• Pannan15

    Tandinfektion

    Hej, behöver eran hjälp nu i helgen

    Jag har en tand som haft ett stort hål i sig och som bara går mer och mer sönder och har haft infektioner i tanden till och från i 1 år eller 2, vanligtvis går smärtan bort efter 3 dagar med massa ipren och bra tandhygien m hexident o så.
    Förra måndagen började jag få ont igen som vanligt och började knapra massa piller igen och hexident men denna gången så försvann inte smärtan och bara blev värre och värre.

    Framåt fredagen så mådde jag skit då jag knappt kan sova, 3 minuter av att ha lagt huvudet på kudden så pulserar och trycks det nått så fruktansvärt i tanden och tandköttet. Då jag mådde så dåligt fick jag starka antiinflammatoriska tabletter från pappa som han fått utskrivet. Naproxen bluefish 500mg för att överleva helgen, dessa tabletter hjälpte då smärtan lindrandes och jag började kunna sova. Jag har en sån tandläkarskräck så har lixom inte gått till tandläkaren på typ 6-7 år men så ont jag hade så bestämde jag mig för att TANDEN MÅSTE UT.
    Så nu har jag gått  runt 1 vecka med infektionen och i måndags så ringde jag för en akuttid till att ta bort tanden. Tandläkaren tog ut tanden på 1 timme då den var så söndrig och klurig att få ut på måndagen. Hade ont fram till typ onsdag och framåt torsdagen så hade svullnaden och smärtan försvunnen så mycket att jag inte behövde smärtstillande. Men nu igår Fredag så började jag få ont i halsen och undrar om det är infektionen som spridit sig? Har fortfarande ont i halsen och känner mig lite svullen i halsen. Tandläkaren konstaterade att jag hade en infektion i tanden men fick ingen antibiotika eller så och kanske behöver jag detta? Har ba varit hemma i veckan så vet inte om jag bara börjar bli vanligt förkyl eller nåt. allmäntillståndet är sisådär, mår inte topp men mår inte jättedåligt, ingen feber vad jag vet.
    Men har börjat googla och att infektioner förflyttas är tydligen vanligt om man gått med det så länga jag har och kan i värsta fall leda till sepsis vilket är en skrämmande tanke. Ska jag ringa 1177 eller bara vänta till tandläkaren på måndag månntro?  Någon här som känner igen sig? Kan det verkligen gå flera dagar efter utdragen tand innan infektionen spridits sig eller har bara tabletter döljt?

  • Svar på tråden Tandinfektion
  • Anonym (Ring)

    Tandläkare har akuttid på helgen.
    Googla och ring.

Svar på tråden Tandinfektion