• gladtjej84

    Dags för första semestern själv!

    Hej!


    Jag är skild med två fina barn, 4 och 6 år. Jag kommer ha dem två veckor på min semester och funderar på vad vi kan göra. Det finns en liten budget, men inte obegränsat.


    Vad har ni för idéer? VIll helst inte åka till typ Legoland eller dylikt, då jag har svårt för platser med mycket folk på liten yta.

    Tacksam för alla tankar och tips!

  • Svar på tråden Dags för första semestern själv!
  • Anonym (Utflykt)
    gladtjej84 skrev 2024-03-21 21:50:48 följande:
    Bra tips såklart, har du tips på någon kul stad?
    Kanske passar mer som dagsutflykt beroende på var ni bor? Men Mariefred? Finns museijärnvägen, slottet och man kan åka med ångbåten.
  • Maymom

    Slänger ut lite olika förslag i södra sverige:
    Rid islandshästar.
    Finns säkert fler fina parker såsom hembygdsparken i Ängelholm tex.
    tropikariet Helsingborg 
    bärbuffe på eriksgården, skåne.
    pilane-Tjörn,
    Nimis 

  • Anonym (Kaffe)

    Under pandemisomrarna åkte vi på flera lekplatsutflykter. Vi packade fika och tog bilen till lekplatser inom max trekvarts radie hemifrån. Vi åkte både till lite större lekplatser och till helt vanliga i stans förorter eller i småkommunerna runt omkring. Uppskattat av alla! Ett plus om det fanns en glasskiosk i närheten och badplats på hemvägen. 

  • Anonym (Kaffe)
    gladtjej84 skrev 2024-03-21 21:50:48 följande:
    Bra tips såklart, har du tips på någon kul stad?

    Fördelen med utflykter till andra städer är att det inte spelar särskilt stor roll vart man åker. Vi har åkt till småorter i närheten! Ta tåget en station, typ. Besök ett café, prova lekplatsen, simhallen om det finns mm. Och så har vi använt badkartan.se för att leta nya badplatser. 


    Ett ställe vi haft väldigt roligt på är Barnens gård utanför Karlskrona. Perfekt för barn i dinas ålder. (Brasklapp: De har bytt ägare sedan vi var där.)

    Vi har ibland gjort saker ihop med barnens kompisar och deras föräldrar. Det brukar bli kul och man upptäcker lite andra ssker än man gjort själv. 

  • nihka

    En resa som innehåller kortare resor med tåg, buss och båt och att ni campar någon natt. Du har skärgården på ost-och västkusten beroende på var du bor. Annars roliga campingplatser med barnupplägg som Daftö utanför Strömstad som är överst på listan här:

    www.expressen.se/amelia/livsstil/resa/sveriges-tio-basta-familjecampingar/

    Därifrån kan ni ta en dagsutflykt med kollektivbåttrafik till Kosteröarna med fina sandstränder och Naturrum med klappakvarium eller till Tjärnö marinbiolgiska med klappakvarium och åka ut med deras expeditionsbåt och titta på vad man kan få i sitt nät från Kosterfjorden. Upplägget passar barnfamiljer.


    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Agda90
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-21 14:37:44 följande:
    Det händer ju saker också, på de fina sjötomterna:

    sverigesradio.se/artikel/6516864

    Det skulle jag aldrig ha vågat, inte med så små barn som TS'. När vi åkte och badade, hade min dåvarande man alltid ansvar för sonen och jag för dottern. Så att det aldrig skulle uppstå en situation, där den ena trodde att ett barn var med den andra, fast det hade sprungit ner till poolen själv.
    Man får utgå från barnet/barnen ifråga. När mina var i den åldern var jag vid havet med dem, sjöar och simhallen. Det var inga problem att ha koll på mina två. Däremot vägrade jag att vara ansvarig för kusinbarnen. De var virvelvindar och de var överallt på en och samma gång. 

    Olyckor händer ja, men det kan hända när man ska gå över gatan också och barn behöver lära sig hur man blir trygg och säker i vatten. Det blir man inte av att undvika vatten
  • Agda90
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-21 15:04:20 följande:
    Eller så väntar man tills barnen kan simma ordentligt, när de är så där 10-12 år gamla. Så slipper man sådant här:
    Mina barn kunde simma ordentligt när de var runt 5 års åldern. Jag gick på alla varianter av simskola som kommunen erbjöd och vi lärde barnen själv också. En billig försäkring!
    Att inte åka och bada med sina barn är att öka risken för att en olycka kan hända den dagen man gör det. Samma med att lära barn att cykla. Man väntar inte tills de är 10 år och ger dem en stor cykel utan man börjar med en 3-hjuling, går över till en vanlig cykel med stödhjul, sen kanske tar bort stödhjulen och har en pinne man kan hålla i - allt beroende på barnets utveckling men man väntar inte tills barnet är stort nog att kliva upp på en stor cykel. Man måste öva och träna. 
  • Agda90

    Nu vet jag inte var i landet du bor men det finns ju en hel del att göra. I Carlshamn finns ett creativum, något liknande fanns i Trollhättan för 10 år sedan, vet inte hur det är nu. 

