• condii

    Kaffe och menscykeln

    Ni som slutat med kaffe/koffein, vilka effekter har ni märkt av? 


    Jag slutade med kaffe för ca en månad sedan. Redan dag 1 utan kaffe märkte jag att mina dagliga ångestsymptom försvann och jag kände mig generellt som en lugnare individ. 


    Nu till min menscykel. Min ägglossning var 2 dagar tidigare än normalt, dock har jag oregelbunden cykel så svårt att veta om detta beror på att jag slutat med koffein eller inte. Dock brukar jag ALLTID få väldigt svullna bröst så snart ägglossningen varit, men det har jag inte en tillstymmelse av denna gång. Märkligt.

    Hur mycket påverkar koffein menscykeln egentligen? 

  • Svar på tråden Kaffe och menscykeln
  • Auditanne

    Stressreduktion i mitt fall. Plus att jag inte längre får huvudvärk vilket utvecklades just när jag började dricka koffeinhaltiga drycker regelbundet för ett par år sen.
    Innan dess så drabbades jag aldrig av nåt skallebank. Är därför benägen att göra en logisk koppling mellan koffein och huvudvärk.

    Även PMS mildras av att undvika koffein enligt min erfarenhet. 

  • 19977

    Jag slutade dricka koffein (aldrig varit en kaffe-fantast egentligen, det var snarare energidrycker och te) när jag fortfarande hade spiral, så jag vet inte hur det påverkat menscykeln tyvärr. Jag hade problem med huvudvärk och brukade dricka en kaffe om huvudvärken slog till förut. När jag sedan slutade tvärt med koffein så hade jag abstinens-huvudvärk 5 dagar i streck men efter det har jag i princip aldrig huvudvärk, och detta var 3 år sedan. Så koffeinet har verkligen ställt till det för mig i mååånga år utan att jag förstått det. Jag får lätt huvudvärk om jag fuskat och druckit en kopp kaffe dagen innan exempelvis. Det är som att min kropp blir beroende av koffeinet direkt och behöver ha mer och regelbundna intag av koffein för att inte få abstinens och huvudvärk som följd.

Svar på tråden Kaffe och menscykeln