• Lolo474

    Kallad till mönstring

    Nej men asså orkar inte. Fick beskedet i skolan och jag känner ju en massvis med känslor. Jag satte en 1a men har inga sjukdomar eller något, så förstår att de kallade mig. Hade kanske kunnat ljuga i mönstringsunderlaget men nu gjorde jag inte det. Big mistake.

    Kompisar och nära säger till mig: Men gör bara svin dåligt på testerna och ljug för psykologen så kommer du inte behöva göra värnplikten. 

    Jag kollar med en stressad blick, prestera dåligt säger du?...... :/

    Hela mitt mående och liv sätts i prestationer, klarar inte att göra nånting fel eller dåligt. Inte ens sånna här saker. Vill göra folk nöjda.

    Nej asså jag ger upp.

  • Svar på tråden Kallad till mönstring
  • Anonym (Kn)

    Vad är problemet med att göra värnpligt då? 

    Sök något utmanande och lärorikt så du kan utvecklas 

  • Postman

    Förstår dig om du inte har intresset men det kan vara mer givande än du tror. Ge det en chans, de kommer läsa av dig om du har ett intresse eller ej så det lär lösa sig på ett eller annat sätt.  

  • Tukt

    Inte ens de som verkligen vill, har psykisk och fysiska förutsättningar, får ju göra värnplikten. Så du behöver nog inte oroa dig speciellt mycket.

  • Gaskarl

    Mönstra du och gör ditt bästa, men fan vad jobbigt liv att ha såna prestationskrav på sig själv. Det är nyttigt att göra fel, livet blir lite lättare om man vågar tabba sig.

  • Anonym (Göran.)

    Det var kul att göra lumpen. ett gäng killar som hade kul tillsammans. Det var jobbigt och tufft. Men inte värre än att man klarade det. 


    man lärde väl sig inte så mycket viktiga saker. Faktiskt borde man lärt sig mer och tiden skull ha varit minst 1,5 år. 

  • Anonym (Mamman)

    Min son skrev att han var lite intresserad men kom inte ens förbi intervjun som de började med innan mönstringstesterna. De tyckte inte han verkade tillräckligt taggad och han hade sökt direkt till universitetet så de skickade hem honom.

    Så du behöver knappast vara orolig, man kastar inte resurser på folk som är omotiverade idag.

  • Anonym (Beror på)

    Beror väl helt på om man vill göra lumpen eller inte.

    Nu var det en 25 år sedan jag gjorde mönstringen men jag pratade lite med psykologen och sen frågade hon om jag ville göra lumpen. Jag sa nej och då så hon "Okej. Då kan du åka hem".

    Har inte ångrat mig ett dugg. Ligga ute i skogen i tält är det tråkigaste jag vet och har inget intresse av att göra det.

  • Anonym (123)
    Anonym (Kn) skrev 2024-03-10 13:45:14 följande:

    Vad är problemet med att göra värnpligt då? 

    Sök något utmanande och lärorikt så du kan utvecklas 


    Jag förstår vad du menar. För något år sedan var det inte helt uteslutet att göra värnplikten. Men, jag har andra prioriteringar idag tror jag. Tanken var att jag skulle ut och resa eller börja plugga efter studenten. Men vem vet, träna lite idag så kanske kan få upp motivationen men har svårt att se mig själv klara av det psykiska och fysiska som värnplikten ändå innebär. Då lär testerna ändå hindra mig från att komma vidare. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Ck) skrev 2024-03-10 19:29:44 följande:
    Dom har inte tillräckligt med man att lära ut allting ändå. Så jättemycket tvång kommer det nog inte ens att vara. 
    De säger att det inte längre räcker med dem som verkligen vill göra värnplikten.
  • Anonym (591)

    Skyll dig själv då. Lev efter dina prestationer du gjort för andras skull istället. Eller så odlar du lite bollar och lär dig att inte göra ditt bästa i allt! Det enda som tar stryk av att låtsas vara sämre är ditt eget sköra ego.

    För försvarets del så är du perfekt. Någon som lyder order och vägrar att misslyckas. 
    Du är perfekt för lumpen! Så gå dit och gör ditt bästa istället för att lyssna på dravlet i mitt första stycke. Lycka till!

  • Core
    Anonym (Göran.) skrev 2024-03-10 19:04:55 följande:

    Det var kul att göra lumpen. ett gäng killar som hade kul tillsammans. Det var jobbigt och tufft. Men inte värre än att man klarade det. 


    man lärde väl sig inte så mycket viktiga saker. Faktiskt borde man lärt sig mer och tiden skull ha varit minst 1,5 år. 


    Göran, du får komma ihåg att de som gör lumpen nu är de första som på riktigt kan hamna i skarpt läge. 
Svar på tråden Kallad till mönstring