• Anonym (ts)

    Behöver jag vänta på han hur länge som helst?

    Behöver ventilera och saklig input av andra.
    Jag har barn sedan innan( som bor hos oss ca 35%, dom är i tonåren)

    Jag och min kille har ett barn på 15 månader. Jag fyller 39, han fyller 41. Vi vill ha ett till, men han bromsar.
    Han letar jobb, vilket han gjort i över 1 år. Han vill vänta tills han får jobb- jag känner att vi inte kan vänta mera öht med tanke på åldern. Vi hade kommit
    överens om att i vår eventuellt försöka. Nu skjuter han på det pga arbetssituationen. 
    Jag har ställt ?ultimatum?, snart försöker vi eller så sätter jag in spiral och vi stoppar det, och fokuserar på
    annat, det tycker han är fel. 
    Jag har talat om detta i kanske 9 månader nu, har galen ålders kris, stress över
    om det inte går, lindrig ångest. Allt över detta.   Är jag verkligen så otålig, och har fel, som han tycker? Att jag skall vänta o vänta tills det inte går?
    Jag har såklart frågat om det är så att han ej vill, nej så är det inte. Jag tar all fl, och även om han inte har jobb har vi en ekonomi som vi klarar oss bra på. Och han kommer få jobb- han har gjort bra karriär osv, men lågkonjuktur påverkar nu?

    Så min fråga, bör jag verkligen vänta i oändlighet?  Detta gör mig så ledsen. Har jobbiga graviditeter med illamående osv- kommer ju inte bli lättare senare heller?
  • Svar på tråden Behöver jag vänta på han hur länge som helst?
  • EpicF

    Nej, självklart ska du inte vänta i all oändlighet. Vill  du inte vänta mer så talar du om det och sätter in spiral om han inte agerar. 

    Men en person som halar och velar i barnfrågsäan vill oftast inte ha fler barn (eller barm alla) även om det inte är medvetet. 

  • Anonym (ts)
    Anonym (Liya) skrev 2024-03-21 20:32:02 följande:

    Tillägg: Om ni har god ekonomi - frys ägg om ni inte är startredo i Q2?


    GOoglade lite, och tyvärr är det försent efter 35. Bor inte i Sverige.
  • Jemp

    Jag tycker mycket låter som att han inte riktigt vill gå all in. Backar på ett till barn, är inte föräldraledig eller vill vara med nästa, osv?

  • Anonym (ts)
    EpicF skrev 2024-03-21 21:07:21 följande:

    Nej, självklart ska du inte vänta i all oändlighet. Vill  du inte vänta mer så talar du om det och sätter in spiral om han inte agerar. 

    Men en person som halar och velar i barnfrågsäan vill oftast inte ha fler barn (eller barm alla) även om det inte är medvetet. 


    ja finns väl en orsak att han var barnlös såhär
    länge ? När vi träffades sade han att han alltid tänkt sig två barn. Han var då 37 och jag 35.  Jag frågade om han inte insåg att det är rätt bråttom, att han/ jag är gamla för detta snart. Han hade inte ens  tänkt på det alls? Vet inte om jag köper det helt, men han hade iof inte haft seriösa förhållanden på ett bra tag..
  • EpicF
    Anonym (ts) skrev 2024-03-21 18:48:02 följande:
    Du,
    rätt osaklig kommentar. Han letar jobb 8timmar i dagen, höga positioner med ibland  100 tals sökande: han har blivit två flera gånger. Han är
    absolut inte en person som sitter hemma och lever på bidrag- så denna diskussion kan vi lämna här. Jag skrev även att vi inte har ekonomiska bekymmer.
    Han måste nog inse att han får ta ett okvalificerat jobb i väntan på ett med hög position så att han kan  idra ekonomiskt och även själv känna mästring. 

    Oftast mycket lättare att få ett nytt jobb när man redan har ett. 
  • Anonym (ts)
    Jemp skrev 2024-03-21 21:10:22 följande:

    Jag tycker mycket låter som att han inte riktigt vill gå all in. Backar på ett till barn, är inte föräldraledig eller vill vara med nästa, osv?


    all in med barn? Vi bor inte i Sverige ,
    så lite andra fl regler här. Men iof skulle han ha haft rätt att hålla ledigt ett tag. Men jag ville hålla så mycket som möjligt. Men han e nog
    lite old school. ..
  • EpicF
    Anonym (ts) skrev 2024-03-21 18:45:55 följande:
    jag hänger med. Och håller
    med om att han inte verkar lika säker- vilket säkerligen stämmer. Har sagt att jag absolut inte kommer villa skilja mig eller så OM han skulle säga att han ej vill,
    men att jag måste få veta för att kunna processera, säkert blir jag besviken,
    men det blir ju absolut bara värre om han drar ut på det? Kan tillägga, att vi är rätt olika. Jag är pratsam och social, impulsiv- han introvert, väldigt eftertänksam och absolut inte den som gillar diskutera? Så vi krockar redan här. 
    Men jag tror just nu, att jag helt enkelt försöker hålla igen tills april, sedan katten på bordet. Och skall absolut försöka göra det utan att anklaga, och genom att fråga hur han känner och tänker. Men samtidigt kommer jag inte gå med på svamliga svar om att vänta osv. Om han inte kan bestämma sig( kommer såklart ge honom mera en en timme tid att fundera, har iof sagt att jag önskar han funderar på detta nu sista veckorna i mars) så håller jag fast vid att då skiter vi i det. 
    Jag vill såklart massor, men tänker inte tvinga han.  Tycker dock synd om vårat barn, som blir
    ensambarn. Min sambo är rätt osocial, så hans tankar om att spendera somrar och resa
    ned hans vänners familjer- är absolut inte n fantasi illusion som inte sker nu och knappast sen heller. Vi är mest bara vi, och jag och barnet träffar mycket folk själva. 
    Fast erar barn blir aldrig ensambarn då du har två sedan innan. 
  • Anonym (ts)
    EpicF skrev 2024-03-21 21:12:36 följande:
    Han måste nog inse att han får ta ett okvalificerat jobb i väntan på ett med hög position så att han kan  idra ekonomiskt och även själv känna mästring. 