    Mina barn uppskattade det enkla i den åldern. En dag vid stranden. Ett tag var det picknick som gällde. Då åkte vi med picknickkorg land och rike runt kändes det som. Men den pickniken den minns än idag är den vi hade inomhus för att det regnade!

    Får vi en fin sommar så räcker det med att ha säsongskort på det lokala badet och ungarna är i himmelriket. 

    Kolla upp om det finns någon marknad i närheten. Då kan man gå dit på dagen när det inte är så mycket folk. Barnen kan åka någon karusell och ni kan hitta något gott.

    Har du vänner med barn i som är jämnåriga?
    En av mina tjejkompisar har 4 barn och de var i spridd ålder så min äldsta är lika gammal som hennes äldsta och min yngsta som hennes nästyngsta. Vi tog med ungarna i skogen på upptäcktsfärder. Det var så enormt uppskattat. De äldre barnen hittade en massa roliga insekter och små djur som vi kunde kika på. Minstingarna hittade kottar. De sprang runt och lekte. Vi vuxna var mest där för att ha koll så att alla var med och blåsa på ett och annat skrubbsår.

    En annan sak som uppskattades var att besöka de nya lekplatserna i vår stad. Återigen, en picknickkorg och vi begav oss och var borta i timmar!!! 
    Att besöka en lekplats och låta ungarna leka tills de känner sig nöjda är en härlig känsla. Annars blir det ju att man kallar på barnen för att man har en tid att passa. 

    I en viss ålder tyckte jag att det var omständligt att bo borta. Det var lättare med utflykter och att sedan sova i sin egen säng. Men vi bodde i hus när barnen var så små och då var det lättare att "bara" gå ut och leka lite än om man bor i lägenhet.

    Vi har spenderat några veckor i Sälen och hyrt stuga (detta var när barnen var äldre och mer självgående). Vi plockade blåbär, vandrade, cyklade, badade i sjö och bara var. 

    Jag brukar kolla kommunens hemsida över sommaraktiviteter samt grannkommunerna. Ibland har de saker som man kan vara med på.

    Skulle du leta efter sällskap, någon att hitta på saker med så måste det finnas någon lokal fb sida för orten/staden där du bor. Släng ut frågan där. Skapa en egen grupp med de människorna och se om ni inte kan hitta på något tillsammans. 

    Så fundera på vad DU skulle känna blir semester och utgå ifrån det. Om du känner dig stressad så blir det inte semester. 

  • Anonym (XXX)
    Anonym (Båtmamma) skrev 2024-03-21 19:48:57 följande:
    Är du på riktigt, mina ungar har kunnat simma (25m), flyta på rygg och teknik för att hålla sig vid poolkanten När de var tre. Vid ca 8 år tycker jag dessutom barn bör gå kursen unga livräddare.
    Fast även om de kunde detta var tre år, när du var med och de kände sig trygga, så är det inte alls säkert att de skulle ha klarat det om de hade ramlat i poolen, ensamma. Då kan de ha råkat i panik. Det där är ett misstag som många föräldrar gör. Fast jag har faktiskt aldrig förr hört någon som menar, att de kan släppa sina barn ensamma vid vattnet så tidigt som vid tre..? Död

    På vår simhall är gränsen tolv år för att få bada utan en vuxen, och den vuxne måste även vara ombytt till badkläder och hålla koll hela tiden. Detta betyder inte att det INTE FINNS en massa nio-elva-åringar som skulle klara det utmärkt utan en vuxen, men man vill inte ta risker. TS' barn är hur eller hur bara 4 och 6 år, så i hennes fall är det inte aktuellt alls. 
  • Anonym (XXX)
    Agda90 skrev 2024-03-22 09:08:26 följande:
    Man får utgå från barnet/barnen ifråga. När mina var i den åldern var jag vid havet med dem, sjöar och simhallen. Det var inga problem att ha koll på mina två. Däremot vägrade jag att vara ansvarig för kusinbarnen. De var virvelvindar och de var överallt på en och samma gång. 

    Olyckor händer ja, men det kan hända när man ska gå över gatan också och barn behöver lära sig hur man blir trygg och säker i vatten. Det blir man inte av att undvika vatten
    Klart att man inte ska undvika vatten. Mina barn gick i allt mer avancerade simgrupper många terminer i rad, med ledare. Och jag satt också på bänken och tittade på. Och som sagt: vi VAR ju och badade själva också. Men då var vi två vuxna på två barn, och vi hade ett stående upplägg att jag alltid skulle hålla koll på dottern och han på sonen.

