• Godisärgott1980

    Simskola - vad gäller?

    Här i regionen lär två stora simklubbar ut bröstsim och de andra två lär ut crawl. Antingen eller alltså. Är det någon som har positiva erfarenheter av att barnen lär sig crawl?


    Jag tycker att det verkar vara väldigt mycket svårare att lära sig och har i backspegeln en känsla av att det skulle ha varit lättare för mina barn att lära sig bröstsim. Tankar och erfarenheter?

  • Svar på tråden Simskola - vad gäller?
  • Spucks

    Crawl och rygg är betydlig enklare att lära sig än bröst, därför börjas det med det i varje vettig simskola.


    Däremot har jag svårt att tro att det finns simklubbar som enbart lär ut ett enda simsätt. Att du påstår att det är 4 simskolor i en enda region som gör så gör dig inte särskilt trovärdig, fast jag förstår inte vad du får ut av att ljuga om en sådan sak.

  • callmepreggoornot
    Spucks skrev 2024-03-12 21:01:58 följande:

    Däremot har jag svårt att tro att det finns simklubbar som enbart lär ut ett enda simsätt. Att du påstår att det är 4 simskolor i en enda region som gör så gör dig inte särskilt trovärdig, fast jag förstår inte vad du får ut av att ljuga om en sådan sak.


    Vore det inte väldigt förvirrande att lära ut flera simsätt på en nybörjarkurs för barn?
  • Spucks
    callmepreggoornot skrev 2024-03-12 21:13:47 följande:
    Vore det inte väldigt förvirrande att lära ut flera simsätt på en nybörjarkurs för barn?
    TS skrev att simklubbarna lär ut antinten crawl eller bröstsim. Hen skrev inte att hen pratar enbart om den första nybörjarkursen.
  • cleoeme

    Bröstsim är enligt mig dem bästa tekniken att kunna. Den känns mest basic, crawl kan man lära sig efter.

  • Spucks
    Godisärgott1980 skrev 2024-03-12 22:48:02 följande:

    Ja det var nybörjarkursen för barn jag syftade på? Tänkte inte ens tanken att det skulle kunna misstolkas.


    Då är det, som sagt, crawl som gäller. Och rygg - både simning och flytning. En simskola som inte lär ut ryggläge från början ska man hålla sig långt borta ifrån.
  • Kvittning

    Det spelar ingen roll skulle jag säga. Crawl är lättare att lära sig, men bröstsim kräver mindre energi att simma. 

    Om syftet är att ditt barn så snabbt som möjligt ska kunna simma så långt som möjligt så välj den med bröstsim, om syftet är att ditt barn så snabbt som möjligt ska kunna simma in till kanten om den ramlar ned i vattnet så välj den med crawl. 

    Om du är ute efter mer långsiktigt kunnande så skulle jag välja den som har påbyggnadsnivåer där barnet om den går hela vägen har lärt sig alla simsätt utom fjäril istället för att fokusera på vad man lär sig på nybörjarkursen. 

  • Litorina

    De som lär ut simning i livräddande syfte enligt Svenska livräddningssällskapets riktlinjer lär ut bröstsim eftersom det är energisnålare och därför bättre i nödsituationer. Crawl är så jobbigt att man riskerar att inte orka simma i land. I livräddningssällskapets kursplan ingår dessutom bad-, båt- och isvett. 

  • Elin pelin

    Min dotter simmar i lokala simklubben men när de simmar med skolan får hon inte simma frisim (crawl) eller ryggsim med "bensparkar" utan måste simma ryggsim på det traditionella sättet och bröstsim.
    Även om simklubben vill lära ut frisim har de alltid övat även på bröstsim. Det enda jag tycker är att det tagit längre tid att lära sig simma för syskonet som lärt sig alla tre simsätten jämfört med syskonet som började med enbart bröstsim.

  • Litorina
    Elin pelin skrev 2024-03-13 21:28:27 följande:

    Min dotter simmar i lokala simklubben men när de simmar med skolan får hon inte simma frisim (crawl) eller ryggsim med "bensparkar" utan måste simma ryggsim på det traditionella sättet och bröstsim.
    Även om simklubben vill lära ut frisim har de alltid övat även på bröstsim. Det enda jag tycker är att det tagit längre tid att lära sig simma för syskonet som lärt sig alla tre simsätten jämfört med syskonet som började med enbart bröstsim.


