröt en halv portion. 

    Finns det grönsaker på tallriken äter hon upp alla dom men inte huvudrätten alls. Så vi har försökt att ge dom som "efterätt" men trotts de, ingen påverkan på mängden av maten.

    Vi har tqgit bort mellanmålen men ingen påverkan alls.

    Tips? Erfarenheter?

    Behöver en 2-åring mindre mat än en 1-åring helt enkelt?

    Har inte gjort något nummer av detta för vill inte göra maten till negativt att man tvingar.

    Hon mår annars bra, energiskt 2åring, sover som en dröm på nätterna, kissar/bajsar ändå som förut osv.

  • Svar på tråden 2,5 åring äter mycket mindre!
  • Anonym (Juli)

    Jag minns att båda mina barn åt enorma mängder när de var 1-1 1/2 år och sen minskade det lite. 


    Håll koll på vikten. Det är där du ser om hon får tillräckligt. Du kan be om extra besök på bvc för vägning/mätning. 


    Jag hade återinfört mellanmålen. Om hon vill äta lite i taget får man kompensera det genom att äta ofta. Och kanske öka kalorimängden i maten med extra olja tex. 

  • Kvinna1989
    Anonym (Juli) skrev 2024-03-22 07:52:11 följande:

    Jag minns att båda mina barn åt enorma mängder när de var 1-1 1/2 år och sen minskade det lite. 


    Håll koll på vikten. Det är där du ser om hon får tillräckligt. Du kan be om extra besök på bvc för vägning/mätning. 


    Jag hade återinfört mellanmålen. Om hon vill äta lite i taget får man kompensera det genom att äta ofta. Och kanske öka kalorimängden i maten med extra olja tex. 


    Hon hade faktiskt gått upp 1kg. Hon har alltid varit liten, första året låg hon på -2 kurvan och andra året -1 men ändå gått upp enligt sin egna kurva. 

    Det är väll min man som egentligen är mer orolig/ledsen att hon knappt äter riktig mat längre. (Han som lagar maten hemma oftast).

    Men kanske ändå ska vara glad dom 2-3 gafflarna/skedarna hon äter av maten när det finns många barn som börjar gnälla och vägrar "allt".

    Något hon dock äter större mängder av är just tomat, gurka, kokta morötter och appelsin. Har ändå svårt att förstå att hon kan bli mätt av de. 
  • Kvinna1989
    Anonym (Juli) skrev 2024-03-22 11:00:50 följande:

    Den här texten om mat till barn tycker jag är bra: 
    https://www.barnakuten.nu/nyttig-mat-for-barn/


    Tack för tipset om länken.

    Vi har aldrig haft problem med att hon äter tidigare och hon gillar mer "vuxen mat" som biffar, potatis, grönsaker osv. Hon har aldrig varit så intresserad av pasta, fiskpinnar osv. Hon gillar även kryddig mat. Så hon är inte direkt kräsen. 

    Det är väll själva mängden som plötsligt blivit så mycket mindre som jag är fundersam över. När det gäller allt, förutom då gurka, tomat och kokta morötter.

    Dock sen hon inte längre åt pure utan samma som oss så har hon vägrat potatismos osv. :P så potatis måste vara hel kokt eller stekt. Men det kan ha med att göra att hennes lillasyster är bebis och äter "bebis mat" som hon säger.
  • Anonym (Lilly)

    När barn är runt två blir de ofta lite kräsnare med maten än innan. Evolutionärt så är det klokt eftersom de vid den här åldern inte är precis bredvid sin mamma hela tiden längre. Det är rimligare att smaka bara lite på ovan mat och inte äta allt utan reservationer. Hur kräsen barn blir vid den här åldern har ett starkt genetiskt samband så om du eller din man var petiga med maten är det inte konstigt om ert barn är av samma sort. 

  • Kvinna1989
    Anonym (Lilly) skrev 2024-03-22 15:47:42 följande:

    När barn är runt två blir de ofta lite kräsnare med maten än innan. Evolutionärt så är det klokt eftersom de vid den här åldern inte är precis bredvid sin mamma hela tiden längre. Det är rimligare att smaka bara lite på ovan mat och inte äta allt utan reservationer. Hur kräsen barn blir vid den här åldern har ett starkt genetiskt samband så om du eller din man var petiga med maten är det inte konstigt om ert barn är av samma sort. 


    Så är det säkert också. Men hon verkar inte vara lika hungrig som innan.
    Idag provade vi att ge henne lunch först efter dagsvilan och hon åt upp nästan allt. Innan dagsvilan gav jag bara tomat och gurka + mjölk. Antar att hon hinner bara inte bli hungrig på så kort tid son tidigare (vaknar ca kl 8-9. )

    Men vi får se om kanske vi fortsätter såhär om det funkar bättre .
  • Spucks

    Då är hon väl inte hungrig. Hon vet själv om hon är hungrig eller inte - låt henne vara, hon verkar ha ett sunt förhållningssätt till mat.

  • Kvinna1989
    Spucks skrev 2024-03-22 19:14:53 följande:

    Då är hon väl inte hungrig. Hon vet själv om hon är hungrig eller inte - låt henne vara, hon verkar ha ett sunt förhållningssätt till mat.


    Ja klart vi låter henne vara :D nu frågade jag ju bara om erfarenheter :) Mest för att hon ätit så mycket och sen plötsligt äter lite. Men har läst nu att vid den åldern behöver dom inte lika mycket mat som 1-2år. 

    1 mål går bort, men är hon nöjd såhär så kan man ju inte tvinga heller. 

    Ja hon har sunt förhållningsätt, vi har aldrig gett henne godis, saft osv. Hon får tårta/fika på födelsedagar osv. Men jag tänker att så länge dom inte vet vad godis är och inte ber om det behövs det inte. Men det är såklart upp till var och en. Jag är glad att hennes "mums" fortfarande är grönsaker :)
  • Spucks
    Kvinna1989 skrev 2024-03-22 19:45:08 följande:
    Ja klart vi låter henne vara :D nu frågade jag ju bara om erfarenheter :) Mest för att hon ätit så mycket och sen plötsligt äter lite. Men har läst nu att vid den åldern behöver dom inte lika mycket mat som 1-2år. 

    1 mål går bort, men är hon nöjd såhär så kan man ju inte tvinga heller. 

    Ja hon har sunt förhållningsätt, vi har aldrig gett henne godis, saft osv. Hon får tårta/fika på födelsedagar osv. Men jag tänker att så länge dom inte vet vad godis är och inte ber om det behövs det inte. Men det är såklart upp till var och en. Jag är glad att hennes "mums" fortfarande är grönsaker :)

    Låter som ett bra förhållningssätt ni har som föräldrar!


    Barn har hela tiden faser där de behöver mer och faser där de behöver mindre, så ni kan vara lugna. Så länge barnet är frisk och blir erbjuden näringsrik mat (och väldigt begränsat med onyttig mat) och kan äta när hon är hungrig, är allt som det ska.

  • Kvinna1989
    Spucks skrev 2024-03-22 19:52:47 följande:

    Låter som ett bra förhållningssätt ni har som föräldrar!


    Barn har hela tiden faser där de behöver mer och faser där de behöver mindre, så ni kan vara lugna. Så länge barnet är frisk och blir erbjuden näringsrik mat (och väldigt begränsat med onyttig mat) och kan äta när hon är hungrig, är allt som det ska.


    Ja det är nog så med faser osv. Jag är glad att hon uppskattar grönsaker och frukt, men ändå medveten om att det kan ändras när som helst. Men vi lever i nuet!

     
Svar på tråden 2,5 åring äter mycket mindre!