• MrsHoppas

    Långa cykler, brist på något?

    Hej på er, 

    Vill kolla om någon har liknande som mig och vet vad det kan bero på :) 

    Jag har ganska oregelbundna och långa cykler, allt från 27-48 dagar, ofta minst 36 dagar. 

    Brukar det bero på att man har brist på något?

    När jag tar ÄL test känns det som att min kropp försöker ägglossa flera gånger men lyckas inte förrän typ dag 20 eller senare..

    Hoppas att någon har tips på vad jag kan testa? :)

    Har tänkt gå och kolla upp det också men vet inte hur man gör?

  • Svar på tråden Långa cykler, brist på något?
  • Anonym (Hopp)

    Skulle absolut höra med vården så att de kollar upp dig innan du börjar testa olika saker själv. Om inte vårdcentralen kan hjälpa dig bör de åtminstone veta vart du ska vända dig 😊
    Jag hade oregelbundna cykler när jag åt dåligt och tränade för mycket. Men med mycket mat och snällare mot mig själv blev de mer regelbundna.
    Men det finns många anledningar till ojämna och långa cykler. Har man pcos kan man ha långa cykler, men vad jag förstått kan man få mycket hjälp från vården när man har det. 


     

  • Anonym (Lis)
    Anonym (Hopp) skrev 2024-03-13 20:02:50 följande:

    Skulle absolut höra med vården så att de kollar upp dig innan du börjar testa olika saker själv. Om inte vårdcentralen kan hjälpa dig bör de åtminstone veta vart du ska vända dig 😊
    Jag hade oregelbundna cykler när jag åt dåligt och tränade för mycket. Men med mycket mat och snällare mot mig själv blev de mer regelbundna.
    Men det finns många anledningar till ojämna och långa cykler. Har man pcos kan man ha långa cykler, men vad jag förstått kan man få mycket hjälp från vården när man har det. 


     


    Håller med detta.
    Kolla upp så det inte är pcos. 


    Lång cykel kan bero på utebliven ägglossning,
    Så det kan vara bra att få koll på om du försöker bli gravid.
    Ett tips är att tempa varje morgon, läs mer om basaltemperatur. Då märker du om du har ÄL eller ej och får bättre koll på när den sker.

  • MrsHoppas
    Anonym (Lis) skrev 2024-03-13 21:02:36 följande:

    Håller med detta.
    Kolla upp så det inte är pcos. 


    Lång cykel kan bero på utebliven ägglossning,
    Så det kan vara bra att få koll på om du försöker bli gravid.
    Ett tips är att tempa varje morgon, läs mer om basaltemperatur. Då märker du om du har ÄL eller ej och får bättre koll på när den sker.


    Tack för svar! :) 

    Jag tempar varje dag så har koll på att jag har ÄL, men den kommer som sagt väldigt sent varje gång.
  • Anonym (Hmm)

    Som övriga skrivit tycker jag du ska kolla med vården. Kan som sagt vara många orsaker.
    Jag testade faktiskt bidrottningele och fick regelbunden och tydlig ägglossning. Det innehåller ju konstgjort östrogen och eftersom jag "är till åren" är det rimligt att mina östrogen nivåer är låga. Men slutade efter några cykler, eftersom jag läste att för mycket östrogen kan ha dålig påverkan på kroppen med. Så dumt att chansa.
    Lycka till!

Svar på tråden Långa cykler, brist på något?