• Anonym (Deppig)

    Hur slutar man sakna förr i tiden?

    Jag har extrem separationsångest, och har nog nu hamnat i en ålderskris tror jag. Min äldsta dotter flyttade hemifrån en vecka sen, har en 19 åring kvar som ska in i lumpen snart. Jag saknar allt frän förr. Nät barnen var smä, när jag sjölv var barn, familjeliven hemma o vardagen.

    Känns som livet är slut, ser ingen glädje i att träffa vänner eller träna. Som att man inte har något mer att se fram emot. Är 48 år o känner mig lastgammal. Är singel o har ingen partner och har inte dejtat pä många år.

    Har känt mig glad för 1-2 år sen. Känns som tiden rusar iväg o att jag snart är pensionär.

    Får ångest över att allt bara rinner iväg. Vart tog åren vägen? Jag mår piss. Hur kommer jag över detta? Är det normalt att känna så här i min ålder?

  • Svar på tråden Hur slutar man sakna förr i tiden?
  • Anonym (Milla)

    Vad du än gör TS så bli inte bitter och börja älta. Då fastnar du i en ond spiral, och ingen vill umgås med dig. 


    Jag förstår att det känns tufft, du är på väg in i en ny fas i livet som ensamboende. Men du har kvar dina barn, så vårda de kontakterna. Förhoppningsvis har du även annan familj och vänner. 


    Livet blir vad man gör det till. få saker kommer gratis. Så fundera på hur du vill leva och försök uppnå det. Kanske satsa mer på jobbet, gå en kurs, resa osv. 


    Men det viktigaste, fastna inte i detta. 

  • TvillingmammaVästgöte

    Jag känner lite liknande, mina barn har flyttat ut. Jobbet är inte lika kul längre heller.
    Jag gör som så många andra, tränar, men det räcker inte för mig. Kommer nu gå med i en förening, med fokus på välgörenhet och utveckling och sociala aktiviteter.

  • Anonym (Deppig)
    Anonym (andra sidan ån) skrev 2024-03-20 21:20:18 följande:

    Googla empty nest syndrome och skaffa dig lite nya intressen.

    Det löser sig! Solig


    Tack för tips,jag ska göra det! 
  • Anonym (Deppig)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-03-20 21:24:45 följande:

    Ja, jag känner ofta så nu tyvärr. Är över 50 och känner att tiden går allt fortare. Jag har aldrig haft ett förhållande, skaffade aldrig barn, bara legat med en. Sörjer allt jag gick miste om när jag var yngre och mer viril, hade snyggare kropp. Jag borde ha fått ligga mer. Leka av mig.
    Men det är som det är. Jag brukar trots allt hitta nåt nytt att se fram emot. Man ska nog vara tacksam för att man lever. Snart vår och då får man se fjärilar igen, kanske fina rådjur Solig


    Jag förstår. Jag hade skitdåligt självförtroende i min ungdom. Tyckte jag var ful och allt. Ser på bilder nu när jag blivit gråhårig och rynkig hur fin jag var då. Satte för låga krav ser jag nu i efterhand och ångrar mig. Samtidigt vill jag inte gå och ångra mig, man gjorde väl det bästa av situationen försöker jag tänka. Men lite arg blir jag ändå om jag tänker på det så jag försöker släppa det.
  • Anonym (Deppig)
    Anonym (,-ö könkip¨'hkh) skrev 2024-03-20 21:24:53 följande:

    Jag kan också känna saknaden. Dock är det ju rätt meningslöst, för den tiden kan man inte få tillbaka. 


    Jag kan också tänka att fy tusan vad tiden går fort! Den bara rusar iväg och här står jag och stampar på samma fläck! 


    Jag anser att jag får välja, gräma mig över det jag inte har gjort och sakna en tid jag inte kan få tillbaka eller försöka leva här och nu och glädjas åt det jag har nu. 


    Jag har börjat med en del hobbys så som linedance, virkning, lära mig nytt språk osv. 


    Jag ägnar mig åt sådant jag tycker om och har tät kontakt med mina barn via telefon och vi äter middag ihop regelbundet, minst en gång i månaden men ofta en gång i veckan. (När det blir en gång i månaden är det för att barnen har arbeten som ibland för dem utomlands eller till andra delar av Sverige på ett par v)


    Ja fy tiden rusar iväg. Jag lyssnade på kay pollack häromdagen, något avsnitt på någon podd.Han sa att det förflutna inte finns. Att framtiden inte heller finns. bara nuet. Jag ska försöka tänka så.Kanske måste sluta tänka helt på dåtiden. Åtminstone tills jagklarar av det. För som det är nu blir jag nästan deprimerad av tanken. 


