• Idasofia84

    I väntan på nipt-svar

    Hallå! 


    jag tänkte kolla om det är fler som väntar på sitt nipt-svar i dessa dagar eller nyss gjort. Vet att det kan ta 10-16 dagar men jag är sååååå nervig att varje timme känns som ett dygn. Jag tog mitt i tisdags för en vecka sen så dag 7 nu. Hur lång tid har det tagit för er? 

  • Svar på tråden I väntan på nipt-svar
  • MagganTop

    fick oxå info om att det kunde ta upp emot 14 dagar. I min region ringer dom och berättar oavsett resultat, tror hon ringde mitt på dagen :) 

  • Idasofia84

    Ok! 


    Jag ska logga in i Karolinskas patientportal där svaret ska komma OM allt är bra. Annars ska de ringa. Tycker det är ett skitjobbigt system för ångesten växer ju varje gång man kollar där utan att hitta sitt resultat, såklart. 

  • Cececilia
    Idasofia84 skrev 2024-03-14 14:34:58 följande:

    Ok! 


    Jag ska logga in i Karolinskas patientportal där svaret ska komma OM allt är bra. Annars ska de ringa. Tycker det är ett skitjobbigt system för ångesten växer ju varje gång man kollar där utan att hitta sitt resultat, såklart. 


    Vi ska göra nipt som kommer visa resultatet på samma vis. De sa till oss att det tar två veckor från att provet är på karolinska tills man får svar. 


    hur mycket blod tog de vid nipt?

  • Idasofia84

    Hej! Har inte fått någon notis om att ni skrivit här! Ursäkta sent svar! 


    vi väntar ff. Dag 13 idag? så tro INTE som jag att det kommer runt dag 10 för man blir heeeelt galen. 


    de tog två rör i armen på mig. 

  • Vicki89
    Idasofia84 skrev 2024-03-18 13:33:10 följande:

    Hej! Har inte fått någon notis om att ni skrivit här! Ursäkta sent svar! 


    vi väntar ff. Dag 13 idag? så tro INTE som jag att det kommer runt dag 10 för man blir heeeelt galen. 


    de tog två rör i armen på mig. 


    Glöm inte att kolla skräpposten, mitt provsvar från Babyscreen hade hamnat där.
  • Idasofia84

    Tänkte bara uppdatera att nu har dag 15 gått för oss också? den 12e arbetsdagen. Ff inget svar. Det är faktiskt verkligen en PLÅGA. Och nu börjar jag tro att vårt provrör ligger bakom nåt element i Alvesta eller nåt.. 
    har kontaktat min barnmorska då det står 10-14 dagar men de har heller inte fått nåt svar. Hon sa att det kan vara helt normalt med svarstid upp till tre veckor. 


    jag uppdaterar sidan där svaret ska finnas ca en gång i kvarten, kollar alla mailkorgar typ en gång i timmen, hoppar högt varje gång telefonen ringer och kollar brevlådan typ tre gånger om dagen. 

    tänker att nån kanske läser detta i framtiden och kan känna sig lite mindre fjantig än jag gör just nu. 

  • Cececilia
    Idasofia84 skrev 2024-03-20 16:58:44 följande:

    Tänkte bara uppdatera att nu har dag 15 gått för oss också? den 12e arbetsdagen. Ff inget svar. Det är faktiskt verkligen en PLÅGA. Och nu börjar jag tro att vårt provrör ligger bakom nåt element i Alvesta eller nåt.. 
    har kontaktat min barnmorska då det står 10-14 dagar men de har heller inte fått nåt svar. Hon sa att det kan vara helt normalt med svarstid upp till tre veckor. 


    jag uppdaterar sidan där svaret ska finnas ca en gång i kvarten, kollar alla mailkorgar typ en gång i timmen, hoppar högt varje gång telefonen ringer och kollar brevlådan typ tre gånger om dagen. 

    tänker att nån kanske läser detta i framtiden och kan känna sig lite mindre fjantig än jag gör just nu. 


