• Scruffy

    Studentpresent till eget barn

    Dottern tar studenten i juni.
    Kom igår på att vi måste fixa studentpresent till henne.

    Jag kommer ihåg att jag fick massa saker för framtida eget hem och smycken.
    Det ska gärna vara något bestående minne.

    Vad ska vi köpa?

  • Svar på tråden Studentpresent till eget barn
  • Fjäril kär

    Saker till framtida hem är ju bra saker , likväl som smycken.  Vill man att det ska vara något mer bestående kan man ju satsa på att köpa delar i en lite dyrare servis dom kan få spara på , en mer exklusiv möbel som en byrå från nåt dyrare företag,  en designad taklampa, smycken från nån kollektion , en klocka av finare märke som är en riktig klocka.  

  • BuoBä

    Ett startpaket med grytor, tallrikar, bestick, bunkar mm.
    Verkar som Ikea har slutat med den stora lådan de hade som inkluderade det mesta, men man kan ju enkelt sätta ihop ett paket själv. Enkelt att dela upp om släkten frågar vad de ska köpa också. Nån med liten budget kan köpa visp och stekspade, någon med bättre råd köper grytpaketet.

  • hejnina

    Typ en fin gryta! Le creuset tillexempel, i nån fin färg. Kan man tänka på sin student i vardagen när man lagar sin mat <3

  • Mrs Moneybags

    En resa eller spa
    En fin middag med föräldrarna/familjen
    Ett smycke eller klocka med gravyr
    En polaroidkamera
    Pengar till körkort eller en billig bil om man har det så väl förspänt
    Två fina koppar och fat i någon servis som studenten tycker om samt en kopp te eller finare kaffe till
    Modell för en dag där studenten får bli sminkad och fotad av proffs samt får fina bilder
    Matlagningskurs + förkläde i skinn 

    Glöm inte att det kostar med kläder, fester, hyra av flak/bil, plakat osv. Det sägs att det kostar i snitt 13-17000 att ta studenten. 

  • Mrs Moneybags
    Mrs Moneybags skrev 2024-03-12 14:51:58 följande:

    En resa eller spa
    En fin middag med föräldrarna/familjen
    Ett smycke eller klocka med gravyr
    En polaroidkamera
    Pengar till körkort eller en billig bil om man har det så väl förspänt
    Två fina koppar och fat i någon servis som studenten tycker om samt en kopp te eller finare kaffe till
    Modell för en dag där studenten får bli sminkad och fotad av proffs samt får fina bilder
    Matlagningskurs + förkläde i skinn 

    Glöm inte att det kostar med kläder, fester, hyra av flak/bil, plakat osv. Det sägs att det kostar i snitt 13-17000 att ta studenten. 


    kopp te = någon fin tesort i påse menade jag.
  • Sunflora
    Mrs Moneybags skrev 2024-03-12 14:51:58 följande:

    En resa eller spa
    En fin middag med föräldrarna/familjen
    Ett smycke eller klocka med gravyr
    En polaroidkamera
    Pengar till körkort eller en billig bil om man har det så väl förspänt
    Två fina koppar och fat i någon servis som studenten tycker om samt en kopp te eller finare kaffe till
    Modell för en dag där studenten får bli sminkad och fotad av proffs samt får fina bilder
    Matlagningskurs + förkläde i skinn 

    Glöm inte att det kostar med kläder, fester, hyra av flak/bil, plakat osv. Det sägs att det kostar i snitt 13-17000 att ta studenten. 


    Så mycket kostar inte lite fika. När jag tog studenten betalade de flesta kläder, efterfest, flak mm själva samma sak gäller för de i min bekantskapskrets som tar studenten. 
  • callmepreggoornot

    Något som är förankrat i hen faktiskt vill ha. Ungdomen som lämnar igen sin skoldator kanske behöver en ny egen istället för grytor eller baserat på intresse. Den som ska plugga vidare kanske behöver en snygg bra ryggsäck med tillhörande vattenflaska. Servis, möbler och liknande är säkert bra om ungdomen faktiskt vill ha just dessa. Köp inte för att köpa.

  • Scruffy

    Körkortet tog hon innan jul och har nu tillgång till min 17 år gamla Saab.
    Den får hon ha som sin egen. Då den är välservad och välvårdad finns ingen anledning till att köpa ny. 
    Planen det närmaste året är nog lumpen. 


    Definitivt besked får hon i april.

  • Mrs Moneybags
    Sunflora skrev 2024-03-12 14:58:02 följande:
    Så mycket kostar inte lite fika. När jag tog studenten betalade de flesta kläder, efterfest, flak mm själva samma sak gäller för de i min bekantskapskrets som tar studenten. 
    Alla bjuder ju inte bara på lite fika. 

    Det är väldigt stora skillnader på studentfiranden och snittet 2024 beräknas ligga på den summan jag skrev. Inklusive flak, kläder, skor, smink, hår, väskor, kostymer, baler, fester, kryssningar, hyra av lokal, mössa, champagnefrukost etc etc. 

    Vem som betalar vad varierar säkert, men många föräldrar bidrar till den summan. 
Svar på tråden Studentpresent till eget barn