• Anonym (Man)

    Oförskämd och elak mot sin mor

    Som rubriken lyder. Ett barn som är extremt elak och oförskämd mot sin mor.
    Jag har svårt att förstå varför det är så. Jag och barnets mor har varit tillsammans i flera år så jag vet hur uppfostran och rutiner ser ut. Det är aktiviteter under veckan, enkla rutiner med mat på samma tider varje dag, leker med kompisar här hemma varje vecka. Vad jag kan se så trivs barnet väldigt gott i sin vardag och mår bra.
    Trots detta är han elak mot sin mor. Är det en kompis över så kan han t.ex. kalla sin mamma "fittnylle" bara för att få ett skratt av sin kompis.
    Barnet i fråga är hos sin far varannan helg.
    Varje gång han kommer hem därifrån är det kaos.
    Hans pappa är en "mindre framgångsrik individ" kan vi kalla det. Flera turer i fängelse, kronofogden har beslagtagit lägenhet och bil, mm...
    Känslig punkt för grabben antar jag men ser inte varför det skulle få honom att vilja va så elak mot sin mor som alltid varit där för honom.

  • Svar på tråden Oförskämd och elak mot sin mor
  • Anonym (Stina)

    Hur är han i skolan? 
    Är det bara hemma mot mamman han beter sig som han gör eller har han liknande språk i skolan? 
    säger han saker åt andra personer på skolan, fritid, på fritidsaktiviteter? 
    Är det fler som reagerat på hans språk och beteende? 
    10 år, låter som han lär sig det språket och orden ifrån någon, Kan det vara pappan som uttrycker sig så om mamman och sonen hänger på? 
    Försök ta reda på vart han lärt sig dom orden och prata med honom att detta språk inte är ok och att mamma blir ledsen när han säger saker, låter också som han vill visa sig lite tuff inför kompisar när han säger saker inför dom. 
    Vad säger skolan m fl? 

  • Tom Araya
    Anonym (Man) skrev 2024-03-18 09:06:30 följande:
    Oförskämd och elak mot sin mor

    Som rubriken lyder. Ett barn som är extremt elak och oförskämd mot sin mor.
    Jag har svårt att förstå varför det är så. Jag och barnets mor har varit tillsammans i flera år så jag vet hur uppfostran och rutiner ser ut. Det är aktiviteter under veckan, enkla rutiner med mat på samma tider varje dag, leker med kompisar här hemma varje vecka. Vad jag kan se så trivs barnet väldigt gott i sin vardag och mår bra.
    Trots detta är han elak mot sin mor. Är det en kompis över så kan han t.ex. kalla sin mamma "fittnylle" bara för att få ett skratt av sin kompis.
    Barnet i fråga är hos sin far varannan helg.
    Varje gång han kommer hem därifrån är det kaos.
    Hans pappa är en "mindre framgångsrik individ" kan vi kalla det. Flera turer i fängelse, kronofogden har beslagtagit lägenhet och bil, mm...
    Känslig punkt för grabben antar jag men ser inte varför det skulle få honom att vilja va så elak mot sin mor som alltid varit där för honom.


    Kan det vara så att pappan har ett liknande beteende, en unken kvinnosyn kanske...
    Eller finns det kanske hos kompisumgänget...
    ?
  • Anonym (A)
    Tom Araya skrev 2024-03-18 11:42:15 följande:
    Kan det vara så att pappan har ett liknande beteende, en unken kvinnosyn kanske...
    Eller finns det kanske hos kompisumgänget...
    ?
    Det kan nog ligga något i det
  • Anonym (Lisen)

    Kolla med skolan om de noterat dåligt språk bland barnen. Mina barns skola har temaveckor med jämna mellanrum när de jobbar extra om just ord och hur de påverkar. 


    Och reagera alltid kraftigt när han säger sånt. Jag tror att du kan ha en viktig roll som man här. Att du visar att du som är kille inte tycker att det är det minsta roligt att bete sig illa mot tjejer. 