    Åh så drygt! Läste på karolinskas sida att det kan ta upp till 16 dagar från att provet tas till svar. För att det är 14 dagar efter provet kommit till lab. 
    Ska själv göra nipt som kommer skickas till karolinska om några veckor och räknat med att det som längst ska ta 17 dagar, men har ju hoppats på snabbare svar. Men när man läser om ditt provsvar ska jag nog inte hoppas på så snabbt svar. 


    hoppas du får det imorgon Och allt ser bra ut! 

  • Idasofia84

    Nä, gör INTE det. Nu har dag 16 också gått utan nåt svar. Sjukt frustrerande och man blir helt knäckt. Nu är jag i vecka 16 och har börjat känna liten sparka.. tänk OM nåt är fel och jag då ska behöva göra abort i typ vecka 17-18 innan de kommer till skott?! Känns som ett jävla plågeri om jag ska va ärlig. 

  • Cececilia
    Idasofia84 skrev 2024-03-21 16:47:34 följande:

    Nä, gör INTE det. Nu har dag 16 också gått utan nåt svar. Sjukt frustrerande och man blir helt knäckt. Nu är jag i vecka 16 och har börjat känna liten sparka.. tänk OM nåt är fel och jag då ska behöva göra abort i typ vecka 17-18 innan de kommer till skott?! Känns som ett jävla plågeri om jag ska va ärlig. 


    Jag hoppas verkligen det kommer tillbaka med bra resultat, håller tummarna för er! 


    Har du tagit ditt privat? 

  • Idasofia84

    Idag kontaktade vi karolinska själva. Det visade sig att de hade skickat svar till min läkare redan i onsdags - men av någon anledning har det stannat där.. Då skrev jag ett väldigt arg meddelande till min bm som ringde upp efter någon timme. Visade sig att läkaren inte jobbat denna veckan (vet inte varför) men att bm själv kontaktat karolinska och fått svaret att vårt NIPT inte gick att analysera. Nu ville hon att jag kom in till läkaren på måndag morgon för ny remiss? men nu är jag ju i vecka 16! Tre veckors väntan till så är jag ju i vecka 19. Är såååå trött på denna resan nu? 17 dagars nervös väntan och svaret att jag behöver vänta 14 dagar till.


    Suck. 

  • Cececilia
    Idasofia84 skrev 2024-03-22 15:16:12 följande:

    Idag kontaktade vi karolinska själva. Det visade sig att de hade skickat svar till min läkare redan i onsdags - men av någon anledning har det stannat där.. Då skrev jag ett väldigt arg meddelande till min bm som ringde upp efter någon timme. Visade sig att läkaren inte jobbat denna veckan (vet inte varför) men att bm själv kontaktat karolinska och fått svaret att vårt NIPT inte gick att analysera. Nu ville hon att jag kom in till läkaren på måndag morgon för ny remiss? men nu är jag ju i vecka 16! Tre veckors väntan till så är jag ju i vecka 19. Är såååå trött på denna resan nu? 17 dagars nervös väntan och svaret att jag behöver vänta 14 dagar till.


    Suck. 


    Men ne så jobbigt! Hoppas verkligen verkligen att ni får ett snabbt svar och viktigast ändå att det kommer tillbaka utan avvikelser! Gör ni nipt i första steget eller efter ökad risk på kub?
  • Idasofia84

    I vårt landsting (Blekinge) blir man erbjuden nipt per automatik när man är över 32 (Jag är 39).. men min man har också i sitt tidigare äktenskap råkat ut för att mista ett barn pga (vad man tror är ärftliga) kromosomförändringar. För två år sen fick också vi ett missfall som vården verkade tycka var väldigt märkligt och kunde bero på kromosomfel, igen, - så vi har varit och är såklart supernojiga när vi nu mot alla odds (efter fyra år) lyckats bli gravida en andra gång. Så sjuuukt typiskt att det ska bli såhär då? annars gör ju alla här mest nipt för att få veta könet gratis, liksom. 

Svar på tråden I väntan på nipt-svar