• Anonym (Mamma93)

    Får hon vara med vid umgänget?

    Hej jag har en son på sex månader som inte träffat sin pappa än men jag känner mej inte bekväm runt honom så kan jag då ha min mamma med vid umgänge med sonen? pappan vill absolut inte att min mamma ska vara med o det är därför de inte setts än, kan jag ställa det som krav? Min mamma känner barnet det gör inte han

    Vi har ingen dom och har inte varit till familje rätten och det är inget våld eller missbruk inblandat

  • Svar på tråden Får hon vara med vid umgänget?
  • olof 45
    Anonym (Mamma93) skrev 2024-03-11 16:23:49 följande:

    Fast jag försöker samarbeta men han vill ju bara saker som jag inte tycker är bra och förstår inte varför min mamma ska vara med . Jag blockerade honom när jag var gravid för att han har problem samarbeta och det fick mig må dåligt och han har ignorerat när min mamma försökt prata med honom flera gånger under och efter graviditeten. Men nu helt plötsligt kan han försöka för han hittade mej på Skype


    Du och han är föräldrar till ett litet barn. Sluta blanda in din mamma! Hon har ingenting med ekvationen att göra.

    Så DU blockerade barnets PAPPA, och han har missat 6 månader för att du inte varit nåbar? Och ställer konstiga krav och trycker ner honom, enbart för att han var en dålig partner till dig?

    Kan berätta en sak för dig lilla gumman - han är barnets pappa, och en domstol kommer ställa sig på hans sida! De bryr sig itne om hur urdålig han var som din pojkvän, för det hör itne hit. Det som spelar roll är hur han är som pappa! Och det SABOTERAR DU. Det5 du gör är moraliskt förkastligt och olagligt.

    Du måste växa upp. Ditt beteende är förkastligt. Och väx upp och sluta gömma dig bakom din mamma. Barnsligaste jag hört. 

    Om han aldrig varit våldsam så förtjänar han inte att bli behandlad som värsta kriminella! 
  • Anonym (M)

    Ts, du uppvisar stora sammarbetssvårigheter och sysslar med umgängessabotage. Om pappan vill kan han stämma dig för vårdnaden och om han har en riktigt bra advokat så kommer han vinna. Det du sysslar med är inte till din fördel, snarare kan det göra att du värsta fall förlorar vårdnaden helt. 

    Är det de du vill? 

    Ja, din sons pappa är en främling för sonen. Men det beror på att DU inte låter sonen träffa sin pappa någonsin. Det där DU som sett till att pappan är en främling för sonen.

    DU är den som brutit mot Föräldrabalken 6 kap.15 §, där det uttryckligen står att "Barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt möjligt tillgodoses"

    Detta har du brutit mot då du inte har sett till barnets behov av umgänge med sin pappa, utan enbart satt dina enga känslor i första hand. Känslor som bygger på att du blev lämnad som gravid. 

  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Mamma93) skrev 2024-03-12 11:30:29 följande:

    Tycker inte att de är en bra ide för min son är rädd för främmande män så kan kanske typ ses en kvart när han sover om vi går ut? Vill inte att han plockar upp han för han stoppar allt i munnen och det är risk med nya människor

    Jag känner min son bäst och är hans trygghet tror inte det är bra om de ses så direkt och vi är dess utom hos mormor och morfar nån timme bort men han kanske kan komma hit då isånafalla


    Herregud. Du måste låta honom träffa sitt barn. Varför valde du ens att skaffa barn med honom om du inte ens vill samarbeta med honom? 


    Det är inte bara ditt barn. Det är också pappans barn.

  • Mrs Moneybags
    Anonym (Mamma93) skrev 2024-03-12 11:30:29 följande:

    Tycker inte att de är en bra ide för min son är rädd för främmande män så kan kanske typ ses en kvart när han sover om vi går ut? Vill inte att han plockar upp han för han stoppar allt i munnen och det är risk med nya människor

    Jag känner min son bäst och är hans trygghet tror inte det är bra om de ses så direkt och vi är dess utom hos mormor och morfar nån timme bort men han kanske kan komma hit då isånafalla


    Nu överdriver du. Det är klart han måste få plocka upp sitt eget barn. 

