• jjlk

    Hur viktigt är det för dig att bli rik?

    Pengar köper inte lycka säger vissa, men vad säger ni? Frågan ställs som att rik endast handlar om pengar och materiella saker. Inte barn, familj eller liknande. 

  • Svar på tråden Hur viktigt är det för dig att bli rik?
  • Anonym (Kr)

    Att inte behöva oro sig om diskmaskinen eller bilen skulle gå sönder, att inte behöva prioritera mellan ny vinterjacka och barnens klassresa, att med kort varsel kunna flyga till min mor när hon blev sjuk är för mig viktigt.  Att hamna i den ekonomiska tryggheten har jag jobbat en del för

    Att köpa ett bra boende, kunna ägna sig åt saker vi tycker är roligt, resa, gå ut med vänner, köpa saker vi vill ha, veta att pensionen blir vettig är inte lika viktigt men väldigt trevligt. För mig har det varit värt en del att nå den nivån. 

  • Anonym (Anna)

    Jag gick nyligen genom en period på några veckor där jag var helt inställd på att få besked om att jag hade en dödlig sjukdom (men lyckligtvis var det jag hade godartat). Under perioden där jag trodde att jag skulle dö så var det två tankar som återkom.

    1) Det enda som har spelat roll i mitt liv, är mina barn och närmsta anhöriga. Framsteg i karriären, status och liknande är i slutändan helt irrelevant. Det är de nära relationerna som gjort mitt liv lyckligt.

    2) Jag kände en oerhörd stor besvikelse över att inte lämna ett större arv till mina barn. Om de inte kunde få ha mig så hade de väl åtminstone kunnat få några miljoner var, så att deras liv åtminstone kunde bli lite lättare.

    Så ja, jag önskar väl att jag var rik, men det det egentligen handlar om är en stark önskan om att mina barn ska vara trygga i framtiden. 

  • Anonym (Man)

    Inte alls faktiskt, hela rena taköver huvudet,  äter oss mätta sover gott på natten mer behöver ja inte!

  • PH76

    Jag växte upp i ett kärleksfullt men fattigt hem. Detta har gjort att det är viktigt för mig att tjäna bra och ha en hög ekonomisk standard. Men rik är inte viktigt att bli.

    Alla har dock en egen siffra i huvudet när de tänker (rik), för vissa är det att tjäna över 60k i månaden och för andra är det att ha över 100 miljoner i investeringar. Jag lutar mer åt det andra när jag tänker (rik).

  • Anonym (Kr)

    Det som någon ovan skrikit, att kunnavge barnen en bra start i livet och kunna stötta om det blir kris är viktigt för mig. 

  • Anonym (G)

    Beror på vad du menar med rik. Att köpa lyxvaror och 3 hus och 5 bilar är inget viktigt. Att inte oroa sig för ekonomin är viktigt. 

  • Anonym (pesos)

    Inte särskilt eftersom jag redan är rik.

    Jag är god för någonstans mellan fem och sex miljoner kronor netto. Så jag har råd att inte tycka att pengar är viktigt.

  • PH76
    Anonym (pesos) skrev 2024-03-23 11:29:03 följande:

    Inte särskilt eftersom jag redan är rik.

    Jag är god för någonstans mellan fem och sex miljoner kronor netto. Så jag har råd att inte tycka att pengar är viktigt.


    Där är vi tillbaka till det där med att (rik) har en olika stor siffra för olika människor.
  • Anonym (A)

    Inte det minsta, pengar är inte allt. Jag anser mig rik av flera anledningar, en av anledningarna är att jag lever och är frisk efter min cancer. 

  • Anonym (Lagom ÄR bäst)

    Jag får tillägga att jag tänker mycket mer på pengar nu efter senaste året, då allt har blivit dyrare och vi har dragit på oss en andra bostad.

    Innan visste vi säkert vad som blev kvar i slutet av månaden, nu håller vi på med renoveringar och inredning som inte har någon direkt fast prislapp, och måste stoppa oss själva lite för att inte handla för mycket på en gång.

    Jämfört med hur jag var för ett år sen är jag riktigt snål nu. Tar hem överblivet bröd och övermogen frukt från jobbet, säger aldrig nej till gratis kalorier, vaktar som en gam på när secondhandbutiken öppnar för att hitta fynd och har sagt upp alla småutgifter hemma, som extra streamingkanaler och sånt.

  • Postman

    Pengar är självklart inte allt men det är jäkligt mycket. Har man en god ekonomi så har man liksom en bra grund att stå på. 

  • Anonym (.)
    Anonym (Anna) skrev 2024-03-23 08:36:13 följande:

    Jag gick nyligen genom en period på några veckor där jag var helt inställd på att få besked om att jag hade en dödlig sjukdom (men lyckligtvis var det jag hade godartat). Under perioden där jag trodde att jag skulle dö så var det två tankar som återkom.

    1) Det enda som har spelat roll i mitt liv, är mina barn och närmsta anhöriga. Framsteg i karriären, status och liknande är i slutändan helt irrelevant. Det är de nära relationerna som gjort mitt liv lyckligt.

    2) Jag kände en oerhörd stor besvikelse över att inte lämna ett större arv till mina barn. Om de inte kunde få ha mig så hade de väl åtminstone kunnat få några miljoner var, så att deras liv åtminstone kunde bli lite lättare.

    Så ja, jag önskar väl att jag var rik, men det det egentligen handlar om är en stark önskan om att mina barn ska vara trygga i framtiden. 


    Vad glad jag blir Anna, att du delar med dig. Kan inte vara lätt att gå igenom det som du gjort och jag håller med dig till 100%.
  • Anonym (.)
    Anonym (A) skrev 2024-03-23 12:14:31 följande:

    Inte det minsta, pengar är inte allt. Jag anser mig rik av flera anledningar, en av anledningarna är att jag lever och är frisk efter min cancer. 


    Grymt jobbat! Livet är såklart den största gåvan. Starkt av dig <3
  • Anonym (A)
    Anonym (.) skrev 2024-03-23 16:53:38 följande:
    Grymt jobbat! Livet är såklart den största gåvan. Starkt av dig <3
    Ja, livet är verkligen det. TackGlad
Svar på tråden Hur viktigt är det för dig att bli rik?