• jjlk

    Köpa ut till tonåring

    Fick denna fråga av en vän, tyckte det var intressant. Jag har förvisso inga barn än, men om jag kommer att få det, och de i tonåren hade börjat dricka alkohol hade jag köpt ut.
    Detta hade jag gjort utifrån egna erfarenheter. Alla gånger man var ung och dum och köpte av en langare i skogen med diverse sprit flaskor, vissa gånger hamnade man i ett dike, på balkongen, i någons badkar och ja gud vet allt. Man hade ingen aning om vad spriten egentligen innehöll. Jag vill inte utsätta mina framtida barn för det bara för att jag ska vara en exemplarisk mamma och inte tillåta drickande förens de är vuxna. Dricka sprit från en langare är både dumt och läskigt!

    Då tycker jag hellre att man köper nånting som man vet att sitt barn inte kommer bli förgiftad av och att man vet på ett ungefär vilken mängd tonåringen dricker. Detta för att tonåringen förhoppningsvis inte ska somna i ett dike eller ramla in genom ytterdörren mitt i natten som jag gjorde. 
    Nu pratar jag kanske 15+ åldern. 

    Vad säger ni?

  • Svar på tråden Köpa ut till tonåring
  • PH76

    Jag började dricka alkohol när jag var 13 år, skolavslutning i 6an, högstadiet var sen rent party och jag började gå på krogen som 16åring i 9an. Jag har sett en hel del skit och generellt så är det väll så att de barn som fick alkohol hemifrån är de som klarat sig sämst i livet.

    Mina barn fyller 12 och 9 igår och det finns inte på kartan att jag skulle köpa ut någon alkohol till dem innan de är i alla fall 18 år (minst). Jag har en syster som är 11 år yngre och jag köpte aldrig ut åt henne när vi var i den åldern heller.

  • Studentpappa
    PH76 skrev 2024-03-12 08:21:13 följande:

    Jag började dricka alkohol när jag var 13 år, skolavslutning i 6an, högstadiet var sen rent party och jag började gå på krogen som 16åring i 9an. Jag har sett en hel del skit och generellt så är det väll så att de barn som fick alkohol hemifrån är de som klarat sig sämst i livet.

    Mina barn fyller 12 och 9 igår och det finns inte på kartan att jag skulle köpa ut någon alkohol till dem innan de är i alla fall 18 år (minst). Jag har en syster som är 11 år yngre och jag köpte aldrig ut åt henne när vi var i den åldern heller.


    Jag startade likt dig, var väldigt oregerlig som ung och inget förutom att bli inlåst hade stoppat mig från att röja. Morsan var skitsträng och höll den linjen stenhårt vilket bara ledde till att jag dolde det bättre. 

    Farsan var rimligare och förutom att han köpte öl i gymnasiet för att jag inte skulle dricka hemkört, hämtade han mig varje natt jag var ute på så han hade så bra koll han kunde. Ingen annan förälder av mina kompisar gjorde det, det bästa är väl givetvis att man inte är ute och ränner men ja... 

    Nu tror jag inte detta kommer gälla mina barn men jag kommer definitivt vara den som hämtar dom istället för att dom ska ta sig hem själva om det behövs.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Stickan)

    Vad jag hört och förstått är alkoholen inte lika illa som när man själv var i den åldern.

    Idag är det större risker med att de börjar vejpa och sedan hamnar inom annat missbruk än alkohol tror jag. 

  • Anonym (Donna)
    Anonym (Stickan) skrev 2024-03-12 10:37:59 följande:

    Vad jag hört och förstått är alkoholen inte lika illa som när man själv var i den åldern.

    Idag är det större risker med att de börjar vejpa och sedan hamnar inom annat missbruk än alkohol tror jag. 


    Vejpa?
    Vilket missbruk menar du att det skulle leda till?
  • FruTe

    Har en dotter som är 17, snart 18. Kommer absolut inte köpa ut åt henne. Vill hon och hennes kompisar få tag på alkohol så kommer dom ju såklart se till att få tag på det. Vi pratar mycket hemma om att vad hon än gör, köp inte från någon du inte känner eller något som du inte vet vad det är OM hon nu tänker dricka. Jag fattar ju att hon gör det.
    Men från mig får hon ingenting, tycker det skickar helt fel signaler. Det är fasen inte ok att köpa ut.

  • Anonym (n)

    Du sänder viktiga signaler genom att vägra köpa ut.

    "Ledsen, när du fyller 18 kan du gå på krogen och köpa cider eller nåt men nä, det är inte ok att ni dricker alkohol innan 18 så jag köper inte ut åt er"

    Ungar kan gnöla och tycka att man är töntig men jag är övertygad om att det sätter sig, lite grand, i hjärnan på dem ändå.

