• Pehrmedh

    719 kronor för en reklamtröja. Betalar du gärna det?

    Var på Stadium och kollade lite på kläder, vilket jag annars väldigt sällan gör.

    Handlar second hand och något plagg på Amazon.

    Hur som helst, såg en rejäl hood som var grå och av märket Adidas.

    Hooden har ett jättetryck över bröstet med "Adidas Sportswear".

    Motsvarande plagg från Nike låg på 799 kronor och en hood från Peak 1199 kronor.

    Jättetryck på Adidas + Nike. Stort broderat tryck på Peak.

    Betalar du gladeligen dessa summor för plagg som kan liknas vid reklamtröjor för stora varummärken?

    Vad tycker du om kläder med dessa stora tryck?

    Snyggt, coolt, fult eller vad?

  • Svar på tråden 719 kronor för en reklamtröja. Betalar du gärna det?
  • Tukt

    Jag har haft en del hoodies från Adidas, främst för att de (tidigare) hållit bra kvalitet. Men alltid valt sådana som inte har stora "blaffor". Alltid köpt dessa på outlet och betalt andra priser. Vilket för mig är helt ok.
    Sedan är det lite skillnad på "reklam"och reklam, kan jag tycka. Det är också skillnad om det finns ett symbolvärde och en tanke i plaggen som inte bara handlar om cash. Svårast har jag för folk som bär kläder som har symbolvärde, men att de inte tycks förstå vad de symboliserar.

  • Anonym (Ellen)

    Vill andra lägga pengar på sånt så varsågod.  Men det är inget jag prioriterar. 
    Handlar jag på sellpy eller hos Erikshjälpen så kunde jag kanske köpa en om jag tyckte den var fin i färgen eller så. Men det skulle vara oavsett märke, det är inte det viktiga. 

  • Core

    Just de märkena har jag ingen större erfarenhet av förutom lite shorts och t-shirts. Men jag köper alltid efter kvalitet, och har mina kläder oerhört länge. För mig är det viktigt, kanske inte för dig.

    Jag köpte en vinterjacka för 8 tusen, frun sin senaste för 1500. Min köptes 2012, hennes förra vintern, trots det är det hennes som gjort sitt, dunet börjar sjunka och sömmarna spricka, min är som ny.

    Sen köper jag jackor och annat lite då och då, av intresse, vilket kan anses slösaktigt, men min primär vinterjacka köpte jag när jag var 23, nu är jag 35. 


    Med det sagt vill jag bara påpeka att det är svårt att titta på en prislapp för att göra bedömningen om det är onödigt eller inte. 

  • Core

    Såg nu att du mer frågar om trycket, ber om ursäkt. Där håller jag med, gillar de facto inte hoods alls, hatar att ha en luva under jackan och det ser ut som att man försöker vara tonåring med luvtröja

    Men stora tryck är vedervärdigt, det håller jag med om

  • Pehrmedh
    Postman skrev 2024-03-14 16:22:18 följande:

    Ibland, ibland inte. Beror lite på hur gärna jag vill ha plagget. 


    Men känner du dig med ett gigantiskt tryck på plagget? Exempelvis Nikes logotype och betala 800 kronor. Min erfarenhet av både Nike och Adidas är att det är hög kvalitet och helt ok med ett anonymt tryck.
    Tukt skrev 2024-03-14 16:27:48 följande:

    Jag har haft en del hoodies från Adidas, främst för att de (tidigare) hållit bra kvalitet. Men alltid valt sådana som inte har stora "blaffor". Alltid köpt dessa på outlet och betalt andra priser. Vilket för mig är helt ok.
    Sedan är det lite skillnad på "reklam"och reklam, kan jag tycka. Det är också skillnad om det finns ett symbolvärde och en tanke i plaggen som inte bara handlar om cash. Svårast har jag för folk som bär kläder som har symbolvärde, men att de inte tycks förstå vad de symboliserar.