    När jag ser barn och barnvagnar och föräldralediga är att jag får sån barnlängtan. Skulle vilja ha fler barn, men det kan jag ju inte. Minns hur mysigt jag tyckte det var att endast ägnat tid åt barnen och inte jobba faktiskt. Men vet ju att det inte går.  Är både för gammal nu och har ingen fast partner. Men dt är näsan som att jag har kommit in i fas där jag vill bli mamma, vilket jag inte känt förr. Men det kanske bara är pga att jag vet att jag inte kan få fler barn. Hoppas den känslan släpper för jag tycker det är jobbigt att känna så. 

    Jag hoppas också mina barn vill umgås med mig sen.

  • Anonym (Deppig)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-03-21 08:34:35 följande:

    Jag känner lite liknande, mina barn har flyttat ut. Jobbet är inte lika kul längre heller.
    Jag gör som så många andra, tränar, men det räcker inte för mig. Kommer nu gå med i en förening, med fokus på välgörenhet och utveckling och sociala aktiviteter.


    Jag tycker också jobbet är så trist. Har ingen motivation och sådant jag tyckte var kul känns inte alls kul längre. Kollegorna känner jag avstånd till nu, förr kunde jag föreslå after work och hitta på saker. har märkt att när jag inte gör de gör ingen annan det heller dock. Så det blir då ännu tråkigare som att det var jag som drog i det bara.
    Träning hjälper inte nåt för mig längre. Försöker men tycker det är supersegt
    Ja nya intressen e nog bra men så svårt tycker jag att ens komma på något och ha lust med nåt...
  • Anonym (Deppig)
    Anonym (Milla) skrev 2024-03-21 08:21:52 följande:

    Vad du än gör TS så bli inte bitter och börja älta. Då fastnar du i en ond spiral, och ingen vill umgås med dig. 


    Jag förstår att det känns tufft, du är på väg in i en ny fas i livet som ensamboende. Men du har kvar dina barn, så vårda de kontakterna. Förhoppningsvis har du även annan familj och vänner. 


    Livet blir vad man gör det till. få saker kommer gratis. Så fundera på hur du vill leva och försök uppnå det. Kanske satsa mer på jobbet, gå en kurs, resa osv. 


    Men det viktigaste, fastna inte i detta. 



    Tack för pepp. Du har rätt. Jag tror jag redan är lite fast. Känner att jag knappt ler längre, nästan som att det är främmande att le. Minns knappt när jag verkligen skrattade så tårarna rann. Känner  att jag spelar glad på jobbet men jag håller med. .Jag får inte fastna i det då kommer jag nog bli rejält deprimerad och det vill jag ju verkligen inte. 

    Jag har tänkt att jag kanske borde börja dejta, typ tinder eller något. Bara föra tt träffa andra människor än kollegor. Bara de att jag ikänner att det tar tid och har noll förhoppningar för dessa dejtingsidor. Provat förr och det var ju bara skräp då iallafall. 

    Jag vårdar kontakter med familjen så mycket jag kan. Dock har de sina liv såklart och ibland kan jag känna att jag ändå är lite utanför, de har sina familjer och är yngre med yngre barn. Mer familjeliv och firar lov och semestrar för sig. Så lite utanför känner jag mig ändå nu vilket också är en ny känsla, den hade jag inte förr. 

    Men ja, att inte fastna, det är viktigt.
  • Anonym (Deppig)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-03-21 08:09:28 följande:
    Jag ältar själv gammalt, och kan ofta sakna barndomstiden. Ibland gråter jag när jag ser barn, det är en känsla som kommer över mig. Jag minns hur det var när jag var barn, och så tänker jag att de här barnen har hela livet framför sig nu. Men man minns ofta sånt med ett skimmer av nostalgi. Allt var inte perfekt då heller. Jag är låg ibland, och bitter, men sen kommer stunder då jag faktiskt ser att jag har det rätt så bra ändå. Det finns mycket fint att vara tacksam för, om man kan hitta de små guldkornen, ta vara på de små sakerna.

    Jag har blivit så barnkär på sista tiden. jag tror kvinnor som längtar efter barn känner något liknande. Jag har aldrig känt förr hur mycket jag skulle vilja ha fler barn, och nu gör jag det i den här åldern? Så knäppt. Kanske är hormonerna som spökar innan klimakteriet?


    Ja man har mycket att vara tacksam för, jag håller med. Det är det man måste fokusera på...

  • Anonym (Deppig)
    Lynx123 skrev 2024-03-21 06:38:43 följande:

    Varför inte gå en utbildning och sadla om? Det kommer ge dig en känsla av nystart och ge dig nya livsupplevelser.


