• Anonym (Ts)

    Har jag smittat mig själv eller har han varit otrogen?

     För ungefär ett halvår sen fick jag en "finne" trodde jag på insidan av yttreblygdläppen.
    Efter ett tag blev det som ett sår som vätskade sig lite och hela tiden satte sig fast i trasorna.
    Så himla smärtsamt, gjorde ont när jag gick m.m
    Tanken slog mig då att: "fan det känns lite som mina munsår brukar göra."

    Iaf så släppte jag det när det försvunnit.

    Nu är det tillbaka igen! På exakt samma ställe och nu tänker jag ännu mer att jag fått herpes.

    Dels för att jag ser nu när det är tidigt att det är små blåsor som sitter i en klunga och att det sticks som munsår gör tidigt.
    Jag har alltid haft problem med munsår enda sen jag va barn och oftast kommer mina munsår på samma ställe vid munnen varje gång.

    Men jag kan inte släppa hur jag har fått detta?

    Vad tror ni? 
    Har min munherpes av sig själv hittat en ny plats att gotta sig på?

    Har jag under onani eller sex varit oaktsam och råkat överföra det med fingrarna när jag trott att jag inte haft munsår och på så sätt smittat sig själv?

    Eller det värsta har min man varit otrogen och gett mig skiten?

    Vi har varit tillsammans i 5 år och i perioder lite svajigt. För om det är han som smittat mig borde de inte kommit tidigare.
    Vet att han ibland haft som finnar på snoppen men jag har aldrig tyckt de sett ut som mina munsår.
    Men han hade inte det i början av vår relation tror jag, eller så kanske han bara inte sa nått.

    Snälla hjälp mig svara på min frågor vilket senario ni tror är rimligast.

    (Och ja jag vet att det kan ha legat latent hos nån av oss länge men försök svar på frågorna iaf)

  • Svar på tråden Har jag smittat mig själv eller har han varit otrogen?
  • Anonym (Hm)

    Det är svårt att säga exakt vad det beror på, men könsherpes kan ligga latent i kroppen i många många år. Mitt blossade upp under graviditeten och då hade jag aldrig någonsin haft utbrott innan. Varken jag eller min man kan säga vem som drog med det till vem. Ingen av oss hade varit Otrogen heller. det kom efter 6 år in i relationen 

  • Anonym (Hm)

    Och som svar på din fråga är det just det jag tror. Att någon av er har burit det i kroppen och att det nu blossat upp 

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hm) skrev 2024-03-12 09:58:38 följande:

    Och som svar på din fråga är det just det jag tror. Att någon av er har burit det i kroppen och att det nu blossat upp 


    Jo precis men eftersom jag redan har munsår, Så kan de ju inte ligga latent hos mig? 
    Därför jag undrar med om jag haft sån otur att jag nu fått båda typerna, smittat av min partner? Eller kan jag som sagt ha smittat mig själv "där nere" eller har viruset " vandrat och bytt plats.
    Så mkt frågor :(
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Ts) skrev 2024-03-12 10:40:41 följande:
    Jo precis men eftersom jag redan har munsår, Så kan de ju inte ligga latent hos mig? 
    Därför jag undrar med om jag haft sån otur att jag nu fått båda typerna, smittat av min partner? Eller kan jag som sagt ha smittat mig själv "där nere" eller har viruset " vandrat och bytt plats.
    Så mkt frågor :(
    Jag vet faktiskt inte om du kan ha smittat dig själv. Är det möjligt att munsårsherpes kan smitta till de nedre regionerna är ju det den mest logiska förklaringen här. Som jag förstår det är det två olika virus. Det ena kan nog ändå ligga latent även om det andra inte gör det. 
  • 123xyz

    Klargörande: Jag besitter en del kunskap på området, utan att vara medicinskt skolad.

    Munsår och könsherpes orsakas båda av Herpes Simplex-viruset, HSV. Det finns två varianter av viruset HSV-1 och HSV-2. Det är vanligast att munsår orsakas av HSV-1 och könsherpes av HSV-2, men det kan vara tvärt om och är fullt möjligt att "korsinfektera", så du får könsherpes t.ex. av oralsex med någon som har HSV-1 i munnen, eller får munsår av oralsex med någon med HSV-2 på könsorganet.

    Herpes är en kronisk sjukdom som ligger latent i nervknutarna mellan utbrotten. När du fått sjukdomen så bildas antikroppar, vilka kan detekteras med blodprov.

    När man haft sjukdomen länge, t.ex. sedan barnsben, så är risken att överföra smittan till andra delar av sin egen kropp låg. Så har du haft munsår i 20 år är det mindre sannolikt att du får könsherpes pga din egen oaktsamhet. Men det tycks vara möjligt, så man ska ändå tänka på att tvätta händerna varje gång man rört vid såret t.ex. Något som kan vara bra att veta är att vid munsårsutbrott så är saliven smittsam.

    Att ha antikroppar för den ena typen gör också att man är mindre mottaglig för den andra. Dvs har du HSV-1-munsår så är du mindre mottaglig för HSV-2-könsherpes, även om det fortfarande är fullt möjligt och man ska iaktta försiktighet (god hygien och kondom) vid utbrott.

    Det går med andra ord inte att säga varifrån din smitta kommer, men möjligen kan du få vissa ledtrådar genom att titta på antikroppar i blodprov. Om t.ex. du själv har antikroppar för både HSV-1 och HSV-2 men din partner bara har HSV-2, så vore det antagligen mest sannolikt (men absolut inte inte självklart!) att du haft HSV-1 sedan barnsben och fått HSV-2 av din partner. Har du själv HSV-1 och din partner HSV-2 (eller inga antikroppar) så har du mer sannolikt smittat dig själv.

  • Anonym (starin)
    Vet att han ibland haft som finnar på snoppen men jag har aldrig tyckt de sett ut som mina munsår.

    Det du beskriver det som heter kondylom.
Svar på tråden Har jag smittat mig själv eller har han varit otrogen?