• Rockard

    Hur många tvättkorgar har ni ?

    Hur många tvättkorgar har ni, var har ni dom och varför?

    Själv jobbar jag efter principen en i tvättstugan och målsättningen är att få hela familjen att ta sig dit med sin tvätt för vidare processande. En nära vän har en i varje sovrum inklusive tvättstugan med tanken att det ska bli lättare att få familjen att lära sig flytta sin tvätt till tvättkorgen. Spännande tänkte jag, hur olika det kan vara!

  • Svar på tråden Hur många tvättkorgar har ni ?
  • Agda90

    4 i tvättstugan - 1 för 60, en för 40, en för träningskläder och en för 30 fin 

    Alla har egen tvättkorg i sitt sovrum och när den är full bär man ner den och sorterar in tvätten i rätt tvättkorg i tvättstugan. 

    Jag säger till barnen en gång i veckan att tvätten ska ner. Tar man inte ner den har man ingen ren tvätt. Både 12- och 17 åringen fixar det galant.  

  • Anonym (Malla)

    Vi har en i badrummet där vi även har tvättstuga, sorterar när det ska tvättas. Barnen lägger också smutstvätt där, aldrig någon annanstans. 

  • Anonym (tvätt)
    Rockard skrev 2024-03-13 19:25:10 följande:
    Hur många tvättkorgar har ni ?

    Hur många tvättkorgar har ni, var har ni dom och varför?

    Själv jobbar jag efter principen en i tvättstugan och målsättningen är att få hela familjen att ta sig dit med sin tvätt för vidare processande. En nära vän har en i varje sovrum inklusive tvättstugan med tanken att det ska bli lättare att få familjen att lära sig flytta sin tvätt till tvättkorgen. Spännande tänkte jag, hur olika det kan vara!


    Vi har två tvättkorgar samt att golvet i barnens rum samt på min mans sida av sängen används som tvättkorg, eller i alla fall mellanlagring.

    Den tvättkorg vi har i tvättstugan är det meningen att alla ska hitta till och lägga sin tvätt i. Och det funkar för det mesta, fast med en fördröjning beroende på hur lång mellanlagringen på respektive golv ser ut.

    Ett av barnen har en tvättkorg i sitt rum, men använder ändå golvet som sin primära tvättkorg. 

    Det enda systematiska när det gäller placering av tvätt i tvättkorgen är att det sker strax efter att en tvätt i den färgen/temperaturen precis startats. Gärna med en kommentar om att detta måste tvättas omgående!
  • Anonym (olika)

    Vi har lite olika principer när de kommer till tvätt. Och en av första principerna är att det är bra att sortera. På något sätt. 

    Vi har bott så att vi hade dusch i tvättstugan... Då behövdes/användes 3 elfa- backar. 60 nederst. 40 i mitten och ull/fintvätt överst. 

    Numera sorterar vi mer i korgar. Exempelvis tonåringar har en gigantisk. Jag och övriga familjen slänger kläder i en, men sorterar ut vissa saker som läggs i en påse direkt. Likaså slänger jag microfiber/städtrasor i en särskild. I tvättstugan har vi 3 korgar, men när vi sorterat upp så använder vi också papp-påsar, utifrån att lättare kunna hjälpas åt. Likaså har vi andra tvättbackar för ren tvätt..... För det måste vara tydligt vad som är rent och vad som är smutsigt. 

  • OlleSQ

    I ett underskåp i hallen har vi 3 trådbackar för tvätt. Jag sköter all tvätt i princip (fruns bh handtvättar hon oftast). Fast ibland är jag rätt trött på alla hennes 30, 40 grejer som skall gå separat mer eller mindre.

  • Cartjan1

    Jag och min partner har en i sovrummet för våra kläder
    De två barnen har en varsin i sina rum
    Sedan en som står i förrådet för lakan/handukar etc

    Så totalt 4 st :)

  • Anonym (GG)

    Två I tvättstugan där förhoppningen var att skilja på 40 och 60 gradig tvätt men alla i huset verkar inte förstå.... 

Svar på tråden Hur många tvättkorgar har ni ?