    Oftast mycket lättare att få ett nytt jobb när man redan har ett. 
    håller med. Problemet bara att när han sökt jobb som är lite lägre ner på trappan en sist, frågar alla varför, om han kommer stanna, och att han är överkvalificerad. Sen  tror jag att han inte e så bra på att fakea sitt intresse heller? Men han har haft så många intervjuer att han lär väl bli ett proffs snart.
  • Anonym (ts)
    EpicF skrev 2024-03-21 21:13:55 följande:
    Fast erar barn blir aldrig ensambarn då du har två sedan innan. 
    Har ingenstans sagt att jag har två sen innan;). Mina barn
    är stora, och äldsta snart vuxen. Men jo, klart hen har syskon på såvis. Men växer upp som ensambarn stor del av tiden.
  • EpicF
    Anonym (ts) skrev 2024-03-21 21:17:36 följande:
    Har ingenstans sagt att jag har två sen innan;). Mina barn
    är stora, och äldsta snart vuxen. Men jo, klart hen har syskon på såvis. Men växer upp som ensambarn stor del av tiden.
    Du har iallfall enligt trådstarten minsr två barn sedan innan. 

    Poängen var att erar barn aldrig kommer att bli ett ensam barn eftersom det finns syskon. 
  • Core

    Jag vill bara tillägga, du har flera barn sedan innan och är kring dina 40. var glad för de friska barn du har, lägg all din tid på dem istället. För kan du med handen på hjärtat säga att du ger allt för dina barn nu? Är du med på alla träningar, är du helt involverar i deras liv? Har du mer att ge, gör det först och främst. Varför skaffa barn i hög ålder när du redan har ett gäng?

  • Anonym (Mannen)

    Det kan bli jättejobbigt med föräldraledighet och ekonomi om han är arbetslös. Vet inte hur er ekonomi ser ut nu men vet flera som haft svårt att klara ekonomin när mannen varit arbetslös vid föräldraledigheten. 

    Det skapar en massa problem oavsett vem som är arbetslös då det blir mycket svårare att dela lika på föräldraledigheten vilket ofta leder till friktion i förhållandet. 

  • Anonym (ts)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-03-21 23:16:04 följande:

    Det kan bli jättejobbigt med föräldraledighet och ekonomi om han är arbetslös. Vet inte hur er ekonomi ser ut nu men vet flera som haft svårt att klara ekonomin när mannen varit arbetslös vid föräldraledigheten. 

    Det skapar en massa problem oavsett vem som är arbetslös då det blir mycket svårare att dela lika på föräldraledigheten vilket ofta leder till friktion i förhållandet. 


    Jag kommer hålla all fl.
    Vi bor i ett annat land med andra regler kring detta:).
    Skulle han ha tänkt hålla halva fl, skulle jag eventuellt kunna förstå hans resonemangs. Nu vill han bestämma
    tidpunkt, även fast det
    är
    mitt
    liv som definitivt mest påverkas av grav och fl. 
  • Jemp
    Anonym (ts) skrev 2024-03-22 08:17:20 följande:
    Jag kommer hålla all fl.
    Vi bor i ett annat land med andra regler kring detta:).
    Skulle han ha tänkt hålla halva fl, skulle jag eventuellt kunna förstå hans resonemangs. Nu vill han bestämma
    tidpunkt, även fast det
    är
    mitt
    liv som definitivt mest påverkas av grav och fl. 
    det är ju en väldigt liten del av Föräldraskapet, den där första tiden. Men ingen av er verkar strävar efter att han ska vara en likvärdig förälder?
  • Anonym (ts)
    Jemp skrev 2024-03-22 08:28:49 följande:
    det är ju en väldigt liten del av Föräldraskapet, den där första tiden. Men ingen av er verkar strävar efter att han ska vara en likvärdig förälder?
    Alla
    familjer gör nog som passar dem
    bäst?
  • Anonym (om)
    Anonym (ts) skrev 2024-03-22 08:32:55 följande:
    Alla
    familjer gör nog som passar dem
    bäst

    Vill han verkligen ha ett barn till? 


    Han kanske har ångrat sig när han märkte hur det blev? Missförstå mig inte, han kan ju älska livet som ni har nu, men kanske inte vill se dig gå igenom en jobbig graviditet till (tyckte mig läsa att du haft det tufft men jag kan ha misstagit mig där), eller kanske tyckte han inte att det var så lattjo lajban att dela dig med någon som måste gå före i stort sett hela tiden osv. 


    Eller har han insett att riskerna ökar med åldern och är rädd för att det ska hända något? 


    Många som skjuter upp barnskaffandet gör det för att de egentligen inte vill men de vill inte säga det rent ut. 


    Men, för att svara på din fråga; Nej, du väntar bara exakt så länge som du tycker är skäligt, sen avgör du hur du vill gå vidare: 


    - accepterar att det yngsta barnet blir 'ensambarn' och lägger ner. 
    - talar om att du tänker skaffa ett barn till och att du tar till spermadonation om det behövs. 
    - bryter upp och hoppas på att hitta en ny man du hinner skaffa barn med. 


     

Svar på tråden Behöver jag vänta på han hur länge som helst?