    Läs det här dokumentet och försök att förstå att det är ditt och pappans jobb att komma överens och ta hand om ert barn tillsammans. Ja, självklart vill han ha delad vårdnad. Det får du se som något positivt. Det är ändå hans barn som du valde att skaffa med honom. Ja, du valde. Du hade kunnat välja någon annan, men du valde just honom och nu är han pappa till ditt barn för evigt. 

    kunskapsstodforvardgivare.se/download/18.72c4495e17f44b644432348/1646300633073/Samtalsguide%20-%20Separerade%20f%C3%B6r%C3%A4ldrar%20med%20barn%200-1%20%C3%A5r.pdf

  • Anonym (Jennifer)
    Anonym (Mamma93) skrev 2024-03-12 11:30:29 följande:

    Tycker inte att de är en bra ide för min son är rädd för främmande män så kan kanske typ ses en kvart när han sover om vi går ut? Vill inte att han plockar upp han för han stoppar allt i munnen och det är risk med nya människor

    Jag känner min son bäst och är hans trygghet tror inte det är bra om de ses så direkt och vi är dess utom hos mormor och morfar nån timme bort men han kanske kan komma hit då isånafalla


    Och vems fel är det att PAPPAN är en främling? Du har ju vägrat kontakt, blockat honom och nu vägrar låta barnet träffa honom. Du låter ju inte riktigt frisk.

    Sluta med umgängessabotaget nu, väx upp och börja samarbeta.
  • Hermis123

    Alltså TS har verkligen noll insikt Och förståelse för sitt beteende.   Men för att varna dig! Det finns kvinnor som har blivit dömda till 20 000 i vite för varje tillfälle som barnet inte har träffat sin pappa, och det finns kvinnor som helt har blivit av med vårdnaden för att dom inte lär pappan träffa barnet. Läs på om umgängessabotage och INSE att det har kan sluta ILLA till din NACKDEL!!! Låt ditt barn träffa sin pappa och sluta blanda in sina föräldrar. Just nu SKADAR du ditt eget barn! Du förstår inte det själv, men barn som växer utan sin pappa mår inte bra. 

  • Anonym (Pannkaka)
    Anonym (Mamma93) skrev 2024-03-12 11:30:29 följande:

    Tycker inte att de är en bra ide för min son är rädd för främmande män så kan kanske typ ses en kvart när han sover om vi går ut? Vill inte att han plockar upp han för han stoppar allt i munnen och det är risk med nya människor

    Jag känner min son bäst och är hans trygghet tror inte det är bra om de ses så direkt och vi är dess utom hos mormor och morfar nån timme bort men han kanske kan komma hit då isånafalla


    Om du nu känner din son bäst så börjar vi från slutet. Självklart ska han inte stoppa bajs i munnen - MEN det är så barn gör för att undersöka i den åldern. De ska i princip stoppa saker i munnen. Sedan ska du vara uppmärksam på att det inte är farliga saker självklart. Det är bra för den orala utvecklingen att stoppa saker i munnen. Det gynnar både matintag och prat senare i livet plus gör de mer motståndskraftiga mot bakterier och virus i framtiden (även om sonen kommer åka på diverse åkommor). 

    Du ska underlätta för pappan. Inte försvåra. Det gör du genom att vara hos din mamma och pappa EN timma bort. 

    Det är klart att han är rädd för "främmande" män. Du har ju inte gjort mycket för att pappan inte ska vara främmande. 

    Som förälder som fått barn med en annan förälder har man ett par viktiga saker att tänka på. NI är föräldrar till barnet. Om inte den andra föräldern gjort något riktigt allvarligt (misshandel, övergrepp, mord osv) så ska man UPPMUNTRA den andra föräldern att träffa barnet. Dyker den andra föräldern inte upp - då är man i förhandlingsläge. I detta fall är det faktiskt pappan som är i förhandlingsläge då du försvårar allt för honom. 

    En tvist om vårdnaden är inte för din skull. Inte för pappans heller. Det är för BARNETS skull. för BARNET som är ERT har rätt till BÅDA föräldrarna. 

    Att han lämnade dig och allt är givetvis en tragisk historia på alla sätt och jag fattar att det är mänskligt att vilja straffa honom. I detta fall är det dock inte läge. Du behöver bli vuxen (du kallar dig Mamma93 vilket gör att jag skulle tippa på att du född 1993, dvs 30 år). Du behöver böja dig för vad som gäller. Ni behöver inte ha mer kontakt än när det handlar om barnet. 

    Kontaktar pappan socialtjänsten kommer ni att få göra ett umgängesschema ihop för att pappan ska lära känna sitt barn. Skulle du vägra kan han dra det till tingsrätten och då får du en dom som blir laga kraft och som du har att rätta dig efter vare sig du vill eller inte. 

