• Alexander012

    Butikpersonal

    Hej, vad gör butikskontrollant
    med anmälan om snatteri ? Lämnas det till butiken eller till polisen? Och får ni personal veta om händelsen? 

  • Svar på tråden Butikpersonal
  • Dr Nail
    Sanna43 skrev 2024-03-17 19:58:01 följande:
    Hjälper väl inte mkt att veta namnet. Man tar ej id på folk som handlar. Då måste de isåfall ja bild ochså på personen och det känns lite väl 
    Klart de får en bild om det finns en (från övervakningskameran tex.). Annars signalement eller vad som helst som hjälper hålla koll på personen. Vilket är en del av deras jobb ..
  • Sunflora
    Grusibrallan1 skrev 2024-03-17 20:04:46 följande:

    Troligen kommer bilder från övervakningskameran sitta uppe i lunchrummet så att alla i personalen vet att de ska hålla ögonen Öppna för dig och eventuellt kommer du också ser bli bannad från butiken. 


    Det är en åklagare som beslutar om det inte butiksägaren. Jag har aldrig hört talas om en butik som gör så i Sverige. 
  • Dr Nail
    Sunflora skrev 2024-03-17 21:03:18 följande:
    Det är en åklagare som beslutar om det inte butiksägaren. Jag har aldrig hört talas om en butik som gör så i Sverige. 
    Fast egentligen, varför inte? Man kan ha en bild på tjuven i sin mobil, så varför inte i lunchrummet?
  • Sunflora
    Dr Nail skrev 2024-03-17 21:53:43 följande:
    Fast egentligen, varför inte? Man kan ha en bild på tjuven i sin mobil, så varför inte i lunchrummet?
    För att sånt omfattas av tystnadsplikt enligt 22 § kamerabevakningslagen. 
  • AndyPandyLandy
    Grusibrallan1 skrev 2024-03-17 20:04:46 följande:

    Troligen kommer bilder från övervakningskameran sitta uppe i lunchrummet så att alla i personalen vet att de ska hålla ögonen Öppna för dig och eventuellt kommer du också ser bli bannad från butiken. 


    Troligtvis inte då det är straffbart. 
  • Dr Nail
    Sunflora skrev 2024-03-17 22:50:43 följande:
    För att sånt omfattas av tystnadsplikt enligt 22 § kamerabevakningslagen. 
    Hmm....det verkar stämma. Jag känner nämligen personligen ett par chefer som glatt bryter mot detta hahhahahahha ^^

    Teori och praktik är inte alltid samma sak.
  • Sunflora
    Dr Nail skrev 2024-03-18 08:20:29 följande:
    Hmm....det verkar stämma. Jag känner nämligen personligen ett par chefer som glatt bryter mot detta hahhahahahha ^^

    Teori och praktik är inte alltid samma sak.
    Då är man förhoppningsvis okej med snatteri också. Sen räcker det med att någon anmäler det för att chefen ska åka dit på det. 
  • Dr Nail
    Sunflora skrev 2024-03-18 10:35:52 följande:
    Då är man förhoppningsvis okej med snatteri också. Sen räcker det med att någon anmäler det för att chefen ska åka dit på det. 
    Jag antar att det görs just för att man inte är okej med snatteri :)
  • Sunflora
    Dr Nail skrev 2024-03-18 14:15:01 följande:
    Jag antar att det görs just för att man inte är okej med snatteri :)
    Tycker man själv det är okej att bryta mot lagen kan man inte vara sur på att någon annan också gör det. 
  • Dr Nail
    Sunflora skrev 2024-03-18 15:56:18 följande:
    Tycker man själv det är okej att bryta mot lagen kan man inte vara sur på att någon annan också gör det. 
    Visst, man kan se det så men samtidigt är de ju de (tjuvarna) som började. De får helt enkelt betalt med samma mynt.
  • Tukt
    Dr Nail skrev 2024-03-18 16:19:34 följande:
    Visst, man kan se det så men samtidigt är de ju de (tjuvarna) som började. De får helt enkelt betalt med samma mynt.
    Vilket är anledning till att. vi inte skippar rättvisa med lynchmobbar och medborgargarden i en demokrati.
  • Sunflora
    Dr Nail skrev 2024-03-18 16:19:34 följande:
    Visst, man kan se det så men samtidigt är de ju de (tjuvarna) som började. De får helt enkelt betalt med samma mynt.
    Sen säger snattarna att ägarna inte får komma på deras kalas och då blir ägarna ledsna och springer till mamma. Tur att man inte blir straffmyndig förrän man är 15. 
  • Dr Nail
    Tukt skrev 2024-03-18 16:54:38 följande:
    Vilket är anledning till att. vi inte skippar rättvisa med lynchmobbar och medborgargarden i en demokrati.
    Lynchmobb är väl att ta i, det är bara en bild på en person, skickad till allas mobiler...
  • Dr Nail
    Sunflora skrev 2024-03-18 18:01:31 följande:
    Sen säger snattarna att ägarna inte får komma på deras kalas och då blir ägarna ledsna och springer till mamma. Tur att man inte blir straffmyndig förrän man är 15. 
    Hahahaga ^^ iaf, det är inget som jag personligen håller på med, ifall du tror det.
  • Tukt
    Dr Nail skrev 2024-03-19 06:48:22 följande:
    Lynchmobb är väl att ta i, det är bara en bild på en person, skickad till allas mobiler...
    Det är fortfarande att bekämpa brottslighet med egen brottslighet.
  • Dr Nail
    Tukt skrev 2024-03-19 09:23:23 följande:
    Det är fortfarande att bekämpa brottslighet med egen brottslighet.
    Ja, för att polisanmäla hjälper ju utmärkt :\ 
  • Dr Nail

    På sätt och vis förstår jag folk vars business skadas av allt snatteri och polisen är impotent. Då behöver man ju agera på nåt sätt. Det är väl det eller börja knäcka fingrar på snattare, den kan ju också va effektiv...

Svar på tråden Butikpersonal