    Idag sitter föräldrarna och kollar i sina mobiler och glömmer bort tiden, och när de tittar upp är ungen borta...
  • Agda90
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-22 10:40:40 följande:
    Klart att man inte ska undvika vatten. Mina barn gick i allt mer avancerade simgrupper många terminer i rad, med ledare. Och jag satt också på bänken och tittade på. Och som sagt: vi VAR ju och badade själva också. Men då var vi två vuxna på två barn, och vi hade ett stående upplägg att jag alltid skulle hålla koll på dottern och han på sonen.

    Idag sitter föräldrarna och kollar i sina mobiler och glömmer bort tiden, och när de tittar upp är ungen borta...
    Det har alltid funnits föräldrar som brister i sin koll på sina barn. Men bara för att du och din man har ert upplägg så betyder det inte att TS inte fixar att bada med båda sina barn. 

    När vi hade pool hade mina barn ofta kompisar över som badade. Beroende på vilka kompisar det var och hur många så sa jag till kompisarnas föräldrar att de fick stanna kvar för att det blev för stimmigt att jag skulle känna mig bekväm att jag skulle ha koll på alla barn ensam. Jag har plockat upp ungar ur poolen som inte skötte sig och de fick snällt sitta två meter i från poolkanten och titta på. Jag har haft 10 ungar i poolen utan att känna minsta lilla oro för att jag visste att barnen kunde simma och skötte sig exemplariskt. Jag satt vid sidan om och hade koll om utifall. Allt har berott på vilka barn som har varit hos oss, alla barn är olika. 
  • gladtjej84
    Agda90 skrev 2024-03-22 09:29:52 följande:

    Nu vet jag inte var i landet du bor men det finns ju en hel del att göra. I Carlshamn finns ett creativum, något liknande fanns i Trollhättan för 10 år sedan, vet inte hur det är nu. 

    Mina barn uppskattade det enkla i den åldern. En dag vid stranden. Ett tag var det picknick som gällde. Då åkte vi med picknickkorg land och rike runt kändes det som. Men den pickniken den minns än idag är den vi hade inomhus för att det regnade!

    Får vi en fin sommar så räcker det med att ha säsongskort på det lokala badet och ungarna är i himmelriket. 

    Kolla upp om det finns någon marknad i närheten. Då kan man gå dit på dagen när det inte är så mycket folk. Barnen kan åka någon karusell och ni kan hitta något gott.

    Har du vänner med barn i som är jämnåriga?
    En av mina tjejkompisar har 4 barn och de var i spridd ålder så min äldsta är lika gammal som hennes äldsta och min yngsta som hennes nästyngsta. Vi tog med ungarna i skogen på upptäcktsfärder. Det var så enormt uppskattat. De äldre barnen hittade en massa roliga insekter och små djur som vi kunde kika på. Minstingarna hittade kottar. De sprang runt och lekte. Vi vuxna var mest där för att ha koll så att alla var med och blåsa på ett och annat skrubbsår.

    En annan sak som uppskattades var att besöka de nya lekplatserna i vår stad. Återigen, en picknickkorg och vi begav oss och var borta i timmar!!! 
    Att besöka en lekplats och låta ungarna leka tills de känner sig nöjda är en härlig känsla. Annars blir det ju att man kallar på barnen för att man har en tid att passa. 

    I en viss ålder tyckte jag att det var omständligt att bo borta. Det var lättare med utflykter och att sedan sova i sin egen säng. Men vi bodde i hus när barnen var så små och då var det lättare att "bara" gå ut och leka lite än om man bor i lägenhet.

    Vi har spenderat några veckor i Sälen och hyrt stuga (detta var när barnen var äldre och mer självgående). Vi plockade blåbär, vandrade, cyklade, badade i sjö och bara var. 

    Jag brukar kolla kommunens hemsida över sommaraktiviteter samt grannkommunerna. Ibland har de saker som man kan vara med på.

    Skulle du leta efter sällskap, någon att hitta på saker med så måste det finnas någon lokal fb sida för orten/staden där du bor. Släng ut frågan där. Skapa en egen grupp med de människorna och se om ni inte kan hitta på något tillsammans. 

    Så fundera på vad DU skulle känna blir semester och utgå ifrån det. Om du känner dig stressad så blir det inte semester. 


    Tack för många bra tips! Jag har ju också semesterveckor utan barnen, där barnens pappa tar vid, så jag tänker att "min" semeser får jag ändå och kan satsa på att göra något för barnen. Vi ska absolut hälsa på släkt, som har ett hus vid havet... men jag funderar på en egen resa ett par dagar och unna oss hotell och kanske någon rolig aktivitet. Vi får se. Men du har helt rätt i att man ska orka också.


    Hade gärna åkt med vänner, men de ska göra andra saker och på andra veckor en de jag ska åka på. Vet inte om jag är så sugen på att åka med folk jag ännu inte känner, kanske att lära känna dem först innan resa blir steg nr 1.

Svar på tråden Dags för första semestern själv!