• ElinDegeneres

    Irriterar mig trots jämställdhet

    Det är som att jag är inprogramerad att känna mig orättvist behandlad i form av vem som gör vissa sysslor. Jag känner mig lite som en offerkofta.

    Jag lever i en relation där min partner är väldigt mån om att vi ska vara jämställda, och vi delar typ jämnt på sysslor. Jag upplever det trots det som att jag gör mer än honom, och kan också känna att sysslor jag gör för honom för att vara snäll gör mig irriterad. 
    Typ, jag har gjort frukost till honom varje morgon under lång tid, han aldrig till mig, och nu under morgonen började jag tänka på det och jag blev stressqd inombords. 

    Jag har tidigare levt i en relation där jag behövde göra precis allting, till den grad att det var övergrepp involverat och jag tänker mig att det kanske är kopplat till detta.
    Jag vill inte att min nuvarande relation ska påverkas av min förra, men jag kommer såklart med lite bagage som alla andra. 

    Någon som känner igen sig och kan ge lite tips? Jag förstår såklart orimligheten i mitt sätt att tänka. 

  • Svar på tråden Irriterar mig trots jämställdhet
  • Sol5889

    Borde du inte kunna prata med honom om det? Var ärlig med vad du känner.
    Om han älskar dig och vill dig väl, borde han ju kunna vara tillmötesgående i din vilja att dela arbetet jämställt.

  • Mentat

    "Egen rygg ömmar mest" som det heter. Det är förmodligen helt jämställt när bägge parter tycker att de gör 60% av sysslorna.

Svar på tråden Irriterar mig trots jämställdhet