• brorbruno

    Bostadsbidrag

    Hur kontrollerar fk förmögenhet? Gör de stickprovet? Tänker att sparpengar står ej angivet  deklarationen 

  • Svar på tråden Bostadsbidrag
  • brorbruno
    Ensam hemma skrev 2024-03-21 23:01:21 följande:

    Banktillgodohavande står iaf i min deklaration.


    Det gör det inte i min. Vilken kolumn är det? Kapital kan jag se, men där står endast isk-konto som finns. Inga summor.
  • Finansen7

    FK kan begära ut bankuppgifter vid stickprover och ärenden som sticker ut. Din förmögenhet syns inte i deklarationen, däremot över/underskott av kapital.
    Har du ett tillräckligt stort överskott är det något som inte stämmer med de förmögenhetsuppgifter som är villkoret för bidraget.

  • Medborgare
    brorbruno skrev 2024-03-22 03:35:52 följande:
    Det gör det inte i min. Vilken kolumn är det? Kapital kan jag se, men där står endast isk-konto som finns. Inga summor.
    Skatten på ditt ISK ger en hint om hur mkt pengar du har. 
  • brorbruno
    Finansen7 skrev 2024-03-22 04:07:37 följande:

    FK kan begära ut bankuppgifter vid stickprover och ärenden som sticker ut. Din förmögenhet syns inte i deklarationen, däremot över/underskott av kapital.
    Har du ett tillräckligt stort överskott är det något som inte stämmer med de förmögenhetsuppgifter som är villkoret för bidraget.


    Stämmer det att det är ett visst datum de tar ut ifrån i så fall vid stickprov? tänker att det kan ju variera under året, tillgångarna på kontot alltså. 
  • Finansen7
    brorbruno skrev 2024-03-22 07:52:50 följande:
    Stämmer det att det är ett visst datum de tar ut ifrån i så fall vid stickprov? tänker att det kan ju variera under året, tillgångarna på kontot alltså. 
    Det som är intressant är perioden du haft bostadsbidrag. 
  • brorbruno
    Finansen7 skrev 2024-03-22 08:45:08 följande:
    Det som är intressant är perioden du haft bostadsbidrag. 
    Jag kommer att ha bostadsbidrag i år endast. Det jag menar är att en månad kan ju ?förmögenheten? överskrida gränsen men nästa månad ligga under.
  • Finansen7
    brorbruno skrev 2024-03-22 08:48:25 följande:
    Jag kommer att ha bostadsbidrag i år endast. Det jag menar är att en månad kan ju ?förmögenheten? överskrida gränsen men nästa månad ligga under.
    Fråga FK, eller chansa och kör på.
  • kioskvältare
    brorbruno skrev 2024-03-22 08:48:25 följande:
    Jag kommer att ha bostadsbidrag i år endast. Det jag menar är att en månad kan ju ?förmögenheten? överskrida gränsen men nästa månad ligga under.
    Vilken gräns menar du då? Och vet du säkert reda nu att du ska ha bostadsbidrag hela året?
  • Mortiscia80

    De lär kontrollera din förmögenhet när de utreder om du ska få bostadsbidrag eller inte. Om den totala summan överstiger 100 000 kr får du inget bidrag. De kommer alltså att kontrollera samtliga konton.

  • kioskvältare
    Mortiscia80 skrev 2024-03-23 16:48:08 följande:

    De lär kontrollera din förmögenhet när de utreder om du ska få bostadsbidrag eller inte. Om den totala summan överstiger 100 000 kr får du inget bidrag. De kommer alltså att kontrollera samtliga konton.


    Nej, det stämmer inte, vilket många felaktigt tror.  Det är bara så att förmögenhet som är ÖVER 100.000 som räknas med som inkomst vid beräkningen av bostadsbidraget.
  • Mortiscia80
    kioskvältare skrev 2024-03-23 17:03:41 följande:
    Nej, det stämmer inte, vilket många felaktigt tror.  Det är bara så att förmögenhet som är ÖVER 100.000 som räknas med som inkomst vid beräkningen av bostadsbidraget.
    Eh, jaha? Det var ju exakt det jag skrev.
  • Anonvm

    Är det någon som känner till hur detta fungerar i praktiken?

    Mitt ex har knappt jobbat alls i hela sitt vuxna liv, hankat sig fram på diverse sjukskrivningar och bidrag av olika slag....

    När vi skildes så gjorde mina tillgångar att hon fick en större klumpsumma vid lottläggningen (runt 800.000 .

    Detta är nu ett antal år sedan och eftersom våra inkomster styr en del saker kring våra gemensamma barn som bor växelvist t.ex förskoleavgiften så har jag hållt mig uppdaterad på vad hon deklarerar i inkomst.
    Hon har nu deklarerat runt 120.000-130.000 i årsinkomst de snart 10åren sen vår skilsmässa...

    Jag har ingen annan insyn i hennes liv förutom att barnen inte är på förskola/fritids de veckor de bor hos henne, vilket får mig att anta att hon iaf inte arbetar, utan sköter sin försörjningen genom allehanda bidrag.
    Från barnen får jag ständigt höra att "mamma har inga pengar"...

    Är det så enkelt som att bara sätta över sina likvida tillgångar på ett konto som man inte själv står på för att de inte skall synas?

  • Mortiscia80
    Anonvm skrev 2024-03-23 19:01:02 följande:

    Är det någon som känner till hur detta fungerar i praktiken?

    Mitt ex har knappt jobbat alls i hela sitt vuxna liv, hankat sig fram på diverse sjukskrivningar och bidrag av olika slag....

    När vi skildes så gjorde mina tillgångar att hon fick en större klumpsumma vid lottläggningen (runt 800.000 .

    Detta är nu ett antal år sedan och eftersom våra inkomster styr en del saker kring våra gemensamma barn som bor växelvist t.ex förskoleavgiften så har jag hållt mig uppdaterad på vad hon deklarerar i inkomst.
    Hon har nu deklarerat runt 120.000-130.000 i årsinkomst de snart 10åren sen vår skilsmässa...

    Jag har ingen annan insyn i hennes liv förutom att barnen inte är på förskola/fritids de veckor de bor hos henne, vilket får mig att anta att hon iaf inte arbetar, utan sköter sin försörjningen genom allehanda bidrag.
    Från barnen får jag ständigt höra att "mamma har inga pengar"...

    Är det så enkelt som att bara sätta över sina likvida tillgångar på ett konto som man inte själv står på för att de inte skall synas?


    Klart hon kan sätta pengarna på någon annans konto. Hon kan lika gärna ha spenderat varenda krona på onlinespel, vad vet man. Ta sedan inte barnens ord för sanning, hon kan lika gärna ha dem på ett konto men inte vilja röra dem i vardagen. Mer troligt att hon jobbar deltid och lever på de där pengarna för att fylla ut till en låg levnadsnivå där ingen svälter men att hon försöker hushålla med pengarna så de räcker så länge som möjligt.
  • kioskvältare
    Mortiscia80 skrev 2024-03-23 18:27:26 följande:
    Eh, jaha? Det var ju exakt det jag skrev.
    Nej, du skrev att om man har över 100.000 kr så får man inget bidrag och det är ju fel.
Svar på tråden Bostadsbidrag