• Noran

    Hur mycket umgås barnen med er hamster?

    Vi har en hamster, ca 1,5 år gammal. 

    Vi väcker henne på kvällen strax innan halv 9. Sen myser barnen med henne i soffan några minuter och sen får hon springa lös i badrummet medan dom borstar tänderna och sånt. Sen går barnen och lägger sig. Så dom umgås med henne kanske 10 minuter om dagen. Det händer att hon är vaken under dagen, men ganska sällan, och inte säkert barnen har lust och tid att ta ut henne just då. 

    Senare på kvällen kan hon sitta med mig i soffan en stund men hon springer och rör sig konstant, så jag har inte henne där så länge. När jag duschar på kvällen får hon springa runt i badrummet en längre stund. Hon har leksaker och hus där inne, men favoriten är att krypa runt i klädhögen :) 

    Ska jag vara nöjd att barnen tar ut henne varje dag? Eller är det för kort tid dom bara hänger med henne? Eller hade ni valt att inte väcka henne och att barnen alltså inte är med henne alls dom flesta dagar?

  • Svar på tråden Hur mycket umgås barnen med er hamster?
  • Xenia

    Jag antar att ni skaffade hamstern för barnens skull.

    Men jag anser att man inte ska skaffa djur enbart för barnens skull. Barnen klarar inte av ansvaret, tröttnar fort och djuret riskerar att bli försummat. Så föräldrarna får se till både att djuret får tillräckligt med mat och tillräckligt med sällskap/stimulans.

    Jag tycker att du gör rätt som låter hamstern vara med på kvällen. Den får ju sova på dagen. Antar att det är en guldhamster som inte kan umgås med en artfrände. Annars skulle jag köpt en till så den fått sällskap.

  • Anonym (Kipp)

    Vi väckte inte hamstern, men den brukade vakna en stund innan läggdags. Det gick i perioder hur mycket barnen var med den. Ibland bara matade de och klappade lite, ibland satt de en halvtimme i rasthagen med den och lekte. Men oftast kortare stunder. Vi vuxna hade den i rasthagen på kvällarna ibland för att den inte skulle bli uttråkad i buren. Hamstern har ju inget behov av umgänge, men behöver få springa omkring och upptäcka nya saker. 

Svar på tråden Hur mycket umgås barnen med er hamster?