  • Mrs Moneybags
    Anonym (Molly) skrev 2024-03-18 10:38:13 följande:

    Hur många trådar behöver du starta om den här stackars pojken TS?


    Ja, man börjar undra...det är lite väl många nu. 

    Ändå kommer inget förändras, annat än att det kommer att komma fler trådar om samma barn. 

    Jag kan bara svara på hur jag skulle reagera om min son sa något sådant till mig. Jag är inte typen som tar lätt på en förolämpning, så jag skulle ge honom en utskällning där och då. Jag bryr mig inte om ifall han har en kompis hemma, det skulle han ha tänkt på innan han yttrade sig med fula ord. Men om hans mamma accepterar skiten så får hon se fram emot att få flera skopor av den.  

    Nu vet vi i och för sig att just detta barn har en väldigt utsatt situation med stor problematik både socialt och i form av diagnoser osv. Så det är svårt att komma med ett generellt råd om en enskild situation. 
  • Anonym (Man)
    Tom Araya skrev 2024-03-18 11:42:15 följande:
    Kan det vara så att pappan har ett liknande beteende, en unken kvinnosyn kanske...
    Eller finns det kanske hos kompisumgänget...
    ?
    Ja och ja 🙄
    Anonym (Lisen) skrev 2024-03-18 11:56:23 följande:

    Kolla med skolan om de noterat dåligt språk bland barnen. Mina barns skola har temaveckor med jämna mellanrum när de jobbar extra om just ord och hur de påverkar. 


    Och reagera alltid kraftigt när han säger sånt. Jag tror att du kan ha en viktig roll som man här. Att du visar att du som är kille inte tycker att det är det minsta roligt att bete sig illa mot tjejer. 


    Bra initiativ av skolan!
    Har som regel att jag inte ska lägga mig i uppfostran. De kör sitt race.
    MEN när han är respektlös eller direkt elak mot sin mamma tar jag det direkt. Att behandla den enda personen som tagit hand om dig hela livet så dåligt, fy fan alltså, det tolererar jag inte.
  • Jemp
    Anonym (Man) skrev 2024-03-18 10:28:46 följande:
    Grabben bemöts ungefär så. Om han t.ex. vill ha godis en måndag och inte äta middag så får han förklarat för sig att man mår dåligt av det så för hans egna skull så ska han äta middag. Då kommer ofta "hos pappa får jag..", men det är rent hittepå.
    Agda90 skrev 2024-03-18 09:43:12 följande:
    Det är för sjutton dags att sätta ner foten där och då när det händer!
    Vaddå skämma ut varför ska han ha den respekten när han visar ingen tillbaka?
    Han testar gränser och han kommer undan med det för han får inte konsekvens! Att sitta och prata om det efteråt som något kumbaya är ingen konsekvens att tala om!

    1. Säg ifrån på skarpen när han säger så
    2. Händer det igen får kompisen gå hem och han får sitta på sitt rum!
    Håller med egentligen. Har börjat säga ifrån skarpare även inför hans vänner om han gör något dumt.
    Tänker jag tillbaka på hur jag va själv som liten så blev jag ofta mer arg om jag (med rätta) fick en utskällning framför mina kompisar. Visst gick budskapet fram, men det hände ju att man blev mer arg än att man faktiskt tog till sig av utskällningen. Men att säga till på skarpen efteråt fungerar ju inte så bra i det här fallet så får väl säga till mer och direkt och se om det fungerar 🤷?♂️
    10 år. Han vet förmodligen inte ens vad det betyder men han vet vilken reaktion han får av sina "kompisar" när han säger det.
    Och var han har fått det ifrån, förmodligen skolan eller sin pappa.
    Förstår inte att så många kvinnor väljer att behålla barnet när de blir gravida med vad de vet är en idiot. Oavsett hur mycket mor anstränger sig så är det orättvist mot barnet som får en gravt olämplig far.
    Att förklara vad saker betyder kan också hjälpa
    är min erfarenhet.
  • Anonym (ABC)

    Du har skrivit 42 trådar om ett barn som är handikappat och aldrig kommer klara sig själv i livet, men ändå förstår inte du, som då inte ska ha nån diagnos, varför han beter sig som han gör? 