    Och det sista är ju en viktig grej. Vi såg simskolan som en sorts livförsäkring. I vår simskola lärde de barnen att hoppa i på djupt vatten och ta sig till kanten innan de ens kunde något simsätt alls, just för att snabbt lära barnen det som kan rädda livet på dem. Ju snabbare barnen lär sig att rädda sig själva desto bättre, tänker jag. 
  • PH76

    Mina barn 8&12 har tränat simning hela livet, från baby sim till det som de tränar nu. De börjar mycket riktigt med frisim (crawl) som start och har senare byggt på med de andra tre simsätten.

    Jag tycker att crawl Är bra och det är och det som de använder när vi badar i poolen eller havet.

  • Litorina
    Spucks skrev 2024-03-13 18:25:50 följande:
    Och rygg - både simning och flytning. En simskola som inte lär ut ryggläge från början ska man hålla sig långt borta ifrån.

    Håller med om detta, och det handlar ju också om den livräddande funktionen. Man ska lära sig att vila på rygg i vattnet, och kunna alternera bröst- och ryggsim för att orka hålla sig flytande länge. 


    Crawl är sport, lek och träning. Bröstsim och flyta på rygg är livräddning. Typ. 

  • Kvittning
    Litorina skrev 2024-03-14 08:58:39 följande:

    Håller med om detta, och det handlar ju också om den livräddande funktionen. Man ska lära sig att vila på rygg i vattnet, och kunna alternera bröst- och ryggsim för att orka hålla sig flytande länge. 


    Crawl är sport, lek och träning. Bröstsim och flyta på rygg är livräddning. Typ. 


    Ja det är som sagt syftet med simskolan som bör styra vilken man väljer om båda typerna finns på orten. 

    Vi är väldigt mycket i vatten, snorklar där vi simmar djupt ned under utan mm och jag ville att de skulle bli bekväma i vattnet och känna att det är ett element där de verkligen kan känna sig som ett med elementet. Utifrån det så valde jag en simskola där man börjar med crawl och på sikt lär sig alla simsätt (vanligen anordnad av simklubbar). 

    Är man mer intresserad av bara den livräddande biten så är det bättre att välja den som fokuserar på bröstsim (vanligen anordnad i samarbete med svenska livräddningssällskapet). 

    Ingen av typerna är mer fel eller rätt än den andra utan man får fundera vad man är ute efter. 
  • Cathariiina

    Det är bäst att börja med bröstsim, och det säger jag som gammal elitsimmare och simtränare. Det går absolut lättast och gör att man snabbast kan lita på att barnen klarar sig, om de skulle ramla ner i vatten. När barnen kan bröstsim ordentligt, sätter du dem i crawlkurs. Det bör man OCKSÅ kunna, för att det går absolut snabbast att crawla om man behöver simma fort någon gång!

  • Spucks
    Cathariiina skrev 2024-03-14 10:28:50 följande:

    Det är bäst att börja med bröstsim, och det säger jag som gammal elitsimmare och simtränare. Det går absolut lättast och gör att man snabbast kan lita på att barnen klarar sig, om de skulle ramla ner i vatten. När barnen kan bröstsim ordentligt, sätter du dem i crawlkurs. Det bör man OCKSÅ kunna, för att det går absolut snabbast att crawla om man behöver simma fort någon gång!


    Som föredetta elitsimmare och simtränare borde du veta att bröstsim är det tekniskt tredje svåraste simsätt efter rygg och crawl. Majoriteten av barn klarar inte av att lära sig det korrekt innan någon gång i lågstadieåldern.


    När det gäller säkerhet, dvs. att rädda sig när man ramlar in i vattnet, behöver man inte lära sig något simstil alls, utan då behöver man enbart lära sig att ta sig fram på något sätt. Då kan man lika väl simma hundsim.

  • No Logo

    Crawl om barnet är under 5 år, då det är lättare att lära sig innan motoriken hunnit utvecklas mer. Vid 5-6-årsåldern brukar de flesta barn vara motoriskt redo att börja lära sig bröstsim, som är mer komplicerat. Det kan ju skilja sig mellan olika barn, men föräldrar brukar väl ha lite koll på hur grovmotoriken ser ut hos just deras barn.

Svar på tråden Simskola - vad gäller?