    Och ett tips. Tänk om det vore tvärtom. Du byter i tanken plats med pappan. Det är pappan som haft barnet sedan födseln. Skulle du verkligen vilja vara den som missat detta halvår?  

    Du har chansen nu att göra saker rätt - ta den! För ERT barns skull! 
  • Anonym (Ui)

    Det är ganska givet att sonen inte ska vara ensam med honom. 

    Din mamma kan absolut vara med (exet vill väl bara jävlas och/eller använder det som ursäkt), dock vore det bra att sonen får lära känna sin pappfigur. Försök hitta någon annan som kan vara med. 

  • Hermis123

    Jag vill också tillägga att förutom dom juridiska konsekvenserna finns dom psykiska konsekvensern för ditt barn.  Barn som växer utan pappa toppar självmordsstatistiken som vuxna, sämre skolgång och är majoriteten av Fängelse intagna.  Lyssna på podden under ytan sista avsnittet går igenom konsekvenserna av ett barn som växer utan pappa.  Risken att dömas för brott är större om du växer utan pappa än om du tar
    droger.  Förstå att du redan har skadat ditt barn under dessa sex månader och fortsätter att göra det.  Din mamma kommer aldrig bli viktigare för barnet än pappan bara för att du vill det.

  • Anonym (Poppy)

    Har du eller pappan några funktionsnedsättningar? Är du vuxen eller går du tex på gymnasiet fortfarande? 

    Jag frågar för att kunna ge råd som passar dig. 

  • Jemp
    Anonym (Mamma93) skrev 2024-03-12 11:30:29 följande:

    Tycker inte att de är en bra ide för min son är rädd för främmande män så kan kanske typ ses en kvart när han sover om vi går ut? Vill inte att han plockar upp han för han stoppar allt i munnen och det är risk med nya människor

    Jag känner min son bäst och är hans trygghet tror inte det är bra om de ses så direkt och vi är dess utom hos mormor och morfar nån timme bort men han kanske kan komma hit då isånafalla


    Stoppa saker i munnen är ju inget som har med främmande människor att göra. 


    Pappan är en främling nu, men inte länge till. Ni/de bör ses flera gånger i veckan i den här åldern. 

  • Anonym (Poppy)

    Jag funderar på om din mamma bidrar till ditt barns olyckliga situation snarare än avhjälper. Det blir ju väldigt konstigt att du blockar ditt barns far och sen kräver att han ska prata med din mamma istället. Jag hade blivit så j-a förbannad i hans läge. Om ni är vuxna måste ni kunna prata med varandra om det här. Att blocka är fjortisfasoner. Ni har minst 18/19 år framför er av tät kontakt. Att inleda det på det här viset är att bädda för att ge barnet en stökig och konfliktfylld uppväxt. Är det vad du vill ge ditt barn? 


    Om du är vuxen: sköt dina egna konflikter och blanda inte in din mamma annat än som ett stöd för dig själv. Om du av någon anledning inte klarar av att hantera situationen: ta hjälp av Socialtjänsten, Barnhälsovården eller Familjerätten. Barnets pappa förtjänar en opartisk medlare, inte någon som bara för din talan. 


    Jag känner en kvinna som var i din situation. Nästan tio år in i relationen bestämde de sig för att de ville ha barn. Men halvvägs in i graviditeten träffar pappan en annan kvinna som han faller för, som en fura. Jag träffade de här föräldrarna när de tillsammans skolade in sin ettåring på förskola. Pappan var redan då en trygg anknytningsperson till barnet och de hjälptes åt med inskolningen. Mamman var väldigt arg och ledsen över att pappan lämnat henne i den situationen. MEN hon lät inte det gå ut över barnet. 

  • Anonym (Kimchi)

    Bästa hittills - ta på dig vuxenbyxorna! 


    Vad är det för fjanterier du håller på med? Du har satt dit i situationen alldeles själv. Hoppas verkligen att pappan går till familjerätten och även blandar in soc. Det är du som inte kan samarbeta. Blockat pappan totalt. Förvägrat honom graviditet, förlossning och kontakt med sitt barn. Fy fan vilken skitunge du är! Klart barnet känner sina morföräldrar och du har definitivt din morsa som din anknytningsperson. Klart du ska ta emot stöd men du får banne mig stå på egna ben. Tänk också på att du förvägrat ditt barn all kontakt med halva sin släkt. Farföräldrar, morbröder, mostrar, kusiner och gud vet vilka. Skärp dig och ta ditt vuxna ansvar. På med brallorna nu! 

Svar på tråden Får hon vara med vid umgänget?