    Har tänkt tanken faktiskt. Att få göra något helt annat kan nog ge en lite energi.
  • Anonym (Deppig)
    Anonym (Välj sida!) skrev 2024-03-21 07:34:02 följande:

    Som andra har skrivit tidigare så är det faktiskt upp till dig att aktivt välja hur du vill må. Ja, det låter kanske konstigt, men så är det! Positivitet skapar placeboeffekt.

    Se det inte som något som tar slut, se det som en möjlighet för något nytt!

    Ta lite tid att fundera på vad du vill/behöver ägna den nya tiden till. Kanske skaffa ett husdjur? Ny hobby? Ny utmaning med träningen? Säg till dina barn att du blivit lite sentimental och att du saknar dem, gå på middag ihop. 

    Se till att använda din tid till något nyttigt/vettigt som du får ut något av, slösa inte bort den lilla tid du har kvar med att deppa, då blir detben nedåtgående spiral och dunmår bara sämre. 

    Jag gillar inte förändring och nya kapitel i livet, så jag behöver tid att ställa om och tänka till, men när jag har gjort det och hittat något att fokusera på brukar det gå jättebra! 


    Jag gillar inte heller förändringar ch nya kapitel: Tror det är därför jag mår så dåligt kanske? Vill ju ha det som jag haft det, små barn och hemmalivet med kids. jag har nog alltid fått ångest av förändringar. Minns hur deppig jag var när jag slutade gymnasiet och alla andra var jätteglada. Sen gick det ju bra ändå. Det är väl så jag får tänka. Ha tålamod i denna jobbiga tid. 


    Har faktiskt tänkt på att en liten hund skulle var supersocialt. Men det fungerar ju itne med jobb och Har inte råd med hunddagis tror jag. Men ja ett djur kanske är något.

  • Anonym (förstår)
    Anonym (Deppig) skrev 2024-03-20 21:17:51 följande:
    Hur slutar man sakna förr i tiden?

    Jag har extrem separationsångest, och har nog nu hamnat i en ålderskris tror jag. Min äldsta dotter flyttade hemifrån en vecka sen, har en 19 åring kvar som ska in i lumpen snart. Jag saknar allt frän förr. Nät barnen var smä, när jag sjölv var barn, familjeliven hemma o vardagen.

    Känns som livet är slut, ser ingen glädje i att träffa vänner eller träna. Som att man inte har något mer att se fram emot. Är 48 år o känner mig lastgammal. Är singel o har ingen partner och har inte dejtat pä många år.

    Har känt mig glad för 1-2 år sen. Känns som tiden rusar iväg o att jag snart är pensionär.

    Får ångest över att allt bara rinner iväg. Vart tog åren vägen? Jag mår piss. Hur kommer jag över detta? Är det normalt att känna så här i min ålder?


    Har gått igenom exakt dessa känslor, men de kom nu när jag är 30. Vill inte att det ska påverka dig för att jag är "ung" i dina ögon, för jag tror känslan har varit exakt densamma och den bröt ner mig. Jag sörjde hela mig när jag började få bättre självkänsla, och att den bästa tiden försvunnit. Min relation tog slut, och jag kände att jag inte hade någon. Jag var utmattad från jobbet och ville helst av allt bli 15 igen och göra om alla mina år. Så kanske det inte är för dig som mer sörjer tillhörigheten och umgänget, men sorgen över åren man inte kan få igen kan nog vara samma. Jag behövde acceptera att min pappa, som jag kämpat för, aldrig kommer vara den jag trott att han egentligen är... och inte kan vara i mitt liv och acceptera att jag inte kunde "dras tillbaka" till min barndom av det. Det kanske är motsvarande din känsla av familj med dina barn, men jag har min mamma iaf.

    Men någonstans så accepterade jag att nu är det här jag är och jag ville göra det bästa av det. Mitt liv nu är inte alls som jag "drömde om", utan det är vad det är. Jag skulle jobba utomlands, ha perfekt kropp och bla bla men någonstans mår jag så mycket bättre att ha kontroll på mitt liv. Än att ha det bästa (illusionen) hela tiden. Så tänk lite så du med, att där du är nu kanske egentligen kan vara en rätt lugn känsla och plats om du släpper bilden av hur det en gång känts, eller det du önskade att du hade. Passa på att kolla en massa filmer, släppa taget om relationer och landa. Tänk inte på allt du måste ha utan mer vad är det primära och sen en sak i taget.
Svar på tråden Hur slutar man sakna förr i tiden?