    Jag är inte deras kompis. Jag är deras förälder.

    Jag vet att de druckit innan 18 men jag vet också att de ändå hållit tillbaka och inte varit bekväma med de i gänget som blir skitfulla.

    Jag tror att jag har gjort någonting rätt.

    Nu har de fyllt 18.

  • Core
    Anonym (n) skrev 2024-03-12 16:36:08 följande:

    Du sänder viktiga signaler genom att vägra köpa ut.

    "Ledsen, när du fyller 18 kan du gå på krogen och köpa cider eller nåt men nä, det är inte ok att ni dricker alkohol innan 18 så jag köper inte ut åt er"

    Ungar kan gnöla och tycka att man är töntig men jag är övertygad om att det sätter sig, lite grand, i hjärnan på dem ändå.

    Jag är inte deras kompis. Jag är deras förälder.

    Jag vet att de druckit innan 18 men jag vet också att de ändå hållit tillbaka och inte varit bekväma med de i gänget som blir skitfulla.

    Jag tror att jag har gjort någonting rätt.

    Nu har de fyllt 18.


    Ja precis. Som med allt inom uppfostran, man är där och begränsar, inte alltid nödvändigtvis för att sakfrågan just då är viktig utan för att ge värderingar man sedan tar med sig i livet. Vet man med sig att man har ok hemifrån, kommer man dra det längre. De som snyggaste fast de inte får, kommer hålla tillbaka och kanske reflektera mer över sina beteenden än de som uttryckligt har fria tyglar.

    Lite samma sak med exempelvis tid för hur länge mina barn får sitta vid tv-spel. Även om det i praktiken inte skulle göra något om de sitter fem timmar i sträck en regnig söndag, bryter jag av ren princip och skickar ut på en cyckeltur eller en promenad till kiosken, och spelstopp ett par timmar, för att de ska ha det i ryggraden, man sitter inte fastklistrad en dag, då gör man det som ung vuxen också.
  • Anonym (Donna)

    Jag köpte som sagt ut efter 18-årsdagen. Bara cider eller öl. Inget annat.

    Idag är mina barn mellan 25 och 40 och ingen av dem dricker speciellt mycket. Den yngsta är i stort sett nykterist, han gillar inte alkohol.

    Jag fick utköpt till mig, dock inte av min mamma men av min äldre pojkvän. Har inte heller blivit någon storkonsument av alkohol. Tvärtom har jag haft långa perioder då jag inte druckit alls.

    Min personliga uppfattning är att det inte riskerar mer om man underlättar lite, efter ungen blivit myndig. Istället för att den ska köpa ev fulsprit eller betala överpris till någon langare.

  • Hjelm

    Själv tycker jag att det är en rätt dum idé att begå lagbrott för att hjälpa sina barn att begå ännu ett lagbrott.

  • Agda90
    jjlk skrev 2024-03-11 18:50:26 följande:
    Köpa ut till tonåring

    Fick denna fråga av en vän, tyckte det var intressant. Jag har förvisso inga barn än, men om jag kommer att få det, och de i tonåren hade börjat dricka alkohol hade jag köpt ut.
    Detta hade jag gjort utifrån egna erfarenheter. Alla gånger man var ung och dum och köpte av en langare i skogen med diverse sprit flaskor, vissa gånger hamnade man i ett dike, på balkongen, i någons badkar och ja gud vet allt. Man hade ingen aning om vad spriten egentligen innehöll. Jag vill inte utsätta mina framtida barn för det bara för att jag ska vara en exemplarisk mamma och inte tillåta drickande förens de är vuxna. Dricka sprit från en langare är både dumt och läskigt!

    Då tycker jag hellre att man köper nånting som man vet att sitt barn inte kommer bli förgiftad av och att man vet på ett ungefär vilken mängd tonåringen dricker. Detta för att tonåringen förhoppningsvis inte ska somna i ett dike eller ramla in genom ytterdörren mitt i natten som jag gjorde. 
    Nu pratar jag kanske 15+ åldern. 

    Vad säger ni?


    Istället för att planera hur du ska köpa ut alkohol till dina barn så kanske du ska fokusera på hur du ska uppfostra dina barn?
    Att sikta på att bli polare och ha en bra relation genom att ge ungen sprit är inget bra föräldrarskap.

    Min dotter är 17. Hon har inte varit intresserad av alkohol över huvudtaget. Har förlorat vänner på grund av det för de kan inte sitta och spela spel en kväll utan att det ska drickas cider. Vissa av dessa ungar kör hem i sina epor efteråt! Idioti!

    Att vara en närvarande förälder som har bra relation till sitt barn är det viktigaste som finns att köpa den relationen genom att ge ungen sprit är inte rätt väg att gå.