    Håller med. Bra kvalitet. Såg en kille idag med "LEVIS" över hela tröjan. Säkert en 7-hundring för den.

  • Anonym (Hm)

    Gillar inte så stora blaffiga tryck, tycker inte att det är snyggt.

  • Pehrmedh
    Anonym (Hm) skrev 2024-03-14 23:49:49 följande:

    Gillar inte så stora blaffiga tryck, tycker inte att det är snyggt.


    Här har vi prylar. 749 pix för en Nike-hood.

    Man vill ju gärna vara med och hjälpa Nike.

    Vore ju tråkigt om det börjar gå dåligt för dem därför man inte varit med och bidragit.

    Snygg färg, men bedrövligt med den där stora vingen på plagget.
  • Cereal Killer

    Jag har svårt att se en situation där jag skulle ha på mig en tröja med en stor logga. Kanske om det var mitt eget företag, eller under en händelse där jag av någon anledning av politiska skäl ville visa mitt stöd för företaget. Däremot skulle jag kunna betala 799 för ett plagg utan eller med en väldigt diskret logga från de företag du nämner.

  • Pehrmedh

    Här är tröjan jag såg på Intersport.
    Hood Peak Performance.

    Snyggt med broderat tryck i samma färg som plagget, men inte när det är såhär stort.
    En hood för dig som har 1199 kronor över.

    Är det status bland unga att bära dessa plagg eller vilken är kundgruppen?

  • Anonym (Klea)

    Det är inte min stil med hoodies eller stora logotyper på kläder så nej jag hade inte köpt den.
    Men du ts och alla ni andra som hackar på andras klädval: grattis till årets surgubb-pris. Finns inget mer surgubbigt än att uppröras över andras stil och klädval.  

  • Pehrmedh
    Anonym (Klea) skrev 2024-03-16 17:04:45 följande:

    Det är inte min stil med hoodies eller stora logotyper på kläder så nej jag hade inte köpt den.
    Men du ts och alla ni andra som hackar på andras klädval: grattis till årets surgubb-pris. Finns inget mer surgubbigt än att uppröras över andras stil och klädval.  


    Känner mig inte upprörd.
  • Aniiee

    Står det Adidas på dem - nej. Är det en gigantisk N7-logga på - ja! 


    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Viket

    Kan betala för kvalité

    Men undviker att va reklampelare, lite märke på bröstet fungerar
    Håller betydligt bättre, kan köpa billigt om det är snygga men passform mm försvinner fort  

  • Pehrmedh
    Aniiee skrev 2024-03-16 23:37:17 följande:

    Står det Adidas på dem - nej. Är det en gigantisk N7-logga på - ja! 


    Min erfarenhet är att Adidas håller hög kvalitet. Big logo-tröjor kanske är inne just nu.

    Lite det jag funderar på. Är det unga, medelålders eller anna grupp som köper dem?
  • GinTonic

    Köper aldrig kläder med blaffiga märkestryck, finns liksom ingen anledning. Kan erkänna att jag gjort det ngn gång men när jag var runt 20. Känns bara korkat att betala dyrt för att kränga på sig något som bara funkar som reklam. Däremot ngt märkesplagg med diskreta tags el dyl är helt ok i min mening.

  • Pehrmedh
    GinTonic skrev 2024-03-20 09:52:55 följande:

    Köper aldrig kläder med blaffiga märkestryck, finns liksom ingen anledning. Kan erkänna att jag gjort det ngn gång men när jag var runt 20. Känns bara korkat att betala dyrt för att kränga på sig något som bara funkar som reklam. Däremot ngt märkesplagg med diskreta tags el dyl är helt ok i min mening.


    Kollade på kläder från Under Armour idag och flera hade broderade tryck i samma färg som plagget. Snyggt och diskret, men även de har såklart big logo-plagg.

    Det kanske är de omkring 20 som främst gillar stora tryck.
Svar på tråden 719 kronor för en reklamtröja. Betalar du gärna det?