    Sluta starta trådar och prata med din gravida sambo om att a) gå föräldrakurs för hur man hanterar barnmed hans svårigheter och b) om ni kan få avlastning.

  • Anonym
    Anonym (Man) skrev 2024-03-18 10:28:46 följande:
    Grabben bemöts ungefär så. Om han t.ex. vill ha godis en måndag och inte äta middag så får han förklarat för sig att man mår dåligt av det så för hans egna skull så ska han äta middag. Då kommer ofta "hos pappa får jag..", men det är rent hittepå.
    Agda90 skrev 2024-03-18 09:43:12 följande:
    Det är för sjutton dags att sätta ner foten där och då när det händer!
    Vaddå skämma ut varför ska han ha den respekten när han visar ingen tillbaka?
    Han testar gränser och han kommer undan med det för han får inte konsekvens! Att sitta och prata om det efteråt som något kumbaya är ingen konsekvens att tala om!

    1. Säg ifrån på skarpen när han säger så
    2. Händer det igen får kompisen gå hem och han får sitta på sitt rum!
    Håller med egentligen. Har börjat säga ifrån skarpare även inför hans vänner om han gör något dumt.
    Tänker jag tillbaka på hur jag va själv som liten så blev jag ofta mer arg om jag (med rätta) fick en utskällning framför mina kompisar. Visst gick budskapet fram, men det hände ju att man blev mer arg än att man faktiskt tog till sig av utskällningen. Men att säga till på skarpen efteråt fungerar ju inte så bra i det här fallet så får väl säga till mer och direkt och se om det fungerar 🤷?♂️
    10 år. Han vet förmodligen inte ens vad det betyder men han vet vilken reaktion han får av sina "kompisar" när han säger det.
    Och var han har fått det ifrån, förmodligen skolan eller sin pappa.
    Förstår inte att så många kvinnor väljer att behålla barnet när de blir gravida med vad de vet är en idiot. Oavsett hur mycket mor anstränger sig så är det orättvist mot barnet som får en gravt olämplig far.
    Kan det vara så att han känner av att du önskar att han aborterades?
  • Aniiee
    Jag vet inte om jag har deja vu, men.... 
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym

    I en tråd skrev du att barnet var hos sin pappa varannan vecka ?

  • Anonym (Man)
    Anonym (Stina) skrev 2024-03-18 10:48:44 följande:

    Hur är han i skolan? 
    Är det bara hemma mot mamman han beter sig som han gör eller har han liknande språk i skolan? 
    säger han saker åt andra personer på skolan, fritid, på fritidsaktiviteter? 
    Är det fler som reagerat på hans språk och beteende? 
    10 år, låter som han lär sig det språket och orden ifrån någon, Kan det vara pappan som uttrycker sig så om mamman och sonen hänger på? 
    Försök ta reda på vart han lärt sig dom orden och prata med honom att detta språk inte är ok och att mamma blir ledsen när han säger saker, låter också som han vill visa sig lite tuff inför kompisar när han säger saker inför dom. 
    Vad säger skolan m fl? 


    Inget nytt att barn lär sig alla möjliga ord & uttryck i skolan. Gjorde man ju själv också.
    Däremot så är det få ungar som slänger såna ord i ansiktet på sin mamma.
    Pappan säger all möjlig skit om mamman när grabben hör. Är det något de måste "diskutera" så ringer han i princip alltid när grabben är nära & hör för att sedan vräka ur sig lögner och personliga påhopp direkt han inte får medhåll.
    Blir komiskt ironiskt dock när en medelålders skuldsatt man i en liten hyreslägenhet kallar någon för "förlorare", noll självinsikt 😂 Men opassande att göra det framför sonen.
Svar på tråden Oförskämd och elak mot sin mor