    Idag är dessutom inte alkoholen det stora problemet utan droger. Många ungdomar väljer bort alkoholen till fördel för droger. Kommer du att köpa det till dina barn för att ha en god relation?
  • cosinus

    Efter att barnen är 18 har jag erbjudit dem att smaka alkohol hemma om de vill och äldsta dottern har också fått ta med sig någon cider när hon varit till kompisar.

    Nu fyller hon snart 20 men hon dricker otroligt sparsamt. Tycker alkohol smakar illa och vill mest bara ha med något hon inte provat innan för att se om det är bättre. Men en vanlig fest dricker hon kanske 1 cider totalt. Jag ser ingen riktig mening med att hindra det.

    Nästa tonåring fyller snart 18. Han var otroligt peppad på alkohol innan men nu när hans kompisar börjar ha fyllt, får tag i öl och han varit på diverse fester med fulla ungdomar så har han kommit hem i oväntat strålande skick. Är inte heller allt för imponerad av smaken men smakar lite. När han fyller 18 så kommer även han få ta med någon cider hemifrån om han önskar. 

    Överlag delar jag uppfattningen att ungdomarna är klart lugnare nu än när man själv var ung.

  • Anonym (sadie)
    jjlk skrev 2024-03-11 18:50:26 följande:
    Köpa ut till tonåring

    Fick denna fråga av en vän, tyckte det var intressant. Jag har förvisso inga barn än, men om jag kommer att få det, och de i tonåren hade börjat dricka alkohol hade jag köpt ut.
    Detta hade jag gjort utifrån egna erfarenheter. Alla gånger man var ung och dum och köpte av en langare i skogen med diverse sprit flaskor, vissa gånger hamnade man i ett dike, på balkongen, i någons badkar och ja gud vet allt. Man hade ingen aning om vad spriten egentligen innehöll. Jag vill inte utsätta mina framtida barn för det bara för att jag ska vara en exemplarisk mamma och inte tillåta drickande förens de är vuxna. Dricka sprit från en langare är både dumt och läskigt!

    Då tycker jag hellre att man köper nånting som man vet att sitt barn inte kommer bli förgiftad av och att man vet på ett ungefär vilken mängd tonåringen dricker. Detta för att tonåringen förhoppningsvis inte ska somna i ett dike eller ramla in genom ytterdörren mitt i natten som jag gjorde. 
    Nu pratar jag kanske 15+ åldern. 

    Vad säger ni?


    Den som köper ut är också en langare.

    Alla ungdomar gör som tur är inte som du och dricker sprit i diken osv. 

    Det mest talande med ditt inlägg är att du skriver att du inte har barn. Det säger allt. 
  • Anonym (sadie)
    Anonym (Stickan) skrev 2024-03-12 10:37:59 följande:

    Vad jag hört och förstått är alkoholen inte lika illa som när man själv var i den åldern.

    Idag är det större risker med att de börjar vejpa och sedan hamnar inom annat missbruk än alkohol tror jag. 


    Nej, det är sant. Alkohol är inte "inne" bland ungdomar. Det är vejpa och röka på som gäller. 
  • Anonym (Love)

    Finns ju massor av studier på detta. Barn vars föräldrar köper ut, dom dricker mer. 


    Att sen köra "min farsa köpte ut, så det kommer också göra" är ju bara dumt. Bara för att dina föräldrar inte tog ordentligt föräldraansvar, då skiter du också i det? 


    Nej givetvis kommer jag inte köpa ut till mina barn. Jag kommer inte begå lagbrott för att mina barn ska kunna göra något som jag tycker är olämpligt att dom gör. 

  • Anonym (Moi)

    Jag vet inte vilken del av landet ni bor i som tycker att alkohol bruket är ett
    stort problem bland våra barn och unga.
    Här där jag bor är det ett minimalt problem, medans våld hot droger skjutningar
    är det som verkligen oroar mej.

    Min son som går i 8:an blev för ett år sedan "bötad" av ett gäng äldre killar
    Han skulle betala 1000 kr i vecka. Inte för att han hade gjort något utan för att
    han såg ut att ha pengar.  Betalade han inte skulle dom slå honom sönder och samman. Han gick inte till skolan på 8 veckor.

  • Anonym (Trebarnsmamman)

    Nej, jag köper inte ut till mina tonåringar. Tycker det är fel på alla sätt.

  • Anonym (Donna)
    Anonym (sadie) skrev 2024-03-13 10:45:53 följande:
    Nej, det är sant. Alkohol är inte "inne" bland ungdomar. Det är vejpa och röka på som gäller. 
    Man kan inte jämföra vejp  med att röka på heller!
Svar på tråden Köpa ut till tonåring